Bring med gigantlast Norge på tvers

Fraktet 18 meter lang eksoskanal fra Rakkestad til Mongstad.  

I midten av januar tikket det inn en e-post til Kjell Sæbø, befrakter for Bring Cargo i Haugesund. Kunne de sy sammen et opplegg for å frakte en eksoskanal på 18 meter fra Rakkestad til Mongstad? Det vil si en leveranse som måtte kjøres 586 kilometer på tvers av Norge.   

Mjørud AS er et teknologifirma lokalisert på Rudskogen i Rakkestad. De lager blant annet deler til gassturbiner, som produserer strøm til plattformer. Totalt gikk det åtte biler med forskjellige deler som til sammen utgjør hele den nye eksoskanalen som skal erstatte én av tre slik på Equinors Oseberg A-plattform.   

Vi vurderte om vi skulle sende hele leveransen med båt, men da ville det blitt mange håndteringer. Det ville økt skaderisikoen.

Kjell Sæbø, befrakter for Bring Cargo

– Det har vært et heftig opplegg! Vi vurderte om vi skulle sende hele leveransen med båt, men da ville det blitt mange håndteringer, noe som ville økt skaderisikoen. Så vi konkluderte med at å frakte det med bil var det tryggeste alternativet. Det har vært et strålende samarbeid med BB Transport, en av Brings underleverandører. Det ble noen endringer underveis, men de utfordringene tok vi på strak arm. Vi bruker ofte de samme sjåførene som har levert for et selskap før, som for eksempel Mjørud AS, og da kan vi dra nytte av erfaringen sjåførene får av å levere for samme kunde flere ganger. Så slipper vi å finne opp kruttet på nytt hver gang, forteller Kjell.  

Sjåfør Roger Nordvik foran sin grønne Bring-trailer
Rutinert sjåfør fikk oppdraget: Roger Nordvik har jobbet med spesialleveranser i åtte år.
Foto: Roger Nordvik

Over fjellet  

Roger Nordvik er sjåføren som fikk ansvaret for å frakte det 18 meter lange røret. Han har 8 års erfaring med spesialtransport på baken. Med store leveranser som dette kreves det både god planlegging og godt samarbeid, i følge Roger:    

– Det startet med forberedelser, og jeg var innom Mjørud AS to ganger før selve transporten. Jeg hadde tett dialog med Mjørud og vi la en tydelig plan for hvordan vi skulle løse frakten. Det gikk strålende, alt gikk etter planen, jeg hørte på dem og de hørte på meg. Det er alltid en utfordring med å levere store ting, men det kom heldigvis ingen store overraskelser.   

Selv om oppdraget var godt planlagt var de lenge usikre på hvordan det ville bli å kjøre gjennom Gudvangatunnelen, som forøvrig er kjent for flere alvorlige branner og for å være Norges tredje lengste veitunnel.    

Syretest  gjennom tunnel  

– Vi var lenge bekymret for Gudvangatunnelen på grunn av høyden på røret, og vi hadde organisert oss med politiet i tilfelle det skulle bli problemer. Mjørud AS hadde demontert noen deler av røret slik at det var 2 cm lavere enn tillatt høyde i tunnelen. Dermed kunne vi droppe politieskorte og vi sparte en del tid på det, forteller Roger.   

Eksoskanalen kom trygt frem på Mongstad til avtalt tid, og Kjell kunne fortelle at kunden var fornøyd:   

 – De syns vi var flinke til å informere dem, og vi fikk tilbakemelding om at de var fornøyde med leveransen. 

Fakta om eksoskanalen

  • 18.55 meter langt
  • 3 meter bredt
  • 3.35 meter høyt
  • Totalt 8 biler ble sendt "over fjellet" med deler til anlegget
Aleksander Godø Alnes 2020.06.18