Hva skjer egentlig fra pakken er bestilt til den er fremme hos kunden? MYE. Og dette er hvordan vi sikrer at pakkene dine kommer dit de skal – selv når det oppstår utfordringer.
Både privatpersoner og bedriftskunder forventer at du klarer å levere varene til avtalt tid.
- En ting er at det kan være tungvint å måtte håndtere mange kundehenvendelser i forbindelse med forsinkede eller savnede pakker, men blir det ille nok, risikerer du å miste kunder for alltid, sier Thomas Støkken, konserndirektør E-handel og Logistikk i Posten Bring.
Thomas Støkken. Foto: Tore Oksnes
Holder seg skjerpet på terminalene
Jihad El Dor jobber som regionsdirektør i Nettverk Norden i Oslo, med ansvar for blant annet logistikksenteret på Alnabru i Oslo.
Han har full oversikt over hvor pakkene befinner seg, hvor de skal og til hvilken tid de er planlagt levert. I tillegg har han tilgang på informasjon om avvik og hvorfor avviket har oppstått.
- Så fort en feil er oppdaget går vi direkte til kilden for å få en oppklaring, og informasjonen vi trenger for å kunne løse situasjonen, sier Jihad.
Alt er krise – en tankegang som sikrer god kvalitet
Nedetid? Det er rett og slett ikke aktuelt. Og når vi sier det, er det ikke bare ønsketenking. Vi har ingeniører og teknikere som jobber døgnet rundt. Det er også identifisert flere risikofaktorer som vi til enhver tid må holde øye med. Dette inkluderer; sorteringsmaskinene, bemanning, arbeidsmiljø og styringsverktøy.
- Det spiller ingen rolle om det er maskin, bemanning eller transport det er noe galt med – alt som hindrer driften er krise og skal håndteres med en gang, poengterer Jihad.
Derfor byttet Atillitum til oss
Atillitum er bedriften som leverer alt som skal til for å få jobben gjort for entrepreneurer, grossister og detaljister.
Her går det mye i stykkgods på pakker, og for dem er kvalitet helt avgjørende. Og nettopp det var grunnen til at de tidligere i år byttet til oss.
– Samarbeidet med Bring er et viktig ledd i å heve kvaliteten på alle nivåer. For kundene betyr det raskere leveranser – til rett tid og rett sted. Via Mybring blir det i tillegg enkelt å spore pakkene, noe som gir bedre kontroll og oversikt.
Hvis du nå lurer på hva Mybring er, kan du lese mer om det lenger nede.
Hva skjer når det går galt?
Det er ingen hemmelighet at det kan oppstå utfordringer knyttet til levering. Spørsmålet er derimot, hvordan håndterer vi disse utfordringene?
- Når uvær skaper problemer for leveranser av varer, er det mange som setter driften på pause. Hos oss er ikke dette tilfelle. Vi ringer rundt, finner alternative løsninger og sørger for at varene kommer frem, forteller Hans Øyvind Ryen, konserndirektør Nettverk Norden, Posten Bring.
Hans Øyvind Ryen. Foto: Håvard Jørstad
Ja, senest nå i september gikk det et ras i Levanger – da blir det svært viktig at våre beredskapsrutiner er effektive.
Vi overvåker våre trafikker 24/7, hele året, og har også etablert et stort kontaktnett med transportører som kan bistå med bil for tog. Det gjør at vi raskt kan legge om med minst mulig avvik for verdikjeden. Og målet er alltid at konsekvensene for våre kunder skal være minst mulig.
Ekstra trykk? Ikke noe problem!
Vi har stor kapasitet. Når vi i tillegg får beskjed om hvor mye kapasitet noe vil kreve, kan vi raskere stille med de nødvendige ressursene.
- Jo mer våre kunder kan fortelle oss om hva som kommer, jo bedre leverer vi. I november og frem til januar tar vi inn mye ekstrakapasitet, både personale og biler. Dette er nødvendig for å kunne dekke behovet. Dette er også en trygghet for kundene våre, understreker Hans Øyvind.
Spesielt rundt november og frem til januar er det god trøkk på terminalene. Og det er ikke bare pakkene som må holdes styr på – men også IT-kapasiteten.
Det nye kontrollsenteret i Posthuset. Foto: Håvard Jørstad
På denne tiden kan det fort være 10 ganger så mye volum som vanlig. Da er et robust IT-system helt essensielt for at det ikke skal oppstå stopp i produksjonen.
I 2023, ble det registrert 0 IT-feil under høysesongen. Dette er vi stolte over å kunne fortelle, og vi vil fortsette å jobbe for å opprettholde et feilfritt IT-system!
Du har kontroll
Lurer du på hvordan du som kunde kan ha full oversikt over dine egne pakker? Svaret på det er MyBring.
Dette er vår kundeportal. Portalen er en selvbetjentløsning, der du kan gå inn å håndtere kundeforholdet ditt. Her kan både du som selger til privatpersoner og til bedrifter få full oversikt.
I mange tilfeller må bedrifter benytte ulike programmer for å følge med på økonomi, fakturaer og kvalitet, men med MyBring er alt samlet på ett sted.
Fra dashbordet kan du blant annet spore pakker, hente ut rapporter og få med deg viktige meldinger. I tillegg til generelle driftsmeldinger per land på forsiden til MyBring, sendes det også ut meldinger med e-post, sms og pushvarsler via Posten-appen.
I MyBring har du også mulighet til å gjøre endringer på sendinger som er underveis, samtidig som du kan opprette kundeservicesaker direkte fra sporing på sendinger som har avvik, deriblant som følge av forsinkelser.
Investerer i god kvalitet
Kvalitet henger tett sammen med kapasitet, derfor investerer også vi betydelige summer for å kunne stille med nødvendig kapasitet.
- Når det må kontaktes eksterne aktører for å bistå under krisesituasjoner, er det som regel vi som får tak i dem først. Dette er veldig positivt for oss, men det er ikke gratis. Underleverandørene vi kontakter vet at vi kompenserer dem for arbeidet, og at de kan stole på oss, sier Hans Øyvind.
Investeringene som går med til å sikre kvaliteten betyr også at vi ikke stiller som den billigste aktøren på markedet.
Vi vil også trekke frem at vi strekker oss langt for å levere på kvalitet, men vi går ikke på akkord med sikkerheten til våre ansatte og leverandører.
På utkikk etter ny logistikkleverandør?
Våre rådgivere kan hjelpe deg å finne frem til de beste løsingene for dine behov. Trykk på knappen nedenfor og fortell oss hvilke tjenester du er interessert i.