Nylig holdt vi et webinar om klimarapportering, der flere fagpersoner fra Posten Bring snakket om kommende reguleringer, nåværende arbeid og miljørapportene som er tilgjengelig i Mybring.
Opptak av webinaret ligger tilgjengelig for alle som vil se. Har du derimot ikke tid til å se hele akkurat nå, får du her en skriftlig oppsummering av det viktigste som ble tatt opp.
Klimarapportering – kommende reguleringer
Presentert av Colin Campbell, direktør for bærekraft i Posten Bring.
Fremover vil klimaregnskapet være like viktig som det finansielle, noe som betyr at virksomheter er nødt til å starte å samle inn miljødata.
Om du ikke har kontroll på hvordan du påvirker klima og menneskene rundt deg, risikerer du at investorer og kunder ikke er interessert i å samarbeide med deg.
Reguleringer er nøkkelordet
Fra tidligere har arbeidet med bærekraft vært et frivillig initiativ. De siste årene har derimot myndighetene sett seg nødt til å regulere arbeidet med bærekraft, ved å stille krav til virksomheter.
I dag finnes det mange bærekraftsreguleringer, men det viktigste å forholde seg til for europeiske virksomheter, er EUs bærekraftsdirektiv, også kjent som CSRD (Corporate Sustainability Report Directive).
Dette er en del av EUs Green Deal, som består av en rekke reguleringer som skal beskytte forbrukere og ta vare på sirkulærheten i samfunnet.
Hva betyr det for din virksomhet?
Bærekraftsdirektivet stiller krav til at du har klimaregnskap, mål og planer på plass, og at du kan linke dette til finansiell planlegging og rapportering.
Hvem blir truffet?
I første omgang gjelder det store virksomheter med mer enn 250 ansatte, som også oppfyller minst ett av følgende kriterier; mer enn 40 millioner euro i omsetning eller mer enn 20 millioner euro i eiendeler.
Fra og med 2026 vil det også gjelde alle børsnoterte selskaper.
Etter hvert vil direktivet gjelde for ALLE.
Legg merke til at flere kan treffes tidligere av CSRD enn antatt, som følge av at de blir truffet indirekte gjennom sine kunder.
Hvordan skal du komme i gang?
- Få med deg ledelsen. Det er viktig at lederne i bedriften er med på dette.
- Du må forstå hva som er viktig eller vesentlig for din virksomhet når det kommer til bærekraft og miljø, og så må du jobbe med å redegjøre for hvordan du skal rapportere på dette.
- Jobb med å sette mål for virksomheten.
- Være pragmatisk - ikke gjør mer enn det som er nødvendig.
Hvordan vi i Posten Bring jobber med klimaregnskap og klimamål
Presentert av: Nora Aamelfot, klima- og miljøanalytiker i Posten Bring.
I Posten Bring skal vi være en drivkraft i omstilling til et lavutslippssamfunn, en ansvarlig samfunnsaktør og arbeidsgiver, samt oppnå høyest mulig avkastning over tid, innenfor bærekraftige rammer.
Vi jobber systematisk med å gjennomgå hvilke klimakrav vi kan stille i anskaffelsene av ressurser, for å sikre at de bidrar til å oppnå våre utslippsreduksjoner.
Historiske hendelser i Posten Bring knyttet til bærekraft og miljø:
- På 10 år har vi mer enn halvert våre utslipp.
- Siden 2012 har vi redusert klimagassutslippene med mer enn 60%.
- I 2021 satte vi første SBTi – Vitenskapsbaserte klimamål.
- I 2024 fikk vi godkjent oppdaterte klimamål.
Mål for fremtiden:
- Redusere utslipp med 85% fra egen virksomhet og det vi kjøper av energi.
- Redusere utslipp med 30% fra vår leverandørkjede innen 2030.
- 100% av kjøretøyparken skal gå på fossilfrie energikilder innen 2030.
- Alle varebiler skal være elektriske i utgangen av 2027
- Oppnå netto null innen 2040. Dette innebærer å redusere utslipp fra egen drift og vår verdikjede med 90-95%.
- Redusere utslipp fra kjøpt veitransport med 35% innen 2030.
5 viktigste tiltakene vi gjør akkurat nå:
- Identifisere korridorer i Norge og Sverige som vi skal omstille til å være fossilfire lavutslippskorridorer. Det vil si at alle kjøretøy på denne strekningen skal gå på fossilfrie energikilder.
- Flytte mer last over på utlsippseffektive tog.
- Alle nye terminaler skal ha BREAM Very Good sertifisering. Det betyr at de tar hensyn til klima, natur og energi.
- Det er utstedt 3,5 milliarder i grønne obligasjoner for å finansiere prosjekter knyttet til reduksjonsmålene.
- Etablerer ladeinfrastruktur på våre terminaler for tungtransport. Frem mot 2026 skal vi ha infrastruktur for tungtransport på alle våre lokasjoner. Disse skal også tilgjengeliggjøres for eksterne aktører.
Hevet datakvaliteten på vår miljødata
Presentert av: Eirik Nerli Sollie, forretningsutvikler og analytiker i Posten Bring.
For å kunne gi god innsikt i hvordan vi faktisk utfører vår distribusjon, er det viktig å jobbe med å heve datakvaliteten på vår miljødata.
Kunnskap om hvilket kjøretøy som utleverer hvert kolli
Vi ønsker å vite akkurat hvilket kjøretøy som har utlevert hvert kolli. Derfor har vi nylig videreutviklet vår sjåfør-app. De nye oppdateringene gir oversikt over hva slags drivstoff hvert kolli er levert med, om det er kjørt varebil eller lastebil, samt andel elektriske kjøretøy som er brukt hos de ulike mottakerne.
Dataen baseres i stor grad på geografi. Dette gir muligheten til å se hvilken el-andel du som kunde har hos en spesifikk kommune, fylke eller postnummer.
Trygg data fra Statens Vegvesen
Vi benytter et API mot Statens Vegvesen for å hente kjøretøysopplysninger om hvert eneste kjøretøy vi benytter, som vi knytter opp mot hvert kollinummer. Det betyr at informasjonen du som kunde kan se om drivstoff eller kjøretøystørrelser er Statens Vegvesen sine data. Dermed kan dere være trygge på at dataen stemmer.
Data som kundene dine vil ha
Dataen gir både våre kunder og oss muligheten til å følge med på eget utslipp, og svare opp kunder hvis noen ønsker en oversikt over distribusjonen av sine varer. Dette er dyrebar data som vil være til god hjelp i anbudssituasjoner, reforhandlinger eller lignende avtaleinngåelser.
Hvordan bruke rapportene i Mybring?
Presentert av: Linda Runesson, produkteier og ansvarlig for miljødata i Bring.
I Mybring er det enkelt å finne dataen du behøver. Om du ikke har en konto i Mybring, er det letteste å kontakte din rådgiver å be dem opprette en konto for deg.
To rapporter
I Mybring finner du to ulike rapporter – en som viser utslipp per måned, og en som viser utslipp på forsendelsesnivå. Du finner også flere filtreringsmuligheter når du er inne og ser på rapportene. Blant annet kan du se totale utslipp, antall forsendelser og andel el-kjøretøy på last mile.
Last ned rapporter som du ønsker
Du velger selv om du vil laste ned rapporter for et bestemt tidspunkt, eller om du vil sette opp et abonnement som gir deg rapportene til ønsket tidsintervall.
Se opptak av webinaret for en nærmere forståelse av rapportene i Mybring.
Kom i gang før det er for sent!
Vi håper informasjonen du har fått og tipsene vi nå har delt både kan være til hjelp og til inspirasjon med det videre arbeidet innen klimarapportering.
Ikke glem at du finner ferdige rapporter knyttet til utslipp fra leveranser gjort av oss i Mybring.
Slik laster du ned miljørapporter i Mybring
Vil du få en enda nøyere innføring i det vi har oppsummert her?
Se hele webinaret