Gullblyanten 2020: Brings DM-pris gikk til Apriil

Apriil vant Brings DM-pris med kampanjen «Handle With I Don’t Care» for Strahl, en produsent av uknuselige glass.

Doffen Trellevik og Erik Lysø

Så enkelt – så genialt

I den norske restaurantbransjen knuses det mye glass. Og det medfører selvsagt en stor kostnad. Strahl, kunden til Apriil, er en produsent av uknuselige glass av polykarbonat og ønsket å nå ut med denne unike produktfordelen til bransjen. Men hvordan demonstrere det på den beste måten?

Jo, de kreative hodene i Apriil fant ut at det enkleste var det beste: nemlig å sende glassene som de er, uten innpakning eller beskyttelse, til potensielle kunder. Alt som ble satt på, var frimerket og adressen skrevet med tusj. Så ølglassene ble en DM i seg selv. Det ble en stor suksess:

Alle glassene tålte postgangen, og alle som fikk glass, endte opp med å bestille uknuselige glass fra Strahl. Og som kreatørene i Apriil understreker: «Ikke verst for prisen av et frimerke.»

Juryens begrunnelse

Juryen som skulle velge årets vinner av Brings DM-pris, ble ledet av Pia Ølstad fra SMFB. På vegne av juryen begrunner hun valget av ideen til Apriil slik:

Vinneren av årets Bring DM-pris skilte seg helt ut i kategorien, ved å være så enkel og rett frem at samtlige jurymedlemmer skulle ønske at de selv hadde hatt en finger med i spillet – om det så bare hadde vært å klistre på frimerket før DM’en gikk i postkassa. Skål for gull!

DM-juryen i Gullblyanten 2020

Casefilm

Apriil mottar prisen på scenen

Fornøyde vinnere fra Apriil

På Gullblyanten tok kreativ leder Doffen Trellevik og kreatørteamet Øystein Vik (AD) og tekstforfatter Erik Lysø imot prisen, mens hjemme i Bergen satt Cédric Luceau som også var en viktig del av kjerneteamet. De var storfornøyde med å vinne prisen for beste DM og berømmet juryen for å honorere en ide som nesten ikke var en ide:

Det er kult. Kjempestas. For det er en ide som bare er et frimerke på produktet. Det er gøy at så enkle og tydelige ideer kan vinne. Vi synes det er stas at en så ren ide vinner. For da vi begynte med denne ideen, var den mye mer komplisert, og vi skrellet bare bort helt til frimerket og glasset var igjen.

Kreatørteamet i Apriil

For kreatørene fra Apriil er det helt naturlig å vurdere DM i kanalmiksen når de jobber med ideer. De tester ofte ut ideen som DM for å se om den står ut og funker, og de har erfart opp gjennom karrieren at DM kan være veldig effektivt. Denne erfaringen har ikke nødvendigvis de unge i bransjen:

DM blir jo sett på som en tradisjonell kanal, men alle de som har noe år på baken i bransjen, synes det er gøy å jobbe med de rene, gamle og tradisjonelle kanalene, som DM, og det går kanskje de nyutdannede glipp av siden de ofte konsentrerer seg om alle de nye kanalene og mulighetene. Vi tror på en god miks av tradisjonelt og digitalt.

Kreatørteamet i Apriil

Vinnerne fra Apriil berømmer også Bring for å være en sterk merkevare og for å være en tydelig sponsor for kreativitet:

DM-spesialprisen på Gullblyanten og det vedvarende engasjementet i KF viser at Bring tar kreativitet på alvor. De har satt et medium som DM i fokus og tydelig koblet det til kreativitet. Det å ta reklamebransjen på alvor på den måten håper og tror vi gir effekt.

Kreatørteamet i Apriil: Doffen Trellevik og Erik Lysø

Dette er Apriil og de involverte

Hele teamet bak vinnerkampanjen:
Cédric Luceau , Ole-Kristoffer (Doffen) Dahl Trellevik, Erik G. Lysø, Øystein Vik, , Sandra Lillesalt Valvik, Einar Rustad Nilssen, Marianne Kvaale Jenssen, Pedro Moreira.

Kunde: Ragnhild Helene Byrkjeland,

Apriil er et kommunikasjonsmiljø med kontorer i Oslo, Bergen og Stavanger. Hos Apriil finner du en unik sammensetning av over 100 flinke folk som jobber innen fagområdene PR, event & kongress, reklame, innholdsmarkedsføring, digital markedsføring, design og rådgivning.

Del artikkel