Babynavn-kampanje vant Brings DM-Pris

Med kampanjen «Velkommen babyboom» stakk TRY og IKEA av med Brings DM-pris under kåringen av Gullblyanten 2022.

Syv av personene i teamet
Publisert 13.03.2023

Gullblyanten er landets største og viktigste prisutdeling for reklamebransjen, hvor de beste reklamearbeidene fra det foregående året blir hedret. Blant prisene som deles ut er Brings DM-pris, som skal hedre de kreative, fysiske direkte-arbeidene – enten som enkeltstående aktivitet, eller som et element i en større kampanje og i samspill med flere medier.

Fredag 10. mars gikk årets kåring av stabelen, og til stor jubel var det TRY og IKEA som gikk til topps med kampanjen «Velkommen babyboom».

Nyttig navnekatalog

TRYs idé til IKEAs kampanje hadde sitt utspring fra den store babyboomen som fulgte i kjølvannet av covid-pandemien. Her til lands ble det i 2021 født rundt 3000 flere barn enn året før, som er en økning på over fem prosent. Tanken bak kampanjen var å hjelpe gravide og nybakte foreldrene med å finne unike navn – et felt IKEA har spesialkompetanse på. Helt siden 1948 har de benyttet navn i stedet for artikkelnummer på produktene sine, og har opparbeidet seg en stor «katalog» å plukke fra.

Nærbilde av forsiden i «katalogen»
Foto: Mathias Sandvik
Nærbilde av en side i «katalogen»
Foto: Mathias Sandvik

Til denne jobben hadde TRY satt av to kreative team; Mathias Sandvik og Hallvard Vaaland på det ene, og Torkel Skjolden og Marcus Hassel på det andre. Som en del av kampanjen ble over 800 produktnavn, og potensielle babynavn, samlet i en navnekatalog og gjort tilgjengelig på IKEA.no. Katalogen ble også trykket fysisk, og ble distribuert i postkassen blant annet til private legekontorer som tilbyr ultralyd.

Det betyr utrolig mye for oss å vinne Brings DM-pris. Prisen blir av oss ansett som en ekte klassiker, og når vi ser på tidligere vinnere er vi i et veldig godt selskap.

Torkel Skjolden, kreatør i TRY

DM - en naturlig del av kanalmiksen

Torkel forteller at at DM ble en naturlig og viktig del av kanalmiksen, og at kanalen gjør det mulig å snakke til folk i helt andre situasjoner – og gjerne under litt «roligere» forhold enn alternativene.

Vi ville målrette reklamen mot gravide par, og derfor ble venterommet hos legen en effektiv og litt annerledes medieplassering for Navnekatalogen – en kanal vi bare fikk tilgang til via DM.

Torkel Skjolden

Han legger til mener at DM og postkassen er viktig i dagens digitale medielandskap, om ikke viktigere enn noen gang.

For oss som lager reklame legger kanalen til rette for å tenke kreativt, uten mange av de store begrensingene vi kjenner igjen fra digitale flater (krav til korte sekundlengder, logo-størrelse, CTA, teksting-mengde, til og med «forbud mot glass med stett» for å nevne noe). Det er også flere aktører og større konkurranse om stadig fallende målgruppe-oppmerksomhet i mange av de digitale kanalene. Oppsummert blir DM som et blankt ark for oss kreatører, et ark som tillater oss å være friere enn ellers – helt til kunden kanskje underkjenner hele ideen, hehe.

Torkel

Attraktiv pris

Børre Jensen, fagansvarlig for Marked, byråteamet i Bring, forteller at målet med å være til stede under Gullblyanten med en egen pris, er å bidra til at DM og postkassen som kanal er i vurderingssettet hos norske medie- og reklamebyråer.

I en ellers svært digitalisert reklamehverdag bidrar prisen til å løfte frem og hedre gode, kreative DM-arbeider. Dette er i tråd med vårt mål om å vise hvordan det fysiske og analoge kan begeistre, og at DM som kommunikasjonskanal virker.

Børre Jensen

Han legger til at antall innsendte bidrag til juryering for denne prisen de siste årene har ligget på opp mot 20 svært kreative caser.

Dette alene er et tydelig signal om at Brings DM-pris er en attraktiv pris å få, avslutter han. 

Dette er Gullblyanten og DM-prisen

  • Gullblyanten er en årlig reklamekonkurranse der Kreativt Forum premierer de beste bidragene innsendt fra reklamebyråene. Formålet er å vise det beste av kreativ kommersiell kommunikasjon i Norge.
  • Gullblyanten er den største og viktigste konkurransen i sitt slag i Norge, og ble arrangert første gang i 1989.
  • Prisen deles ut i 18 kategorier, deriblant Brings DM-pris. DM-prisen skal hedre de smarte, fysiske direkte-arbeidene. Det kan være en enkeltstående aktivitet, eller at DM er med som et element i en større kampanje og i samspill med flere medier.
  • DM-arbeidet skal være fysisk og distribuert til målgruppen via postkassen, døren, putekassa, resepsjonen, eller på andre måter levert hjem eller på arbeidsplassen til mottaker.
Del artikkel