Egil og Tormod i Fasett: DM'er vi liker!

Den første turen ut av hovedstaden går til Stavanger. Kreativ leder og tekstforfatter Egil Alv Andreassen og AD Tormod Aasland står for det nennsomme utvalget.

Egil Alv Andreassen og Tormod Aasland som sitter i en sofa
Av Børre Jensen

Vi har valgt å trekke fram noen av de mer tradisjonelle, fysiske og "morsomme" DM'ene som vi liker. Noen klassikere, andre kan kanskje bli kanonisert av spalter som denne?

I utgangspunktet mener vi at alle vellykkede DM'er har (eller bør ha) et element av humor i seg. Mulig at "et element av humor " også er en definisjon på kreativitet? Kjør debatt!

GO ENGLAND for Mother

I et VM-år er det jo på sin plass med en relevant DM. Mother Londons self-promo, «Go England» fra VM i Frankrike i 1998 er en sterk og intuitiv klassiker som gjorde inntrykk. Ikke bare er den humoristisk og spot-on til hva som kanskje er den sterkeste assosiasjonen til britisk fotball – men inkarnasjonen av britisk fotball-hooligan i gjennomført plast-byggesett estetikk er uimotståelig (spesielt for de som drev med slikt på 80-tallet)!

Byrå: Mother

mother miniatures

Pling plong til frokost

Denne klassikeren av en utsendelse var den invitasjonen, av en rekke fine DM'er fra KF på 2000-tallet (husker bl.a. en med noen egg), som gjorde det kraftigste inntrykket på oss, byråarbeidere og KF-medlemmer, og fikk oss til å komme for å høre på samtidsmusikk-komponister snakke – før frokost!

Byrå: BBDO Oslo

pling plong

Pizzabud på døren

Endelig! En DM skal åpne døren for salg, lærte vi på Westerdals. Ikke alltid at en trenger å åpne døren engang ...

Dette er relevant tull og tøys fra ende til annen. Akkurat slik en DM vi liker skal være! (thisisnotadvertising.wordpress.com)

Byrå: Quòrum/Nazca Saatchi & Saatchi, Lima

papa johns pizza

TVNZ inviterer til premierekveld

Helt rått (sic!). En DM har fremdeles muligheten til å nå frem til en relativt bortskjemt og uinteressert målgruppe, bare ideen er relevant, gjennomført og ikke minst fersk. (cargocollective.com)

Byrå: Saatchi & Saatchi Auckland

tvnz

Smart-hjelm til Smart-sykkel

Når Smart lanserer en Smart elektrisk sykkel er dette en god måte å fortelle om det på – og sørge for at overgangen fra bil til sykkel, evt. overgangen fra vanlig sykkel til el-sykkel, foregår på en sikkerhetsmessig tilfredsstillende måte. Enkelt, intuitivt og eh ... smart.

Byrå: BBDO Mexico

smart the mail helmet
Del artikkel