Ingrid og Einar i Pilot: DM'er vi liker!

Denne gangen er det kjennere av faget som viser fram det ypperste fra faget. Ingrid Leren Wathne og og Einar Nonstad har laget 1:1-markedsføring sammen siden 2002. - Vi har lett bredt, og funnet noe vi håper andre også synes er inspirerende, sier duoen, som i dag jobber som del av innovasjonsteamet Pilot i Schjærven-gruppen.

Einar Nonstad og Ingrid Leren Wathne sitter på hver sin stol

To små i postkassen

Vi slår gjerne et slag for det fysiske postkortet! Det har sin sjarm så lenge det brukes til å forsterke budskapet, og det gjør disse to.

Boecker Public Health driver skadedyrkontroll. Med dette postkortet lokker de, bokstavelig talt, frem svaret på om du trenger dem.

In the UAE, business cards slipped under apartment doors are common. Unfortunately so are cockroaches. When pest control company Boecker wanted an innovative, low-cost way to get through in a crowded market, JWT Dubai combined the two. Unique business cards identified if your apartment had a pest problem. If you had cockroaches, they would eat away the edible ink, revealing the message: you need Boecker. By targeting and distributing cards in towers known as pest hotspots, JWT achieved a response rate 9% higher than with normal business cards in the market.

boecker public healt
Boecker Business Cards

Byrå: JWT Dubai

Kunde: Boecker Public Health

En tredimensjonal DM skal gjerne ha en ”fiklefaktor”. Vi liker godt hvordan Skoda Yetis presenterer sitt park assist system. Det er taktilt relevant og demonstrer funksjonen på en leken måte.

Byrå: Cayenne

Kunde: Skoda

To for fremtiden

I disse dager har vi fokus på sanntidsmarkedsføring, og smart bruk av data. Det handler fremdeles om å være relevant for den du snakker til.

Sjekk Facebook-kampanjen Your name saves (organdonasjon)! Her er det laget en algoritme som finner dine venners navn i ditt, tagger dem når du deler - og sprer budskapet organisk. Effektfullt.

Your name can save many lives

Byrå: Leo Burnett Chicago

Kunde: Donate Life America

Og for å avslutte med litt mer matematikk. Snickers Hungerithm er en sult-algoritme som monitorerer humøret online. Når mishagsytringene av ulike grunner er på topp, dess billigere Snickers på 7-Eleven. Det er unektelig morsomt, og helt på konsept.

Snickers Hungerithm

Byrå: BBDO Australia

Kunde: Snickers

Del artikkel