En livsviktig gavelapp

Julen 2019 kunne du bruke en til-og-fra-lapp for å fortelle dine nærmeste at du er organdonor. Kampanjen ble utviklet for Stiftelsen Organdonasjon av We Are Live.

Man kan ha donorkort i lommeboka og som bakgrunn på mobilen, men til slutt vil det alltid være de nærmeste pårørende som avgjør om organer doneres bort eller ikke. Ett eneste «ja» kan potensielt redde syv menneskeliv. Da burde det ikke finnes tvil om man er organdonor eller ikke.

I julen møter mange sine nærmeste pårørende. Med en til-og-fra-lapp skapte We Are Live og Stiftelsen Organdonasjon en anledning til å overrekke det viktige budskapet med vitner til stede.

Vi gjorde det illustrative hjertet som både er et bærende designelement i Stiftelsen Stiftelsen Organdonasjons profil og et tradisjonelt julesymbol til noe langt mer oppsiktsvekkende og relevant: Et anatomisk hjerte laget med symbolsk materiale - resirkulert papir.

På den måten kunne organdonorer legge organene sine under treet. Det som for mange er en vanskelig samtale ble tatt over julekaffen etter presangene.

Kortet var til salgs for 50 kroner stykket i Stiftelsen Organdonasjons-webshop og på Luck på Grünerløkka i Oslo. Pengene gikk uavkortet til Stiftelsen.

På 23 dager i desember ble det solgt 2200 kort. Hvert kort kan føre til at et hjerte, to lunger, to nyrer, lever og bukspyttkjertel blir donert. Det utgjør hele 15 400 organer under norske juletrær.

Del artikkel