Ny vri på veldedige gaver

I beste Black Friday-ånd er tilbudsavisen full av ting du ikke trenger, men i motsetning til andre var UNICEF sin helt ærlig på det, sier Anorak-teamet om DM’en for Verdensgaver.

UNICEF-produktbilde. «Ønsk deg noe du ikke trenger».

Som strategisk innfallsvinkel i pitchen om å lage årets julekampanje for UNICEF, foreslo byrået å oppfordre flere av de som gjerne vil ha veldedige julegaver om å aktivt sette det på ønskelisten.

– Der er det nemlig ikke alltid så sterk konkurranse, forteller kreatørene Sebastian Pandonis og Stein Simonsen, og peker på at «Ingenting» og «Vet ikke» topper ønskelista til nordmenn, samt at 4 av 5 oppgir å få julegaver de ikke trenger.

– En naturlig slutning hadde kanskje vært at vi burde slutte å gi hverandre ting vi ikke trenger. Men kanskje bør heller oppfordringen være den stikk motsatte, at ting vi ikke trenger er akkurat det flere burde ønske seg? For mye av det vi ikke mangler i Norge, er ting som sårt trengs i krigs- og kriseområder andre steder i verden, der UNICEF jobber for å redde barn i nød, legger de til.

Unicef boards
Unicef print
Annonser i Klassekampen

Foruten sosiale kanaler, utendørs og online video, besto kampanjen av en DM som ble distribuert på selveste Black Friday.

Unicef DM
DM
Unicef DM 2
DM

Credits

Byrå: Anorak

Kunde: UNICEF Norge

Produktbilder: Marius Viken

Del artikkel