Smash-suksess med verdens ondeste DM

Med "verdens ondeste dm" sørget Smash! for dundrende suksess. Ikke bare gikk salget opp med 41 prosent etter kampanjen, det ble også seier i Brings DM-pris under Gullblyanten 2016.

Illustrasjon fra Smash-kampanje. En hvit katt med lapp over øyet ved siden av en gammel pc og tastatur. En pose Smash ligger på bordet.

Smash! er en litt frekkere sjokolade enn sine konkurrenter. Denne personligheten ville de bruke til å skape engasjement og for å aktivisere målgruppen. Dessuten er det jo umulig kun å spise én...

Derfor ble det laget en utradisjonell DM-kampanje der folk kunne sende én enslig Smash! rett i postkassen til sin verste fiende via smash.no.

Sendte 1 Smash-bit i posten
Bare én bit Smash! - det er ganske ondt.

Målet var å få 10.000 personer til å sende en Smash! til noen de kjente i løpet av kampanjeperioden på fem uker.

Skapte ond nettside

Alle vet at det skal godt gjøres å bare spise én Smash!. Så det å faktisk gi noen én enslig Smash! er noe av det ondeste man kan gjøre.

Til dette trengtes den ondeste nettsiden. Derfor ble smash.no forvandlet til ondskapens hovedkvarter, hvor du kunne gjemme deg bak en superskurkfasade og opptre helt anonymt. Fra dette uhyggelige redet kunne man spre ondskap som laserhaier, sovegass, stink aper og ikke minst én enslig Smash! Alt man trengte å gjøre var å taste inn telefonnummeret til sin erkefiende og et skremmende maskineri tok seg av resten.

Etter å ha tastet inn telefonnummeret ble adressen fylt ut automatisk ved hjelp av Bring. Noen dager senere fikk fienden den gule pakken i posten, møysommelig pakket i svanemerket papp og PVC-fri, gjenvinnbar plast.

Kampanjebilde til Smash-reklame
Verdens ondeste DM

Smashet målsettingen

Reaksjonene lot ikke vente på seg, og i løpet av få dager strømmet det på med bilder på Instagram. I tillegg ønsket mange å hevne seg, og bestillingene tikket inn. Dette resulterte i produksjon av 15.000 nye DM-er.

Kampanjen ble presentert ved hjelp av en film på sosiale medier, støttet av utendørsbudskap over hele landet samt annonsering på VGTV.

Ondskapen seiret, og i løpet av kampanjens første dager oppdaget vi hvor mye fandenskap det faktisk var i Norge. I løpet av 14 dager var 25.000 enslige Smash!-pakker bestilt og sendt ut. På dette tidspunktet hadde nettsiden hatt 56.000 besøkende, noe som ga en gjennomføringsrate på 45 prosent. På Instagram ble #evilsmash brukt over 400 ganger.

Bilder av kampanjen på Instagram
Kampanjen fikk god oppmerksomhet på Instagram.

På Facebook hadde kampanjen en rekkevidde på meget solide 2,1 millioner. Men altså; 25.000 brukere søkte aktivt opp adressen til 25.000 venner og sendte dem Smash!-reklame hjem i postkassen. Og salget til kategorilederen Smash!, det gikk opp 41 prosent!

Credits:

Byrå: Saatchi & Saatchi

Kunde: Nidar

Del artikkel