Tradisjonelt medium i moderne kampanje

Byrået Nord DDB stakk av med Brings DM-pris 2019 for McDonald's-kampanjen «Stjel våre ansatte».

Fire McDonald's-ansatte i forskjellige arbeidsuniformer

Det er noe utradisjonelt over budskapet i kampanjen som oppfordrer andre bedrifter til å stjele McDonald's-ansatte. Gutta bak kampanjen, Thomas Eltvik, tekstforfatter; Fredrik Omre, tekstforfatter; Torstein Skogedal, art director; Joachim Bjørndal, art director, har fått lovord fra fjern og nær for «Stjel våre ansatte».

Les mer her

Koronasituasjonen gjorde at intervjuet ble flyttet fra Nord DDBs kontorer på Frogner til Skype, men etter forholdene var det en positiv gjeng som møtte oss over nettet for en prat.

Talentfabrikk

– McDonald's er en av Norges største arbeidsplasser for unge mennesker og mange får sin første jobb der. De får tidlig mulighet til å ta lederutdanning, og mange får tillit og lederansvar i veldig ung alder. Dette førte oss til tanken om at McDonald's er et flott sted å starte karrieren sin, men sannsynligheten for at man blir værende er liten. Mange tar en utdanning på siden og får erfaring i selve jobben og derfor er det naturlig at de på et tidspunkt skal videre til større jobber, forteller Thomas Eltvik.

Fredrik Omre mener det er fint å bli med på å nyansere bildet av McDonald's-ansatte som noe mer en bare «burgerflippere»:

– Det er interessant å se avstanden mellom hva folk tenker om McDonald's som arbeidsplass og hvordan det faktisk er. Vi ble overrasket over hvordan McDonald's satset på unge og gjorde dem skikket for arbeidslivet, og vi innså at det er viktig å snakke om disse ungdommene. Dette er noe McDonald's ikke har snakket høyt om tidligere, så det er fint å kunne nyansere bildet av McDonald's-ansatte.

Forfriskende med brev

Selve ideen bak kampanjen startet egentlig som en sosiale medier-kampanje, men etter hvert ble prosjektet større og større. Til slutt ble kampanjen vist på både tv, kino, sosiale medier – og selvsagt en DM, i form av et enkelt brev.

Skjermbilder av MacDonald's sin kampanje på forskjellige flater

Det var altså et helt vanlig brev som gikk ut til Norges 50 største bedrifter, hvor det oppfordret dem til å stjele deres ansatte. Juryen bak Brings DM-pris mente at DM-delen av kampanjen hadde vært nok i seg selv.

stjel våre ansatte brev web

– Det er ikke så ofte McDonald's sender en DM, kan du si, det er kanskje andre aktører det hadde vært mer relevant for. Men, det føltes riktig å bruke DM i denne kampanjen. Å få et brev fra McDonald's som ber deg om å stjele deres ansatte er ikke det du forventer, så da tror jeg også det blir spennende å lese brevet, forteller Torstein.

– Det var forfriskende å gjøre en DM så enkelt som et vanlig brev. Det trenger ikke alltid å være så komplisert. Det er noe med det å motta et brev, det er litt gammeldags. Å bruke det som en del av en moderne kampanje kan være et sterkt virkemiddel. Folk blir jo nysgjerrige når de får et brev og lurer på hva det kan være, sier Thomas.

DM har en fremtid

Selv om gjengen tok i bruk DM som en del av «Stjel våre ansatte»-kampanjen er det ikke så ofte de gjør det. Torstein mener det ikke alltid er riktig og like relevant, men at heller ofte er stort fokus på høy frekvens og det å nå ut til flest mulig.

– Kundene skal nå så mange som mulig, gjerne i sosiale kanaler, og det er ikke så ofte vi bruker DM. Men vi tenker DM fint kan være med til å forsterke kampanjer. Det er et fint medium til det, og den menneskelige interaksjonen tror jeg gjør mer inntrykk enn en film på TV, forteller Thomas.

Gutta i Nord DDB tror det fysiske formatet har en fremtid, selv i en digital verden:

– Jeg tror DM kommer til å eksistere så lenge det finnes folk som har kule ideer. Det går an å lage en DM uten at det skal koste millioner. Så lenge det er smart og godt gjennomført kan det være det beste og mest ideelle i en kampanje. Jeg tror McDonald's, som tok i bruk DM, kan inspirere andre store aktører til å bruke det. Så den kan absolutt ha en lys fremtid, avslutter Thomas.

Bring_1TH_7609
Foto: Tor Lie

 

Involverte i «Stjel våre ansatte»: 

Fredrik Omre, Tekstforfatter
Thomas Eltvik, Tekstforfatter
Joachim Bjørndahl, Art Director
Torstein Skogedal, Art Director
Helene Follesøy-Thuen, Prosjektleder
Aleksander Hetland, Rådgiver
Emma Thorén, Produsent
Alexander Solbakken, Kreativ utvikler
Haider Ahmad, Grafisk designer
Morten Vikanes, Motion Graphics Designer
William Blofeld, Foto og klipp
Jonas Lien Svarstad, Filmfotograf
Jonathan Kise, Portrettfotograf

Del artikkel