Studentene fikk DM-brief - Kan gjøre noe nytt med noe tradisjonelt

Etter fjorårets suksess var Bring tilbake på Fagskolen Kristiania, denne gangen sammen med Tante Randi.

To personer som blir intervjuet

8 av 10 tar inn reklamen de får i postkassen, og 6 av 10 leser den. Det er en god sjanse til å bli lagt merke til, og mulighetsrommet studentene fra Fagskolen Kristiania skal prøve å treffe. For det er mange fordeler med DM – eksempelvis kreativt spillerom og muligheten for å stikke seg ut i mengden, og ikke minst i postkassen.

En ny tradisjon

Samarbeidet ble sparket i gang i fjor, på initiativ fra Fagansvarlig for Reklame og merkekommunikasjon Aranya Rusli. Hun fikk med seg podkasten Lappemøte fra Kreativt Forum, sponset av Bring, der studenter fikk bryne seg på briefer med DM i fokus.

Det inspirerte til å ta kontakt med Bring, som nå er blitt et samarbeid mellom Fagskolen Kristiania, Bring og et utvalgt reklamebyrå.

Vi var veldig positive til samarbeidet, og det var veldig gøy i fjor. Det virket som studentene også synes det, og det passet i tillegg inn i undervisningen. Derfor gikk vi all-in i år også.

Børre Jensen, Bring

For Bring handler det om at studentene får innsikt i, og tenker på DM som en mulighet – og at reklame i postkassen fungerer. For Aranya er det viktig å vise bredden av reklamebransjen, hva man kan få til og hvordan.

Jeg er jo en av de som elsker DM. For det er å lage noe fysisk og en opplevelse. Derfor er det gøy å ha Bring på plass for å fortelle om det. DM er jo litt av en dannelsesreise når det kommer til reklamehistorien. Jeg har erfaring med at når man låser uttaket til en kanal så blir kreativiteten annerledes, og kanskje til og med større.

Aranya Rusli, Fagansvarlig for Reklame og merkekommunikasjon ved Fagskolen Kristiania

Fikk to briefer

Årets reklamebyrå var Tante Randi, og kreatør Glenn Bøhler Haugen var på plass i sitt tidligere klasserom på Fagskolen Kristiania. Han startet i tillegg sin yrkeskarriere med å levere reklame i postkasser, og videre som sjåfør for Bring. Men nå var han der for å levere DM-briefer med et ferskt gull fra Gullblyant-utdeling i Digitalt og sosialt.

Fagskolen Kristiania 2
Glenn Bøhler Haugen, Tante Randi

Studentene får muligheten til å jobbe på to briefer, en fra Oslo Bysykkel og en annen fra Visma Consulting. Bøhler Haugen og makkeren Zakarias Nadir jobber på begge briefene samtidig, og premien til studentene er en mulighet til å få sin idé presentert for kunden. Det i tillegg til et år med gratis bysykler. Studentene får også veiledning underveis, før de skal presentere DM-ene sine for teamet fra Tante Randi.

Jeg har engasjert meg mye for studenter etter at jeg kom til Tante Randi, og spesielt Fagskolen Kristiania siden jeg kommer derfra selv. Det er også veldig kult å jobbe med analoge flater som kreatør, for det tvinger deg til å tenke på nye måter.

Glenn Bøhler Haugen, Tante Randi

Kan gjøre noe utradisjonelt med noe tradisjonelt

Bring er også glade for å være på plass, og ser frem til å se årets arbeid fra studentene.

For oss er det gøy at studentene får innsikt i at man faktisk kan gjøre noe nytt og utradisjonelt med noe som en tradisjonell DM.

Børre Jensen, Bring

Etter fjorårets suksess, er Bring spente på ideene som kommer fra studentene.

Det er gøy å få muligheten til å snakke med morgendagens kreatører og få satt det fysiske på kartet. Med nivået vi så i fjor, så blir det også ekstra spennende å se hva de produserer i år.

Gunn Anita Bendixsen, Bring

Se fjorårets studenter sine DM-bidrag her.

Fagskolen Kristiania 3
Gunn Anita Bendixsen og Børre Jensen, Bring

Årets reklamestudenter ser også frem til å sette i gang med arbeidet, og spesielt med tanke på premien.

Vi har jobbet mye med sosiale medier, så blir gøy å prøve noe helt nytt. Det blir også spennende å se hvordan en kampanje faktisk blir fra brief, og i forhold til hvordan vi kanskje har tenkt.

Renas Kehreman, reklamestudent på Fagskolen Kristiania

Det var ikke alle studentene som var like godt kjent med DM som en mulighet for å få ut budskapet til kundene på en kreativ måte.

Jeg var ikke klar over at så mange leste reklame i postkassen, både adressert og uadressert. Det gir også en driv, og føles meningsfylt når det er en ekte brief hvor man vil vinne premien.

Camilla Koveland Tairi, reklamestudent på Fagskolen Kristiania

Fagskolen Kristiania 4

 

De som er med i samarbeidet

  • Fagskolen Kristiania: Aranya Rusli og Janne Eide Solvang
  • Reklamebyrået Tante Randi: Glenn Bøhler Haugen og Zacarias Nadir
  • Bring: Børre Jensen, Gunn Anita Bendixsen og Kari-Mette Gjertsen
Del artikkel