Elkjøp forventer større krav til klima og kvalitet
Elkjøp forventer større krav til klima og kvalitet
Netthandelen har økt dramatisk det siste året, til stor del på grunn av koronapandemien. Erik G. Sønsterud, CEO i Elkjøp Nordic, tror koronakrisen gjør nettkundene mer bevisst på bærekraftig handel og produkter med høy kvalitet.
Publisert21.10.2020Sist oppdatert06.10.2022
Koronakrisen har påvirket mennesker på ulike måter, og mange går usikre og uforutsigbare tider i møte – spesielt økonomisk. Sønsterud mener at effekten kan være at flere nettkunder blir mer bevisst på eget forbruk.
- Mange vil å ta vare på det de allerede har fremfor å kjøpe nytt. Andre vil være mer tro til det å handle bærekraftig for å leve opp til sitt verdigrunnlag, sier han, og legger til at hendelser som koronapandemien gjør at mange vender seg mer innover og reflekterer over hva som er viktig i livet.
Mer miljø
Sønsterud mener at nordiske forbrukere lenge har hatt et sterkt forhold til bærekraft, og at pandemien bare vil forsterke dette forholdet.
- Krisen vi nå er inne i vil helt klart fortsette å styrke deres bevissthet rundt klima og miljø, fortsetter han.
Vi hjelper stadig flere kunder med å finne miljøvennlige produkter og ta bærekraftige valg når de handler hos oss.
Erik G. Sønsterud, CEO i Elkjøp
Han tror også at kombinasjonen av dårlig samvittighet for høyt forbruk og mindre å rutte med, kan være en kombinasjon som resulterer i mer bærekraftige valg og kutt i forbruk.
– Folk vil fortsatt både trenge og ha lyst på det butikkene har å selge, men om forbruket går noe ned kan det bety enda mer kvalitets- og ansvarsbevisste kunder når de først handler. Disse vil stille høye krav til hva de kjøper og hvem de kjøper det fra. Til gjengjeld vil de være villige til å betale mer for å få bærekraftige produkter, med en kvalitet som varer, fra en ansvarlig leverandør.
Erik G. Sønsterud, CEO i Elkjøp
Les mer om Sønsteruds tanker om koronapandemien, netthandel og forbrukertrender i siste utgave av Bring Research.
Sønsterud ble intervjuet i forbindelse med rapporten "Fra holdning til handling" fra Bring Research.
Bring Research er kvartalsvise forbrukerundersøkelser som gjennomføres i samarbeid med analyseselskapet IPSOS. Undersøkelsen omfatter et representativt utvalg av befolkningen i Norge, Sverige og Danmark.