Vi har valgt å trekke fram noen av de mer tradisjonelle, fysiske og "morsomme" DM'ene som vi liker. Noen klassikere, andre kan kanskje bli kanonisert av spalter som denne?

I utgangspunktet mener vi at alle vellykkede DM'er har (eller bør ha) et element av humor i seg. Mulig at "et element av humor " også er en definisjon på kreativitet? Kjør debatt!

GO ENGLAND for Mother

I et VM-år er det jo på sin plass med en relevant DM. Mother Londons self-promo, «Go England» fra VM i Frankrike i 1998 er en sterk og intuitiv klassiker som gjorde inntrykk. Ikke bare er den humoristisk og spot-on til hva som kanskje er den sterkeste assosiasjonen til britisk fotball – men inkarnasjonen av britisk fotball-hooligan i gjennomført plast-byggesett estetikk er uimotståelig (spesielt for de som drev med slikt på 80-tallet)! (link)

Byrå: Mother

Pling plong til frokost

Denne klassikeren av en utsendelse var den invitasjonen, av en rekke fine DM'er fra KF på 2000-tallet (husker bl.a. en med noen egg), som gjorde det kraftigste inntrykket på oss, byråarbeidere og KF-medlemmer, og fikk oss til å komme for å høre på samtidsmusikk-komponister snakke – før frokost!

Byrå: BBDO Oslo

Pizzabud på døren

Endelig! En DM skal åpne døren for salg, lærte vi på Westerdals. Ikke alltid at en trenger å åpne døren engang ...

Dette er relevant tull og tøys fra ende til annen. Akkurat slik en DM vi liker skal være! (link)

Byrå: Quòrum/Nazca Saatchi & Saatchi, Lima

TVNZ inviterer til premierekveld

Helt rått (sic!). En DM har fremdeles muligheten til å nå frem til en relativt bortskjemt og uinteressert målgruppe, bare ideen er relevant, gjennomført og ikke minst fersk. (link)

Byrå: Saatchi & Saatchi Auckland

Smart-hjelm til Smart-sykkel

Når Smart lanserer en Smart elektrisk sykkel er dette en god måte å fortelle om det på – og sørge for at overgangen fra bil til sykkel, evt overgangen fra vanlig sykkel til el-sykkel, foregår på en sikkerhetsmessig tilfredsstillende måte. Enkelt, intuitivt og eh ... smart.

Byrå: BBDO Mexico