Boksåpner i en hermetikkboks, Dagens Næringsliv (Gull i Gullblyanten 1998)

Vi har gravd litt tilbake i tid, og funnet en DM som vi ble veldig fascinert av da vi begynte å jobbe med reklame. Dette er en slags høna og egget-løsning som Bold reklamebyrå lagde for Dagens Næringsliv. På den tiden sa DN at riktig verktøy gjør jobben enklere, og nettopp det er jo denne DM-en et fint bevis på.

Byrå: Bold Reklamebyrå AS

Purrebrev, Kristiansand Folkebibliotek (Gull i Gullblyanten 2007)

Denne jobben har jo vært nevnt i denne spalten tidligere, men den er så bra at den fortjener å nevnes igjen. Personlige brev til folk som ikke overholder lånefristen, der 3-4 setninger elegant røper bokens avslutning. Veldig gøy og svært sjarmerende. Ingenting slår brev!

Byrå: Recommended/Pål Høyer-Andreassen & Magnus Høgberg Hansen

Air Force FM

Her er en fin liten sak from the land down under. Utvalgte ingeniørstudenter fikk tilsendt så å si alt de trengte for å bygge en fm-radio fra bunnen av. Det var bare én liten ting som manglet: en manual for byggingen. De studentene som likevel klarte å sette sammen radioen, fikk høre en radiokanal for det australske forsvaret som oppfordret dem til å bruke evnene sine på en utdannelse i militæret. Snedig. Går sikkert an med DAB, og.

Byrå: George Patterson Y&R Melbourne

Kaizers Orchestra, Hjerteknuser

Avslutningsvis tar vi med en godbit hjemmefra. Dersom en låt ikke eksiterer, men kun som noteark. Ja, så er den eneste måten å høre den på, ved å spille den selv. Så ved å spre notene til sine mest dedikerte fans fikk Kaizers promotert både seg selv og låta uten å spille en eneste tone. En fantastisk idé.

Byrå: Anorak