Her kommer noen DM-jobber vi liker. Ikke alle av dem har vært innom en postkasse, men vi har i alle fall forsøkt å begrense oss til jobber som inneholder et fysisk element.

Aller først til en helt fantastisk jobb som akkurat nå går sin seiersgang mellom diverse reklamekonkurranser. Her har man brukt passet til turistene som DM-kanal. En idé som sikkert kunne vært laget i 1975, men som ingen kom på før i 2017/2018. Kudos.

Byrå: Host/Havas Sydney

Her er en jobb som gir oss litt assosiasjoner til sluttscenen i spillefilmen «Seven» hvor en pakke kjøres ut med en budbil midt i ørkenen hvor Brad Pitt står og venter. Bare at denne pakken er mye hyggeligere, at vi ikke ser noen ørken og at Brad Pitt glimrer med sitt fravær. Vi liker godt enkelheten i ideen kombinert med hvor mye innholdet forplikter. Den digitale delen er kanskje ikke like imponerende i dag som da kampanjen ble laget.

Byrå: Philipp und Keuntje GMBH

Som et siste eksempel på en fysisk, norsk jobb hadde vi egentlig tenkt å nevne jobben til Bold Reklamebyrå for DN (boksåpneren), men så at Sigurd Solberg & Kristoffer Reppen  allerede hadde tatt den med. Så i all beskjedenhet nevner vi en jobb som vi lagde sammen med Lars Joachim Grimstad og Egil Pay for ti år siden: En DM for Volkswagen med fokus på Adaptive Cruise Control som gjør at din bil automatisk holder avstand til bilen foran. DM´en var inspirert av Brio-togene, bortsett fra at vi hadde plasserte magnetene slik at de dyttet kjøretøyene fra hverandre.

Savner å gjøre slike fysiske DM´er.

Byrå: TRY