Per Erik og Christian i SMFB: DM'er vi liker!

Neste par ut til å vise oss sine DM-favoritter er radarparet Per Erik Jarl og Christian Hygen fra SMFB. - Vi ble tidlig fanget inn i denne delen av reklamefaget, sier Per Erik og Christian, som sikter til at de begge leverte Leirungs (nærbutikken på Jeløya) tilbudsavis til postkasser i 1993. Målet var å bli ferdig med distribusjonen før Baywatch begynte kl 19.30.

Vi fortsetter der Maja og Snorre slapp. Med Kit Kat. Denne er enkel, men smart bruk av klassisk reklame i postkassen. En lapp helt lik det postbudet legger i postkassen din når pakken er for stor. Du blir lurt, men på en hyggelig måte.

Tittel: Chunky Mail
Kunde: Nestlé, Kit Kat
Byrå: JWT London

kitkat chunky mail - NY

 

Så til noe tyngre. Stor ide i seg selv denne, men spesielt imponerende hvordan man har tatt seg bryet verdt å gjøre selve åpningen av emballasjen til en aha-opplevelse for mottakeren. Først sperrer man øynene oppover å motta Hitlers «Mein Kampf". I interessert avsky river man «coveret» av, og der åpenbarer en annen versjon av Mein Kampf (ikke Knausgårds) seg.

Tittel: The Tear-Open-Mailing for ”Mein Kampf – against racism”
Kunde: Gesicht Zeigen! An association encouraging people to stand against racism in Germany
Byrå: Ogilvy Germany

ogilvy - mein kampf - mailing

 

Perfekt nå, med grillsesongen rett rundt hjørnet. Barbeque-bibelen ble nok ikke trykt i spesielt mange eksemplarer, men de som fikk den (Brasilianske mesterkokker?) ble nok veldig glade. En slags kokebok som man bla annet kan  fyre opp grillen med. Dvs at sidene var av kull etc.

Tittel: The Bible of Barbecue
Kunde: Tramontina
Byrå: JWT

Sorry. Nok en bok-løsning. En egen bokserie spesialdesignet for lesing på t-banen, som også fungerer som billett på t-banen synes vi er en god ide for et forlag. Spesielt nå eksemplarene deles ut på t-banen på verdens bokdag. Alle vet vel at det er den 23. april?

Tittel: Ticket Books
Kunde: L&PM Pocket
Byrå: Africa

Ta gjerne en titt på flere arbeider

DM og postkassen gir mulighet til å spille på flere sanser i kommunikasjonen, med nye og eksisterende kunder.

Gode kreative løsninger skaper ofte begeistring. Se hva andre har gjort.

Av Børre Jensen 29.01.2021