General Data Protection Regulation (GDPR) er navnet på EUs nye personvernforordning som innføres 1. juli 2018. Det nye regelverket skal styrke personvern i en stadig mer digitalisert verden, og vil innebære nye krav til hvordan din bedrift skal forholde seg til behandling av personopplysninger.

Det nye regelverket innskjerper flere personvernkrav. Blant annet stiller GDPR krav til at det må innhentes spesifikt samtykke fra kunder for å ha lov til å behandle opplysninger om dem.

GDPR stiller strenge krav til samtykke.

De fleste norske virksomheter behandler personopplysninger i større eller mindre grad. Som følge av GDPR kan man ikke lenger samle og bruke slike opplysninger med mindre hvert enkelt individ fritt og aktivt har gitt en spesifikk, informert og klar indikasjon på samtykke.

Det er viktig å være tydelig på hvilke data som samles inn og hva de skal brukes til. Det må også kunne dokumenteres at samtykket har blitt innhentet.

Slik innhenter du samtykker - på en smart måte

Det finnes en rekke ulike metoder som kan benyttes når du skal innhente nytt samtykke fra kundene dine. Tommelfingerregelen er at det skal gjøres via en erklæring eller en "tydelig bekreftende handling". Mange har allerede kommet langt i arbeidet med databehandling og innhenting av nye samtykker, mens andre muligens ikke har startet i like stor grad.

Når det gjelder hvordan du kan kommunisere med dine kunder, så finnes det noen spennende muligheter i postkassen

Det er ikke uvanlig å bruke SMS, e-post eller apper for å innhente samtykke hos kunder. Noe av utfordringen i forbindelse med dette er imidlertid at svært mye av denne kommunikasjonen foregår i digitale kanaler hvor trykket allerede er høyt. Det kan i noen tilfeller resultere i at budskapet blir borte, ikke leses eller glemmes hos mottaker.

Adressert kommunikasjon skaper en unik og personlig oppmerksomhet hos dine kunder, og gir også en spennende mulighet til å skille seg ut ved å spille på det kreative mulighetsrommet. Postkassen kan være et godt alternativ for å drive trafikk til din bedrifts digitale flater, hvor kundene kan oppdatere sine samtykker. 

Send en skreddersydd DM til dine kunder. Mange føler seg mer verdsatt når de får en personlig henvendelse på papir. I tillegg får budskapet svært høy oppmerksomhet og blir lest.

DM i postkassen driver trafikk til nett

Noen enkle tips kan være:

  • Fortell om kundefordelene og gi et tilbud som aktiveres om de går på nettsidene og oppdaterer sine samtykker.
  • Send en vareprøve som er relevant i forhold til produkter som kunden har handlet hos deg tidligere. Samtidig ber du de oppdatere sine samtykker.
  • Spill på flere sanser. Bruk mulighetsrommet til å vise at du setter pris på dine kunder.

Husk at "alle" går i postkassen hver dag, og innholdet blir både lagt merke til, lest og godt mottatt.

Nå frem, rett hjem

Vi i Bring dokumenterer effekten på mellom 200-400 ulike DM kampanjer årlig. Våre tall viser at en adressert DM i snitt oppnår 66% hjulpet oppmerksomhet. Tallene varierer en del fra kampanje til kampanje, og noen oppnår tall over 80% med aktiviteter mot egne kunder.

Vi ser også at DM blir godt mottatt, leses og gir god effekt.

Digitalt eller analogt?

Hvilken rolle spiller de fysiske kanalene i en stadig mer digital verden?

I dag har man tilgang til sin favoritt-musikk bare ved å berøre skjermen på mobiltelefonen. Likevel foretrekker mange å kjøpe musikk på vinyl. Mange velger også å lese fysiske bøker, gjerne med et glass vin ved peisen, selv om man kan lese en e-bok på mobilen mens man sitter på bussen. Spiller format egentlig en rolle?

Vi har snakket med Chris Atherton og Jostein Magnussen hos Netlife Design om hvordan kombinasjonen av analoge og digitale kanaler kan gi ulike opplevelser hos forbrukere. Les mer her.

Fakta

Vitenskapelige undersøkelser innen nevropsykologi viser at det er en signifikant stor forskjell på hvor mye vi husker av hva vi har konsumert, hvordan vi fortrekker å konsumere noe hvis vi har et valg, og også i hvilken kontekst vi konsumerer det. Hvis tekst leses på papir blir det bedre husket og forstått, uavhengig av alder. Spesielt blir lengre tekster lettere konsumert i fysisk format. Når det gjelder overføring av informasjon fra reklame, skårer også papir bedre enn digitale formater.

Papir bidrar i tillegg til bedre gjenkjenning av merkevarer i hverdagssituasjoner. I en studie ble deltakere bedt om å gjenta firmanavnet fra en annonse de nettopp hadde sett.

Resultatene var 70 % høyere hos deltakerne som ble utsatt for en DM (75%)
sammenlignet med en digital annonse (44%).

Les også: I hodet på forbrukerne

La deg inspirere

Det er kun fantasien som setter grenser for de ulike kreative og smarte måtene din bedrift kan bruke DM på, og det er alltid spennende å se hva andre har gjort. Ta gjerne en titt på noen arbeider som har skilt seg ut, skapt oppmerksomhet og ikke minst gitt gode resultater.

Vil du høre mer om mulighetene med DM og postkassen? Ta kontakt her.