Kuponger kuppet kunder

McDonald's kuppet kunder med kuponger i postkassen.

I uken før påsken 2018 valgte McDonald's i Østfold å distribuere 68.000 foldere i nærområdene til restaurantene i Råde, Mosseporten, Råbekken og Bryggeriveien.

Folderen som ble distribuert inneholdt flere kuponger med gode tilbud, i tillegg til annen informasjon som åpningstider og besøksadresser.

Målet til McDonald's var at kupongene skulle få flere kunder inn i restaurantene, og dermed øke salget.

mcdonalds DM

 

Hvordan gikk det?

Kampanjen ble testet med webintervju, og resultatene viste at 40% husket å ha mottatt folderen i postkassen – og så mye som 50% av målgruppen 40-49 år svarte det samme.

På spørsmål om; «Hvor godt eller dårlig mottaker likte denne reklamen for McDonald's?» svarte 66% at de likte den. Her så vi også en solid økning i målgruppen 40-49 år hvor hele 83% svarte det samme.

Undersøkelsen viste også positivitet til å motta kuponger, og på spørsmål om hvordan de reagerte på utsendelsen, var det ingen negative svar.

mcdonalds test

 

Økt trafikk til restaurantene

Alle 4 restaurantene som fikk folderen distribuert i sitt område opplevde økning i både salg og kundebesøk i kampanjeperioden sammenlignet med samme tid i 2017.

Faktisk respons basert på antall kuponger levert i butikk var på hele 10,65 %.

– Dette er svært gode tall for McDonald's, fortalte Siva Arumugathas som driver McDonald's-restaurantene.

mcdonalds - sivas-arumugathas-960x824
Sivas Arumugathas

 

Ta gjerne en titt på flere arbeider

DM og postkassen gir mulighet til å spille på flere sanser i kommunikasjonen, med nye og eksisterende kunder.

Gode kreative løsninger skaper ofte begeistring. Se hva andre har gjort.

Av Børre Jensen 14.12.2020