Vareprøver som falt i smak

Dyrefor produsenten MARS hadde et hårete mål om at flest mulig hunder og katter på Østlandet skulle få prøve de nye produktene DentaFlex® og DentaBites®.

Gode erfaringer fra andre land gjorde at de ønsket å teste det norske markedet for varemerkene Pedigree og Whiskas. Men hvordan skulle MARS nå ut til hunde- og katteeiere på en effektiv måte?

Tall fra Gallup Forbruker og Media kombinert med et godt stykke arbeid fra Bring sitt innsiktsteam bidro til å kunne definere områder hvor tettheten av MARS sin målgruppe, «hunde- og katteeiere» var høyest. Med dette gode utgangspunktet lå mye til rette for å lykkes.

Første kampanje

Første vareprøvekampanje ble gjennomført tilbake i 2017, og det med stor suksess. For MARS var det viktig med høy prøvegrad og effekttesten viste at hele 74% av hunde- og katteeiere ga smaksprøvene til kjæledyrene sine. Hele 46% fikk et bedre inntrykk av merkevaren.

pedigree 2

Distribusjonsområdet var basert på sannsynlighet for å eie hund eller katt, men kampanjen traff også mottakerne uten kjæledyr. Oppfordringen til disse var å gi vareprøven til noen de kjente som hadde hund eller katt. Svært mange fulgte oppfordringen og hele 78% ga vareprøven videre. Over halvparten likte reklamen selv om de ikke hadde kjæledyr.

Videre suksess

MARS var så fornøyd med vareprøveutsendelsen at de har hatt tre tilsvarende kampanjer siden. Målgruppen ble definert på samme måte, og samtlige kampanjer viste gode resultater både på prøvegrad, relevans, liking og sannsynlighet for kjøp av produkter.

Pedigree og Whiskas samlet

I dag er MARS i gang med planlegging av nye kampanjer for 2020 – med samme oppskrift.

Postkassen egner seg godt

– Kampanjene til MARS viser helt tydelig at postkassen egner seg svært godt for vareprøver, forteller Béla Bors som er KAM i Bring og har jobbet med MARS.

Ved hjelp av gode data, erfaringer og innsikt kan man enkelt definere ønsket målgruppe og konsentrere kampanjen mot disse, til en lav kostnad. Da mottakerne er kjent er det i tillegg enkelt å teste kampanjen i etterkant og samle viktig innsikt som kan brukes i det videre arbeidet.

Ta gjerne en titt på flere arbeider

DM og postkassen gir mulighet til å spille på flere sanser i kommunikasjonen, med nye og eksisterende kunder.

Gode kreative løsninger skaper ofte begeistring. Se hva andre har gjort.

27.04.2020