For å motivere kundene til sportsbutikken Pitsch Sport i lille Gossau til en hyggelig handel, utviklet de spennende kampanjekonsepter hvor DM hadde en fremtredende rolle.
Av Børre Jensen
Pitsch Sport "wax paper"
I forbindelse med en litt treg start på sesongen ønsket Pitsch Sport å "kick-starte" vinterhandelen. De utviklet derfor et brev som kunne brukes til å vokse skiene med.
Intensjonen var å trekke kundene til butikken, så om "vokspapiret" - i motsetning til forventningene - skulle bremse skiene, garanterte Pitsch Sport en gratis service på skiene.
"Walk in" customers
Som regel var det å drive sportsfagforhandler i den lille byen Gossau ganske tregt i løpet av sommerferien. For å motvirke det lave sommersalget, startet Pitsch Sport en kampanje med sikte på å bringe flere kunder inn i butikken.
De sendte derfor en personlig skopose til eksisterende kunder og ba dem om å pakke sine utslitte joggesko, kjøre over til Pitsch Sport og motta en turn-in bonus på 5 Sveitsisk franc. Selvfølgelig ble kundene fortalt at de kunne beholde sine personlige skoposer med navnet sitt på.
Disse “walk-in”-kundene ble raskt med på tilbudet. Som et resultat samlet Pitsch ikke bare mange gamle joggesko, men solgte 250 prosent flere joggesko enn de hadde solgt i samme periode året før.