7 effektive måter å brukerteste nettbutikken din på

For å gi kundene den beste kjøpsopplevelsen må du lære dem å kjenne. Slik brukertester du kundereisen på en billig og effektiv måte.

Vi har spurt lærebokforfatter og digital ekspert, Ida Aalen, om hun kan gi oss noen gode tips til hvordan man enkelt kan komme i gang med brukertesting av sitt nettsted. Hun er en av Norges fremste eksperter på sosiale medier og har jobbet med digital kommunikasjon siden 2009. I dag er hun Produksjef i startupen Confrere.

Husk at å teste på kollegaene dine ikke er det samme som å teste på brukerne dine.

ida Aalen, Produksjef i Confrere

- Noe av det viktigste er å huske på at kollegaene dine ikke er det samme som brukerne dine. Det gjelder også designere og andre digitale eksperter. Disse finner gjerne problemer som den vanlige bruker ikke finner, og påpeke ting som den vanlige brukeren ikke ser på som problemer, forklarer Aalen.

Trenger ikke mer enn fem brukere


Aalen tipser om syv effektive måter å sørge for at de digitale tjenestene dine blir brukervennlige og gode. Felles for metodene er at de verken er dyre eller spesielt tidkrevende.

- Matematiske beregninger viser at du faktisk ikke trenger mer enn fem gjennomsnittsbrukere for å ha 85 prosent sjanse for å avdekke problemer på en nettside. Blir tallet på antall brukere høyere øker du sannsynligheten, men ikke så mye. Har du null brukertester blir sjansen for å avdekke problemene også null. Det må du for all del unngå, sier Aalen.

Portrettbilde av Ida Aalen
Digital ekspert Ida Aalen

Her følger Idas syv beste tips for å brukerteste nettsidene dine på en enkel og effektiv måte:

1. Mikrotest innholdet

Skriv ut teksten du vil ha testet på et ark. Brett arket slik at bare overskrift og ingress synes. Be brukerne om å se på overskrift og ingress før de skriver ned hvilke 3-4 spørsmål de forventer å få svar på i artikkelen. Når det er gjort kan de brette ut arket, lese hele innholdet, og se om teksten levde opp til forventningene de hadde. Dette øker sjansen for at du får tilbakemeldinger fra brukerne som går på innhold, ikke skrivefeil. Dette kan også løses per e-post. 

2. Spør folk på gata

Ta med deg en prototype av nettsiden på et nettbrett eller en telefon, og vis det frem til folk på gaten, gjerne et folksomt sted der det er sannsynlig at du treffer din målgruppe. Få dem til å løse en typisk oppgave på nettsiden, for eksempel å finne en viss type informasjon eller å legge noe i handlekurven. Hva skaper friksjon i kjøpsprosessen?

3. Test menyer og informasjonsarkitektur

Har du noensinne diskutert hva som bør være i menyen? Eller hva som er riktig kategori for et bestemt produkt? Med verktøyet Treejack kan du få slutt på diskusjonene og få data til å treffe de riktige beslutningene. Bygg opp menystrukturen, gi brukerne en oppgave og se om de leter der du ønsker de skal lete.

4. Treff ved første klikk?

Mål hvor folk klikker på en side. Skjønner de hvor de forskjellige lenkene leder, hva som er produkt og hva som bare er et bilde? Det finnes flere programmer som gjør dette. Min favoritt er Chalkmark.

5. Bruk eksisterende kunder for eksperimentering

La kundene oppleve prototypen som om det skulle være den ekte nettsiden. Ikke legg inn «loreum ipsum»! Ved å dele ekte innhold kan du ved hjelp av Hotjar og Google Analytics se om kundene bruker lenkene. Du kan måle hvor lang tid de bruker på siden, hvor langt ned de scroller og effektivt fjerne for eksempel visuelle barrierer (som kan få brukeren til å tro at saken eller omtalen er ferdig). 

6. Spør kunden

Bruk moduler som «Fant du det du lette etter» eller «Var denne siden nyttig?». De kvantitative dataene er nyttige for å se hvilke sider som du bør ta tak i først, mens de kvalitative dataene i kommentarfeltet er nyttige innspill for hva du bør forbedre. For nettbutikker er dette særlig nyttig på hjelpe- og informasjonssider.

7. Labtest

Dette er en av de mest verdifulle testformene, men den krever også litt mer tid og planlegging. Sett deg ned sammen med brukerne foran en datamaskin. Be de tenke høyt mens de beveger seg rundt på nettsiden og forsøker å løse en oppgave, for eksempel å handle noe. Du kan overføre lyd og bilde til et annet rom, så også andre kan observere og notere.

Du kan lese mer om Ida Aalens tips og verktøy for billig og effektiv brukertesting på Confreres nettsider.


07.02.20