Slik øker du konverteringen på mobil

Selv om mobilbruken innen netthandel har økt med mer enn 15 prosent det siste halvannet året, står konverteringene nesten på stedet hvil. Norske nettbutikker må satse langt mer på å skape en mobilvennlig kundereise, mener kommersielt ansvarlig hos betalingsleverandøren og netthandelsspesialisten Klarna.

- Til tross for at mobil er klart mer brukt i vår betalingsløsning enn desktop, er antall konverteringer tilnærmet lik for de to plattformene. Det tyder på at nettbutikkene går glipp av mange potensielle kjøp på mobil. De må legge alt trykk inn på å gjøre kundereisen på mobil bedre enn den er i dag, sier kommersiell leder i Klarna Norge, Jens Rygg.

Smidig betalingsløsning gir 10-50 prosent økning i konvertering

Ifølge Klarnas tall har mobilandelen (som inkluderer nettbrett) ved netthandel vært mer enn dobbelt så høy som desktop i de første åtte månedene i 2018, og forskjellen bare øker i mobilens favør.

- Vi ser at færre kjøp blir gjennomført med mobil enn med desktop. Samtidig vet vi at kunder som bruker vår mobiltilpassede betalingsløsning, Klarna Checkout, øker sin konvertering med alt fra 10-50 prosent. Svært enkle løsninger for betaling og valg av levering med færrest mulig klikk er helt åpenbart en fordel. Samtidig vet vi fra mange av våre samarbeidspartnere at også en rekke andre faktorer kan bedre mobilkonverteringen, sier Rygg.

Som jurymedlem i Brings kåring av «Årets nettbutikk» og «Årets stjerneskudd» har han analysert en rekke norske nettbutikker de siste årene.

Ifølge en fersk, representativ Klarna-undersøkelse hvor mer enn 1000 nordmenn er intervjuet, foretrekker en av fem spurte å foreta et nettkjøp med mobilen. Seksten prosent foretrekker nettbrettet. De mest ivrige på å bruke mobilen er kvinner mellom 31 og 45 år. Hele 43 prosent oppgir også at det er viktig at nettbutikken de velger har en mobiltilpasset hjemmeside.

Målrettet reklame i sosiale medier

Kunnskap fra Klarnas mer enn 4500 norske nettbutikker viser at de som tilpasser det visuelle uttrykket i nettbutikken til den mindre mobilskjermen og investerer i målrettet reklame i sosiale medier, ofte øker sine konverteringer.

- En kunde som setter seg ned med desktopen er ofte i en målrettet kjøpsmodus. Med mobilen er brukere i utgangspunktet ofte mest opptatt av å få tiden til å gå. Derfor er målrettede og personifiserte tilbud gjennom sosiale medier langt bedre enn mer generelle annonser på mobil, sier Rygg.

Kunder som i utgangspunktet ikke er i kjøpsmodus må få tilbud om produkter de kan tenke seg. Varen må enkelt kunne bestilles med ett klikk gjennom en smooth betalingsløsning.

Jens Rygg, Kommersiell Leder i Klarna

Vil tilby kundene innsiktstall for økt salg

Klarna jobber nå med å tilby sine kunder innsikt om kundene som handler i deres butikker. Ved å få data om hvem kundene er, hvor de kommer fra, alder og liknende kan nettbutikker få hjelp til å treffe kunden.

- Med denne innsikten vet du mer om hva kunden er ute etter i din butikk. Dette er helt avgjørende for å øke konverteringen på mobil. Kunder som i utgangspunktet ikke er i kjøpsmodus må få tilbud om produkter de kan tenke seg. Varen må kunne bestilles med ett klikk gjennom en smoooth betalingsløsning. Det er suksesskriteriet for å kapitalisere bedre på den voldsomme veksten på mobil som skjer nå, sier Klarnas kommersielle leder.


Del artikkel