– Totalt fikk vi inn nominasjoner på over 1300 unike nettbutikker. De som nå er finalister, er svært gode i hvert sitt segment. Det som gleder oss mest er at vi ser nettbutikkene tar store steg hvert eneste år, sier juryleder Kristin Dahl Hoffmann. Siden i fjor sommer har Posten og Bring og juryen arbeidet med å teste alle de nominerte nettbutikkene.
Dette er finalistene
Omsetning under 50 millioner kroner:
- Linda Johansen
- Hippi Grace
- Supernerds
Omsetning 50-500 millioner kroner:
- Care of Carl
- Carlings
- Apotera
Omsetning over 500 millioner kroner:
- Oda
- Fjellsport
- Get Inspired
Ny kategori i år
Nytt av året er at det er tre kategorier. Alle nettbutikkene er blitt utsatt for omfattende testing der de er målt etter fire hovedkriterier; kjøpsopplevelse, forretningsmodell, innovasjon og marekdsføring. Totalt sto juryen igjen med 17 nettbutikker som ble stresstestet under årets mest hektiske tid – Black Friday og julehandelen.
– Bakgrunnen for at vi nå velger å innføre en helt ny kategori er at vi så at mange nettbutikker i midtsjiktet dessverre falt av i kampen mot de absolutt største. Derfor opprettet vi denne kategorien, slik at vi kan se nærmere på enda flere kandidater, forklarer juryleder Hoffmann.
Finalistene skal nå inn i finalerunden der de selv får anledning til å overbevise juryen om at de faktisk er "Norges beste nettbutikk".
– Da blir de invitert inn til oss, slik at de kan presentere hvordan de arbeider, hvordan de har tenkt om fremtiden og ikke minst hva som skal forbedres. For oss i juryen vii dette være meget viktig med tanke på utfallet av prisene, fortsetter Hoffmann.