Årets vinnere av netthandelsprisene

Årets beste nettbutikker 2022

Hippi Grace, Care of Carl og Oda kan nå kalle seg årets beste nettbutikker.

Årets netthandelspris deles ut på Sentralen scene og seks prisvinnere tar i mot pris.

For 17. år på rad deler Bring ut Netthandelsprisene der landets nettbutikker blir grundig testet. Nytt av året er at nettbutikkene ble delt inn i tre kategorier – basert på omsetning.

Årets Nettbutikk kåres i 3 kategorier:

  • Omsetning på nett under 50 MNOK.
  • Omsetning på nett mellom 50 - 500 MNOK.
  • Omsetning på nett over 500 MNOK.

Vinner i kategorien «liten» med omsetning på nett under 50 MNOK

Hippi Grace stakk av med prisen. De slo Linda Johansen og Supernerds på mållinjen.

– Med begrensede midler og mye entusiasme har Hippi Grace klart å skape en fantastisk kjøpsopplevelse fra A til Å. De har kontroll på hele verdikjeden og et fokus på bærekraft som burde inspirere de små nettbutikkene, sier juryleder og direktør marketing i E-handel og Logistikk i Posten Norge, Kristin Dahl Hoffmann.

Vinner i kategorien «medium» med omsetning på nett mellom 50 - 500 MNOK

I årets nye kategori; «medium» var det den svenske nettbutikken Care of Carl som vant, foran Apotera og Carlings.

– Care of Carl har klart å bygge en merkevare som leverer kvalitet og service. De har lynrask levering og fantastisk kundeservice. De gir sine kunder en eksklusiv følelse som bevares hele veien, begrunner juryleder Hoffmann.

Vinner i kategorien «stor» med omsetning på nett over 500 MNOK

For de aller største nettbutikkene i kategorien «stor» er det Oda som er vinneren etter at de snek seg forbi Get Inspired og Fjellsport.

– Oda har en perfeksjonisme i alt de gjør. Kunden står alltid i fokus og det sørger for at hverdagen faktisk blir enklere. Kundeservice er alltid tilgjengelig, superraske og ingenting er noensinne et problem. Fleksibiliteten Oda viser gjør at de er årets nettbutikk for oss, sier Hoffmann.

Vant hederspris

I tillegg ble daglig leder i Get Inspired, Sindre Landevåg hedret med prisen «Årets veiviser» for sitt arbeid med å forbedre ikke bare sin egen nettbutikk, men også dele erfaringer og råd med andre i bransjen.

– Get Inspired er kåret til årets nettbutikk hele tre ganger tidligere i tillegg til en rekke nominasjoner og pallplasseringer. De har i alle år ligget i front på brukervennlighet, fantastisk kundeservice og lynrask levering. Sindres og Get Inspireds arbeid bør være et forbilde for alle som jobber med nettbutikker i Norge, avslutter Hoffmann.

Hva er netthandelsprisene?

  • Posten og Bring har siden 2005 kåret de beste nettbutikkene i landet, vinnerne kan da titulere seg som «Årets Nettbutikk».
  • Årets jury har bestått av Arnulf Refnes, CEO og co-founder av Naardic.no, Monica Solberg, Head of ExperimentationaI Finn, Roy-André Tollefsen, Head of eCommerce  Flow Solutions, Torkel Johannessen, CEO Pearl Convert, Ingvild Moen, Digital Advisor Social Media og gründer Resonate AS, Kristin Dahl Hoffmann, juryleder og direktør Marketing E-handel og Logistikk i Posten Norge
  • Siden i fjor sommer har Bring og juryen arbeidet med å teste de over 1400 nominerte nettbutikkene. Siden er disse silt ut og juryen satt igjen med 157 nettbutikker som de testet grundig.
  • Juryen har vurdert butikkene i fire hovedkriterier. Kjøpsopplevelse, forretningsmodell, innovasjon og markedsføring.
Del artikkel