Bli kjent med juryen som skal kåre Årets nettbutikk
Nå er juryarbeidet i gang for å finne de beste nettbutikkene i Norge i 2023.
Det er en grundig prosess, og kriterier skal gjennomgås. Her kan du bli bedre kjent med fagpersonene som sitter i årets Netthandelsjury.
Monica Solberg
Head of Experimentation | Schibsted Nordic Marketplaces, Finn
Som Head of Experimentation jobber Monica til daglig med metoder og rammeverk for å skalere digital vekst basert på brukerundersøkelser, digital analyse, eksperimenter og a/b-testing. Et fagområde som omtales som CRO - Conversion Rate Optimization, eller på godt norsk, konverteringsoptimalisering.
Monica har en lidenskap for digital adferdspsykologi og hvordan vi lar oss overbevise eller ikke i møte med det digitale landskapet. Hun sitter også med som rådgiver i ulike styrehjelpsgrupper.
Arnulf Refsnes
CEO og medgründer naardic.no
Arnulf er sivilingeniør og autorisert finansanalytiker med bred bakgrunn både som ingeniør og fra finans. Arnulf var gründeren av Brødboksen, som revolusjonerte folks oppfatning av logistikk og kundeservice. I dag er han gründer og daglig leder av den digitale treningskjeden Naardic, og utviklerhuset Agilis som hjelper bedrifter med det digitale skiftet.
Ingvild Moen
Rådgiver | gründer av Resonate
Ingvild er den perfekte blandingen av strateg og praktiker. Med bakgrunn som lærer og med erfaring fra arbeid med sosiale medier og digital kommunikasjon, har hun blitt en suksess som foredragsholder, strategisk rådgiver, leder av workshops og innholdsleverandør i sosiale og digitale kanaler.
Ingvild er tidligere kåret til Årets Sosiale Medier-personlighet, og har vært topp 3 i ANFOs kåring av "Årets beste foredragsholder". Hun er med i flere juryer, og har vært jurymedlem for Netthandelsprisene siden 2016.
Torkel Johannessen
CEO i Pearl Convert
Torkel er daglig leder i Pearl Convert, en av Nordens største leverandører og driftspartnere innen digital handel. Bedriften har utviklet og drifter ca 40 store norske netthandelsløsninger. Han har mer enn 20 års digital erfaring fra både inn- og utland, og har hatt lederroller i blant annet match.com, Yahoo! og Egmont.
De siste tolv årene har han jobbet bredt innen digital handel med ansvar for både å bygge opp og lede nettbutikker, levere tjenester til netthandelsselskaper, samt inneha styre- og eierroller. I Pearl Convert er ansvaret hans å ivareta at kundene virkelig lykkes med sine satsninger på netthandel. Torkel er med i juryen for tredje året på rad og er spesielt opptatt av gode kundereiser, gjennomtenkt brukeropplevelse og optimale driftsprosesser.
Roy-André Tollefsen
Head of eCommerce, Flow Solutions
Roy-André har de siste 15 årene ledet implementeringen av et hundretalls netthandelsløsninger i alle størrelser gjennom Trollweb Solutions, som Visma kjøpte i 2017. Han leder i dag netthandel-satsingen i Flow Solutions, der de leverer profesjonelle nettbutikker på den tyske Shopware-plattformen, i tillegg å bygge egen POS handelsplattform optimalisert for butikkjeder. Roy-André er i tillegg frittstående teknologi-rådgiver for en rekke selskaper, samt sitter i flere utvalg og styrer.
Kjersti Tunheim Pedersen
Ansvarlig Bring Research, Bring
Kjersti har jobbet med netthandel i Posten Bring AS de siste 15 årene.
Hun er ansvarlig for Bring Research, Posten og Bring sine skandinaviske forbrukerundersøkelser knyttet til handel av fysiske varer på nett. Hun har spesielt fokus og interesse for forbrukerens kjøpsopplevelse gjennom hele kjøpet knyttet til levering, retur og bærekraft.
Slik jobber juryen
Nominasjonskampanjen sender et stort antall unike nettbutikker inn i konkurransen. Disse siles ut fra de generelle konkurransevilkårene. De handler bl.a. om at nettbutikken må være registrert i VOEC, og selge fysiske produkter til privatpersoner. Etter silingen tar juryen seg an de gjenstående nettbutikkene (ca. 200) for en nærmere vurdering.
Juryen vurderer nettbutikkene ut fra fire hovedkriterier:
- Kundeopplevelse
- Operasjonell drift
- Innovasjon
- Markedsføring
Når antallet butikker er innsnevret går juryen inn i en enda tøffere siling som gjøres gjennom testkjøp. Testkjøpene gjennomføres i peak, og i tillegg til selve kjøpsprosessen, testes også kundeservice og returhåndtering. Når tre finalister i hver kategori gjenstår (omsetning over 500 mill., mellom 50–500 mill. og under 50 mill), skal de foran juryen svare på en rad definerte spørsmål. Deretter velger juryen ut en vinner fra hver kategori som blir Årets Nettbutikk 2023. Vinnerne presenteres i februar 2024.
Flere artikler om netthandelsprisene
Bli med på jurymøte
Lurer du på hva som skal til for å vinne Netthandelsprisene? Få de beste tipsene fra juryen.
Råd fra juryen
Juryen har samlet sine beste råd til deg og din nettbutikk. Øk dine sjanser til å vinne neste år gjennom å implementere disse enkle, men effektive punktene.
Vinneren av årets nettbutikk 2023
I februar ble vinneren av Netthandelsprisen kåret under Posten Brings prisutdeling på Sentralen i Oslo.