Netthandelsjuryen 2022

Dette er medlemene i årets jury for Netthandelsprisene

Bli kjent med juryen som skal kåre Årets nettbutikk

Nå har nominasjonskampanjen startet for å finne Norges beste nettbutkk i 2022. Etter at kampanjen er over, starter juryens arbeid med å gå igjennom hundrevis av nettbutikker, for å finne en vinner.

Det er en veldig grundig prosess, og mange moment og faktorer som skal gjennomgås. Her kan du bli bedre kjent med fagpersonene som sitter i årets Netthandelsjury.

Monica Solberg

CRO Manager, Finn

Som CRO manager jobber Monica til daglig med metoder og rammeverk for å skalere digital vekst basert på brukerundersøkelser, digital analyse, eksperimenter og  a/b-testing. Et fagområde som omtales som CRO - Conversion Rate Optimization, eller på godt norsk, konverteringsoptimalisering.

Monica har en lidenskap for digital adferdspsykologi og hvordan vi lar oss overbevise eller ikke i møte med det digitale landskapet. Hun sitter også med som rådgiver i ulike styrehjelpsgrupper.

Monica Solberg, konverteringsekspert

Arnulf Refsnes

CEO og medgründer naardic.no

Arnulf er sivilingeniør og autorisert finansanalytiker med bred bakgrunn både som ingeniør og fra finans. Arnulf var gründeren av Brødboksen, som revolusjonerte folks oppfatning av logistikk og kundeservice. I dag er han gründer og daglig leder av den digitale treningskjeden Naardic, og utviklerhuset Agilis som hjelper bedrifter med det digitale skiftet.

Arnulf Refsnes, gründer med digitalt fokus

Ingvild Moen

Rådgiver | gründer av Resonate

Ingvild er den perfekte blandingen av strateg og praktiker. Med bakgrunn som lærer og med erfaring fra arbeid med sosiale medier og digital kommunikasjon, har hun blitt en suksess som foredragsholder, strategisk rådgiver, leder av workshops og innholdsleverandør i sosiale og digitale kanaler.

Ingvild er tidligere kåret til Årets Sosiale Medier-personlighet, og har vært topp 3 i ANFOs kåring av "Årets beste foredragsholder". Hun er med i flere juryer, og har vært jurymedlem for Netthandelsprisene siden 2016.

Ingvild Moen, digital kommunikasjonsrådgiver

Torkel Johannessen

CEO Convert Group

Torkel er daglig leder i Convert Group som har utviklet og drifter cirka 40 store norske netthandelsløsninger. Han har mer enn 20 års digital erfaring fra både inn- og utland, og har hatt lederroller i bl.a. match.com, Yahoo! og Egmont.

De siste tolv årene har han jobbet bredt innen digital handel med ansvar for både å bygge opp og lede nettbutikker, levere tjenester til netthandelsselskaper, samt inneha styre- og eierroller. I Convert er ansvaret hans å ivareta at kundene virkelig lykkes med sine satsninger på netthandel. Torkel er med i juryen for tredje året og er spesielt opptatt av gode kundereiser, gjennomtenkt brukeropplevelse og optimale driftsprosesser.

Torkel Johannessen, netthandelsekspert

Vikki Nathalie Walle-Hansen

Manager Bekk

Vikki er manager i Bekk Consulting, og jobber til daglig med merkevarestrategi for nasjonale og internasjonale selskaper. Som en nysgjerrig sjel elsker hun å drive research på innovasjon og trender. Hun har spesielt fokus på å utforske unges digitale vaner, for å kunne rådgi folk gjennom prosjekter og inspirerende foredrag.

Vikki Nathalie Walle-Hansen, merkevarestrateg

Roy-André Tollefsen

Entreprenør og CEO enjoy.ly

Roy-André har de siste 15 årene ledet implementering av et hundretall netthandelsløsninger i alle størrelser gjennom Trollweb Solutions, som Visma kjøpte i 2017. I dag er han frittstående rådgiver innen blant annet netthandel for større selskaper. Han leder i tillegg produktutvikling og innovasjon i Flow Solutions som bygger en helt ny handelsplattform for både fysisk- og digital handel. Roy-André er i tillegg mentor og sitter med i rådgivende utvalg i en rekke oppstartsselskaper.

Roy-André Tollefsen

Kristin Dahl Hoffmann

Direktør Marketing E-handel og Logistikk, Bring

Kristin er leder for netthandelsjuryen og skal sikre at prosessen med å finne årets beste nettbutikk er ryddig, korrekt og følger oppsatte kriterier. Til daglig er hun markedsdirektør i Bring med ansvar for to nordiske avdelinger, Marketing og Sales Excellence. Kristin har god innsikt om nettkundenes vaner og preferanser på nett gjennom arbeidet med forbrukerrapportene fra Bring Research.

Kristin Dahl Hoffmann, juryleder
Juryens vanskeligste oppgaver ligger i den mer kvalitative bedømmingen av de gjenstående nettbutikkene.

Slik jobber juryen

Nominasjonskampanjen sender et stort antall unike nettbutikker inn i konkurransen. Disse siles ut fra de generelle konkurransevilkårene. De handler bl.a. om at nettbutikken må være registrert i VOEC, og selge fysiske produkter til privatpersoner. Etter silingen tar juryen seg an de gjenstående nettbutikkene (ca. 200) for en nærmere vurdering.

Juryen vurderer nettbutikkene  ut fra fire hovedkriterier:

  • Kundeopplevelse
  • Operasjonell drift
  • Innovasjon
  • Markedsføring

Når antallet butikker er innsnevret går juryen inn i en enda tøffere siling som gjøres gjennom testkjøp. Testkjøpene gjennomføres i peak, og i tillegg til selve kjøpsprosessen, testes også kundeservice og returhåndtering. Når tre finalister i hver kategori gjenstår (omsetning over 500 mill., mellom 50–500 mill. og under 50 mill), skal de foran juryen svare på en rad definerte spørsmål. Deretter velger juryen ut en vinner fra hver kategori som blir Årets Nettbutikk 2022. Vinnerne presenteres i februar 2023.