Netthandelsjuryen 2023

Dette er medlemmene i årets jury for Netthandelsprisene

Bli kjent med juryen som skal kåre Årets nettbutikk

Nå er juryarbeidet i gang for å finne de beste nettbutikkene i Norge i 2023. 

Det er en grundig prosess, og kriterier skal gjennomgås. Her kan du bli bedre kjent med fagpersonene som sitter i årets Netthandelsjury.

Monica Solberg

Head of Experimentation | Schibsted Nordic Marketplaces, Finn

Som Head of Experimentation jobber Monica til daglig med metoder og rammeverk for å skalere digital vekst basert på brukerundersøkelser, digital analyse, eksperimenter og a/b-testing. Et fagområde som omtales som CRO - Conversion Rate Optimization, eller på godt norsk, konverteringsoptimalisering.

Monica har en lidenskap for digital adferdspsykologi og hvordan vi lar oss overbevise eller ikke i møte med det digitale landskapet. Hun sitter også med som rådgiver i ulike styrehjelpsgrupper.

Jurymedlem Netthandelsprisene: Monica Solberg, konverteringsekspert
Monica Solberg, konverteringsekspert

 

Arnulf Refsnes

CEO og medgründer naardic.no

Arnulf er sivilingeniør og autorisert finansanalytiker med bred bakgrunn både som ingeniør og fra finans. Arnulf var gründeren av Brødboksen, som revolusjonerte folks oppfatning av logistikk og kundeservice. I dag er han gründer og daglig leder av den digitale treningskjeden Naardic, og utviklerhuset Agilis som hjelper bedrifter med det digitale skiftet.

Jurymedlem Netthandelsprisene: Arnulf Refsnes, gründer med digitalt fokus
Arnulf Refsnes, gründer med digitalt fokus

 

Ingvild Moen

Rådgiver | gründer av Resonate

Ingvild er den perfekte blandingen av strateg og praktiker. Med bakgrunn som lærer og med erfaring fra arbeid med sosiale medier og digital kommunikasjon, har hun blitt en suksess som foredragsholder, strategisk rådgiver, leder av workshops og innholdsleverandør i sosiale og digitale kanaler.

Ingvild er tidligere kåret til Årets Sosiale Medier-personlighet, og har vært topp 3 i ANFOs kåring av "Årets beste foredragsholder". Hun er med i flere juryer, og har vært jurymedlem for Netthandelsprisene siden 2016.

Jurymedlem Netthandelsprisene: Ingvild Moen, digital kommunikasjonsrådgiver
Ingvild Moen, digital kommunikasjonsrådgiver

 

Torkel Johannessen

CEO i Pearl Convert

Torkel er daglig leder i Pearl Convert, en av Nordens største leverandører og driftspartnere innen digital handel. Bedriften har utviklet og drifter ca 40 store norske netthandelsløsninger. Han har mer enn 20 års digital erfaring fra både inn- og utland, og har hatt lederroller i blant annet match.com, Yahoo! og Egmont. 

De siste tolv årene har han jobbet bredt innen digital handel med ansvar for både å bygge opp og lede nettbutikker, levere tjenester til netthandelsselskaper, samt inneha styre- og eierroller. I Pearl Convert er ansvaret hans å ivareta at kundene virkelig lykkes med sine satsninger på netthandel. Torkel er med i juryen for tredje året på rad og er spesielt opptatt av gode kundereiser, gjennomtenkt brukeropplevelse og optimale driftsprosesser.

Jurymedlem Netthandelsprisene: Torkel Johannessen, netthandelsekspert
Torkel Johannessen, netthandelsekspert

 

Roy-André Tollefsen

Head of eCommerce, Flow Solutions

Roy-André har de siste 15 årene ledet implementeringen av et hundretalls netthandelsløsninger i alle størrelser gjennom Trollweb Solutions, som Visma kjøpte i 2017. Han leder i dag netthandel-satsingen i Flow Solutions, der de leverer profesjonelle nettbutikker på den tyske Shopware-plattformen, i tillegg å bygge egen POS handelsplattform optimalisert for butikkjeder. Roy-André er i tillegg frittstående teknologi-rådgiver for en rekke selskaper, samt sitter i flere utvalg og styrer.

Jurymedlem Netthandelsprisene: Roy-André Tollefsen
Roy-André Tollefsen

 

Kjersti Tunheim Pedersen

Ansvarlig Bring Research, Bring

Kjersti har jobbet med netthandel i Posten Bring AS de siste 15 årene.
Hun er ansvarlig for Bring Research, Posten og Bring sine skandinaviske forbrukerundersøkelser knyttet til handel av fysiske varer på nett. Hun har spesielt fokus og interesse for forbrukerens kjøpsopplevelse gjennom hele kjøpet knyttet til levering, retur og bærekraft.

Kjersti Pedersen
Kjersti Tunheim Pedersen

 

Snapshots av juryen i arbeid. Nærbilde av pc med rubrikk på dokument: Årets netbutikk 2021. Juryen ser på når juryleder skriver på tavlen. Nærbilde av en hånd som skriver på whiteboard tavle.
Juryens vanskeligste oppgaver ligger i den mer kvalitative bedømmingen av de gjenstående nettbutikkene.

 

Slik jobber juryen

Nominasjonskampanjen sender et stort antall unike nettbutikker inn i konkurransen. Disse siles ut fra de generelle konkurransevilkårene. De handler bl.a. om at nettbutikken må være registrert i VOEC, og selge fysiske produkter til privatpersoner. Etter silingen tar juryen seg an de gjenstående nettbutikkene (ca. 200) for en nærmere vurdering.

Juryen vurderer nettbutikkene  ut fra fire hovedkriterier:

  • Kundeopplevelse
  • Operasjonell drift
  • Innovasjon
  • Markedsføring

Når antallet butikker er innsnevret går juryen inn i en enda tøffere siling som gjøres gjennom testkjøp. Testkjøpene gjennomføres i peak, og i tillegg til selve kjøpsprosessen, testes også kundeservice og returhåndtering. Når tre finalister i hver kategori gjenstår (omsetning over 500 mill., mellom 50–500 mill. og under 50 mill), skal de foran juryen svare på en rad definerte spørsmål. Deretter velger juryen ut en vinner fra hver kategori som blir Årets Nettbutikk 2023. Vinnerne presenteres i februar 2024.