Disse skal kåre årets nettbutikker
I år møter du både kjente fjes og ett helt nytt. I juryen finner du mennesker med ulik bakgrunn og kompetanse, men er det en ting de alle har til felles, så er det at de brenner for netthandel. Så, hva digger de, hva misliker de og hvordan vil de ha pakkene sine levert? Det kan du få med deg rett under her!
Stian Andersen – Leder for forretningsutvikling i Posten Bring
Hvordan skape løsninger som folk vil ha? Det vet Stian mye om! Etter å ha jobbet med logistikk og forretningsutvikling i mange år, har han i dag ansvar for vår nordiske tjenesteportefølje.
- Hva legger du vekt på når du skal vurdere en nettbutikk?
Brukervennlighet, transparens og leveringsopplevelse. De må gjøre det enkelt å finne produkter, ha tydelig informasjon om frakt og retur, og levere på det de lover.
- Hva synes du kjennetegner en god nettbutikk?
En sømløs kundereise, fra første klikk til varen er levert. Det handler om relevans, enkelhet og service. Heller ikke dumt med litt inspirasjon underveis.
- Hva er det verste du vet når det kommer til netthandel?
Manglende informasjon om leveringstid og returvilkår og dårlige produktbeskrivelser. Må du lete etter svar, skaper det usikkerhet og frustrasjon.
- Pakke hjem i postkassen eller pakkeboks?
Jeg liker fleksibilitet – men pakkeboks gir meg frihet til å hente når det passer meg. Det er en løsning som virkelig har gjort hverdagen enklere.
Vikki Nathalie Whalle Hansen – Eier av Kråke Konsulting
Merkevarestrategi og fremtidsplaner for nettbutikker? Det kan Vikki! Hun har lang erfaring med innsikt, trendanalyse og strategi for store norske og internasjonale selskaper.
- Hva legger du vekt på når du vurdere en nettbutikk?
Jeg ser ekstra nøye på hvordan de posisjonerer for fremtiden og om de er klare til å gripe mulighetene de har foran seg.
- Hva kjennetegner en god nettbutikk?
Flyt. Det kan både handle om at du får kjøpt på null komma nix eller at du blir dratt inn i et opplevelsesunivers der du blir inspirert.
- Pakke hjem i postkassen eller pakkeboks?
Pakke i postkassen. De få dagene i året hvor man åpner døren i slåbrokken, og det ligger både morgenlevering, avis og pakker på dørmatten føles som jul og bursdag samtidig. Luksus!
Monica Solberg – Leder for Experimentation i Vend
Monica brenner for å kombinere data, psykologi og strategi for å skape reell effekt. De siste 15 årene har hun blant annet jobbet med netthandel, optimalisering, vekst og digital atferdspsykologi.
- Hva legger du vekt på når du skal vurdere en nettbutikk?En sømløs og intuitiv brukeropplevelse. Dette inkluderer også gode leveringsalternativer – med valgfrihet mellom hentesteder og løsninger.
- Hva kjennetegner en god nettbutikk?
De beste opplevelsene føles nesten usynlige, fordi det bare flyter – fra bildebruk og navigasjon, til leverings- og betalingsløsninger.
- Hva er det verste du vet når det kommer til netthandel?
Dårlige eller få bilder, tekster som følger importfiler, og manglende eller uklare beskrivelser. Er det lite varer og nesten alt er utsolgt, gir dette også et dårlig førsteinntrykk, da forlater jeg siden fort.
- Liker du best pakke i postkassen eller pakkeboks?
Jeg liker å få pakken rett i postkassen – men det gjør meg heller ingenting å hente den, så lenge den kommer til et av de nærmeste stedene.
Nicholas Dempsey – Brand Partnerships Manager i TikTok
Nicholas liker når kreativitet og data møtes og skaper målbare resultater! Tidligere har han jobbet i både norske og internasjonale mediehus, med markedsføring og salg.
- Hva legger du vekt på når du vurderer en nettbutikk?
At alt henger sammen. Blant annet må det som kommuniseres i sosiale medier speiles i nettbutikken. Uttrykket, tonen og opplevelsen bør føles helhetlig.
- Hva kjennetegner en god nettbutikk?
En god nettbutikk inspirerer med godt innhold, tar i bruk ny teknologi og er ryddig på det praktiske: produktinformasjon, leveringsvalg og retur.
- Hva irriterer deg mest i netthandel?
Mangelfull produktinformasjon og utydelige vilkår for frakt og retur, og dårlige betalingsløsninger. Er det vanskelig å få oversikt, forsvinner lysten til å handle.
- Pakkeboks eller postkasse?
Postkassen. Digger når pakken ligger der og venter, null styr.
Stian Moldvær Larsen – Partner i Ignite Capital
Netthandel + Stian = perfekt match! Han har blant annet jobbet som CMO i Komplett og vært medgrunder i Fjellsport. Og for deg som kjenner til han, har ikke kjærligheten for Leeds forsvunnet.
- Hva legger du vekt på når du vurderer en nettbutikk?
Kundeservice! Dette innebærer all relevant informasjon på produktene, enkel navigering i søk og menyer, og tilgjengelig og kunnskapsrik kundeservice med rask svartid.
- Hva synes du kjennetegner en god nettbutikk?
Først og fremst at de klarer å få på plass «The basics» innenfor god kundeservice, men også at de yter det lille ekstra for kundene sine, da blir jeg «ekstra» glad.
- Hva kan irritere deg når du handler på nett?
Jeg kan irritere meg grønn over nettbutikker som kjører evig retargeting på noe jeg allerede har handlet.
- Pakke hjem i postkassen eller pakkeboks?
Liker best å få pakken i postkassen.
Roy-André Tollefsen – Leder for produktutvikling i Flow Retail
Roy-André hjelper nettbutikker å lykkes! I nesten 30 år har han utviklet og levert effektive datasystemer til netthandel og fysisk handel – blant annet gjennom Trollweb, som ble en ledende aktør i Norge.
- Hva legger du vekt på når du skal vurdere en nettbutikk?
En friksjonsfri kjøpsopplevelse, der brukeropplevelse står spesielt høyt. Det må også være enkelt å komme i kontakt.Og sendes det ut automatisk mail med noreply, får de ikke en stjerne i min bok.
- Hva synes du kjennetegner en god nettbutikk?
En som evner å konvertere trafikk til salg, jobber systematisk med data, og optimaliserer for lønnsomhet, ikke bare omsetning. I tillegg til en 100% friksjonsfri kjøpsopplevelse.
- Hva er det verste du vet når det kommer til netthandel?
Ubrukelige livechat-løsninger trekker kraftig ned. Manglende lagervisning er også kritisk. Har du 7 stk på lager, vis «5+ på lager - sendes i dag», det gir trygghet for kundene.
- Liker du best pakke i postkassen eller pakkeboks?
Noen ganger er postkassen perfekt, andre ganger Pakkeboks. Det viktigste er man som kunde får fleksibilitet til å velge det som passer best der og da.
Torkel Johannessen – Leder for IMPACT Commerce i Norge
Her snakker vi erfaring! Torkel har jobbet med digital utvikling i 25 år, hvorav 15 år med e-handel – blant annet som CEO i Convert, leder for netthandel og butikkdrift i VITA og i Egmonts e-handelsdivisjon.
- Hva legger du vekt på når du vurderer en nettbutikk?
At nettbutikken har tenkt på sluttkundene. De som viser at de forstår dette med å redusere friksjon og ta kundens intensjon på alvor får toppscore hos meg.
- Hva synes du kjennetegner en god nettbutikk?
En god produktside, søk, kontroll på filtere og kategorisering, gode bilder og en rød tråd gjennom kundereisen. Om alt dette "sitter", forstår jeg at de har kontroll på prosesser og masterdata.
- Hva irriterer deg når du handler på nett?
At helheten ikke fungerer. Mange ser ut til å fraskrive seg ansvar når betaling, frakt, retur eller andre helt esensielle prosesser er outsourcet.
- Pakke i postkassen eller pakkeboks?
Jeg liker egentlig Post i butikk, jeg. Alltid hyggelig å møte ekte mennesker og si noe fint til de som jobber hardt med "the last mile".
Kjersti Tunheim Pedersen – Ansvarlig for innsikt netthandel
Denne dama gir seg aldri! Kjersti har tidligere vært med i juryen til Netthandelsprisene, men er i år er hun jurykoordinator. Til vanlig jobber hun med innsikt hos oss, hvor hun de siste 15 årene har jobbet med netthandel.
Som jurykoordinator har hun ansvar for nomineringskampanjen, siling og gjennomføring av juryarbeidet og evaluering i etterkant.
Igjen gleder Kjersti seg til å se hvordan nettbutikkene utvikler seg. I tillegg gleder hun seg til ny læring og innsikt som hun får ved å være med på alle jurymøtene, og de spennende diksusjonene de har der.
Slik jobber juryen
Etter nominasjonene har kommet inn, har juryen flere tusen nettbutikker å gå gjennom. Her siler de ut basert på de generelle konkurransevilkårene, en såkalt grovsiling.Blant annet må nettbutikken må være registrert i VOEC og selge fysiske produkter til privatpersoner.
I tillegg har det kommet et nytt kriterie for små og mellomstore nettbutikker: Dette må være en norsk nettbutikk, og i denne sammenhengen betyr at hovedkontoret må være plassert i Norge
Etterpå sitter de igjen med rundt 200 nettbutikker som skal vurderes videre. Spesielt ser juryen på disse kriteriene:
- Førsteinntrykk
- Innovasjon
- Kundeservice og tilgjengelighet
- Kjøp, inspirasjon og personalisering
- Markedsføring og kundedialog
I løpet av denne prosessen velger juryen hvilke nettbutikker de vil prøvekjøpe fra.
Når det kun er igjen noen titalls nettbutikker, er det tid for testkjøp! Testkjøpene gjennomføres i peak, og i tillegg til selve kjøpsprosessen, testes også kundeservice og returhåndtering.
Til slutt står det igjen tre finalister i hver kategori (Stor: omsetning over 500 mill., Mediuem: 50–500 mill. og Liten: under 50 mill), Og etter alle de har holdt en pitch for juryen, er det tid for å velge hvem blir Årets Nettbutikker 2026!
Flere artikler om netthandelsprisene

Råd fra juryen
Juryen har samlet sine beste råd til deg og din nettbutikk. Øk dine sjanser til å vinne neste år gjennom å implementere disse enkle, men effektive punktene.

Vinneren av årets nettbutikk 2025
I februar ble vinneren av Netthandelsprisen kåret under Brings prisutdeling på Carls i OSlo

Slik kan du øke salget i nettbutikken
Få med deg konkrete tips og eksempler fra andre nettbutikker