Slik bruker du retur som et konkurransefortrinn

Slik bruker du bytte og retur som konkurransefortrinn

Er bytte og returer bare et nødvendig onde for nettbutikker? Eller er det mulig å bruke det som et konkurransefortrinn?

Publisert 2020.01.03 Sist oppdatert 2025.09.26

Antall kunder som handler gaver og julegaver på nett øker for hvert år. Hva kan du gjøre for at nettbutikken din skal få en større del av den veksten? Svaret er enkelt: Ved å prioritere gode returløsninger kan du bygge tillit, tiltrekke nye kunder og styrke lojaliteten til de kundene du allerede har. 

Sørg for å ha en god bytteordning

Kunder ser på god bytte- og returordning som en viktig faktor når de velger nettbutikk. Under julehandelen er dette spesielt relevant. Forlenger du byttefristene i denne perioden, kommuniserer du tydelig at du legger til rette for kundene dine.

Det er også viktig å huske på mottakeren av gaven. Mange kunder opplever at det er enklere å bytte gaver i en fysisk butikk. Ved å tilby en løsning hvor gavemottakeren enkelt kan bytte varen uten å involvere giveren, forenkler du prosessen og styrker konkurransekraften din. For at dette skal ha effekt, må du gjøre det synlig og enkelt å forstå gjennom hele kjøpsprosessen.

Har nettbutikken din en god løsning for bytte og retur?

Last ned vår sjekkliste for gode returprosesser.

Gjør det enkelt å finne vilkårene

Jo enklere og mer tydelig du presenterer informasjon om hvordan bytte og returer gjennomføres, jo større er sannsynligheten for at kunden velger deg. I stedet for å se på dette som en utfordring, bør du se det som en investering i langsiktige kundeforhold. Ved å gjøre bytte og retur friksjonsfritt, bygger du tillit og skaper gode kundeopplevelser.

Send med ferdig utfylt returetikett

Aktive nettkunder setter pris på å motta en ferdig utfylt returetikett med forsendelsen. Dette gjør returprosessen enkel og smidig. I tillegg kan du spare kundene for unødvendig bryderi ved å bruke emballasje som er tilpasset for gjenbruk ved retur. Slike enkle grep bidrar til å skape en god handleopplevelse og skiller deg ut fra konkurrentene. Her kan du lese mer om våre ulike returløsninger.

Er du sikker på at du har en god bytte- og returløsning?

Vi har laget en sjekkliste som du kan bruke som et verktøy for å utforske og forbedre returløsningen i nettbutikken din. Last den ned her, og kom i gang.