Slik bruker du retur som konkurransefortrinn

Er returer bare et nødvendig onde for nettbutikker? Eller er det mulig å bruke det som et konkurransefortrinn?

Julehandelen på nett vokser 

I 2018 handlet i overkant av 50% av forbrukerne sine julegaver på nett. Andelen har steget år for år, i takt med den generelle veksten innen netthandel. Hvordan kan du sørge for å få en større del av den økende nettomsetningen? Hemmeligheten kan ligge i å bruke returer som et konkurransefortrinn. 

Utvidede returfrister er viktig 

Vi vet at når kunder julehandler på nett så er det ekstra viktig for dem at butikken tilbyr utvidede returfrister. Så mange som 80% av forbrukerne mener at utvidede returfrister er viktig for at de skal velge å handle i en nettbutikk. Kommuniser derfor dette tydelig, allerede på forsiden av nettbutikken din. 

Sjekk hva forbrukerne sier om utvidede returfrister

Gjør det enkelt å finne returvilkårene

Jo enklere og mer tydelig du gir kundene informasjon om hvordan de skal forholde seg til returer og hvilke frister som gjelder, jo flere vil velge å handle hos deg. Derfor er det smart å snu på problemstillingen. Tenk på at det å gjøre returer så enkelt som mulig, og vilkårene så tydelig som mulig, som en god investering i å bygge gode og langsiktige kunderelasjoner. 

Slik kan returvilkårene øke din omsetning

Ferdig utfylt returetikett

En annen viktig faktor for aktive nettkunder er å motta en ferdig utfylt returetikett ved forsendelser. Dette oppfatter de som enkelt og friksjonsfritt, og er med på å skape en god kundeopplevelse. Her kan du lese mer om de ulike returløsningene fra Bring. 

Bli abonnent på våre forbrukerrapporter!


Jevnlig gjennomfører vi forbrukerundersøkelsen Bring Research, om adferden til aktive nettshoppere. Få innsikten tilsendt


Del artikkel