Slik fikk Bahne større transparens og økt lagerkapasitet

Med et ønske om å styrke netthandelsdelen av forretningen kom Bahne i kontakt med Bring. Resultatet ble et samarbeid som går utover det vanlige kunde-leverandør-forholdet, og som vil øke kompetansen hos begge parter.

Thomas Engelbrecht Møller. Foto: Olav Vhile

Hva skjer egentlig når en pakke er sendt, og hvorfor ble den ikke hentet? Dette var spørsmål Bahne selv ønsket svar på.

– Gjennom avtalen med vår tidligere pakkedistributør, hadde vi ingen følelse på når varene gikk ut av vårt lager, eller når de havnet hos kundene. Og heller ikke om de kom i retur igjen, forteller Thomas fra Bahne.

I 2023, kom Thomas i kontakt med Parcels-avdelingen her i Bring, hvor han ble presentert for nye muligheter innenfor distribusjon av pakker.

– Bring var i stand til å levere noe som vi godt kunne tenke oss, og som vi hadde ønsket oss i lang tid, nemlig å få en større transparens på vår last mile, sier Thomas.

Fra og med mai 2024 står Bring for distribusjonen av over 150.000 pakker fra Bahne – alt fra produkter innen livstil til mote og bolig.

Nye løsninger for Bahne

Med sin nye parcels-avtale på plass, har Bahne fått krysset av flere bokser. De kan nå se hvem som har hentet sine pakker, sende en “reminder” på sms og omdirigere forsendelser hvis ønskelig.

Sammen med oss i Bring, har Bahne også fått utviklet en Return room mangement portal som gjør det enklere for kundene og returnere, uten å måtte printe ut og legge ved returetikett.

Bringbud henter pakke i bil

Fra manuelt lager til autostore

Kort tid etter de hadde vært i kontakt med Parcels-avdelingen, ble Bahne introdusert for Shelfless og fikk en omvisning på lokalet i Køge, inkludert Shelfless autostore.

– Først og fremst hadde de en veldig attraktiv beliggenhet. Vi kunne se at det virket interessant å flytte lageret tettere på våre kunder, som er store i København. I tillegg satt vi igjen med et inntrykk av at de menneskene som jobber med Shelfless er veldig kompetente, forteller Thomas.

Ønsker du å booke et møte med oss i shelfless? Klikk her.

Mindre luft i pakkene

Overgangen fra manuelt til et delvis automatisert lager gir Bahne tilgang på en større kapasitet og fleksibilitet. Men for at de skulle kunne utnytte den nye løsningen på best mulig måte, måtte de selv legge ned et godt stykke arbeid.

Med Shelfless har Bahne gått fra å bruke poser, til kasser som tilpasses forsendelsen via Brings Ipack kassebånd. I forkant av lagerbyttet, kontaktet de derfor alle sine leverandører for å høre om vekt og mål på alle deres produkter. Et viktig tiltak for å sikre at varene kan pakkes med så lite luft som mulig.

autostore med shelfless

– Dette er en omveltning og en tankegang som ikke alle er vant med, men i bunn og grunn handler det om at vi alle sammen skal i mål med å opplyse om hva ting veier og hva det er. Fordi det gjør Bring bedre til å drive deres forretning, forteller Thomas.

I løpet av de neste 3-5 årene vil Bahne i samarbeid med oss i Bring jobbe annerledes enn tidligere og dykke dypere ned i prosessene for å finne områdene som virkelig kan utgjøre en forskjell.

Et langvarig samarbeid

– Dette er ikke bare et kunde-og-leverandør-forhold. Helt siden dag 1, har det vært klart at samarbeidet mellom Bahne og Bring er et partnerskap hvor vi skal utvikle oss sammen, forteller Andreas Dennung, rådgiver hos Bring.

Også Thomas fra Bahne, er klar på at dette er et samarbeid som handler om gjensidig verdiskapelse.

– Vi har store forventinger, men vi er også overbevist om at Bring kan innfri våre forventninger. Det handler om at vis kan spille hverandre gode. Vi kan utnytte Brings kompetanse og ekspertise innenfor E-commerce, og de kan bli bedre til å forstå hvordan vi opererer i vår verden, avslutter Thomas.
 

Vil du vite mer om våre løsninger?