Hva gjør en kommersiell befrakter?

Kari Mette Eidsaa jobber som befrakter for Bring Cargo International (BCI). Hun er ansvarlig for eksport og import av gods til eller fra utlandet. På kontoret i Ålesund har hun stålkontroll på lastebilene, varene og leveringen. Her forteller hun om hva hun gjør i jobben sin.

En Bring-lastebil som har kjørt forbi en gammel vindmølle

Aller først – hva er det egentlig en befrakter gjør?

Vi er det første leddet i BCI som kunden møter. Kundene tar kontakt med oss som er befraktere. De vil ha pris på gods fra A til Å. Det er alt mulig gods. Men hovedtyngden her i Ålesund-regionen er utstyr og deler til skipsindustrien. Det er eksport og import på lastebil til og fra alle land.

Etter at vi har gitt pris og fått ja fra kunden, lager vi et oppdrag. Så må det vurderes om det skal hentes med direktebil, om kunden skal levere til oss, eller om godset skal hentes fra vår terminal. Når det er avgjort, finner vi ut hvem som skal fortolle godset i det landet det skal til. Dermed er det klart for transport. 

IMG_20210226_104257
Kari Mette Eidsaa. Befrakter i Bring Cargo International

Vi gir kunden en full load pris ut fra kostnadene vi har. På stykkgods kan vi ha 15 forskjellige sendinger i en bil. Full load er da en full bil, hvis noen skulle lure på det. Bilene fylles opp i Norge og kjører nedover i Europa. Tilbake til Norge igjen fylles bilene ut fra den avtalen vi har i våre agentavtaler i de ulike landene.

Hvor i Europa er det godset går?

Vi leverer og henter i alle land i Europa, men Tyrkia har vært den største trafikken vår de siste 10 årene. På toppen har det vært 10 til 15 biler i uka til Tyrkia. Alle båtene som bygges i Tyrkia, trenger deler og råstoff, alt fra ventiler, store thrustere og lignende. Før var det særlig supplybåter som ble bygd der, men nå er det hovedsakelig ferger.

Dere er etterspurt blant kundene – i hele Norge, ikke bare i Ålesund-regionen?

Vi har store kunder her i Ålesund-området, men vi betjener også mange kunder i Oslo, i Kristiansand og egentlig over hele Norge. Vi opplever ofte at vi blir anbefalt videre uansett hvor i landet kundene befinner seg – ring til Bring, sier dem.

Det er veldig viktig å ha et godt rykte. Etter hvert har det blitt sånn at kundene sier: «Vi ringer til Kari Mette selv om hun sitter i Ålesund». Bring har gjort en god jobb, for kundene våre sier:

«Det er lett å bruke Bring. Vi kan stole på dem.»

Hva er det som gjør at kundene kommer til deg for å frakte gods?

Det jeg har lært etter snart 30 år i Bring, er at det lønner seg å være kjapp med tilbakemeldingene. Hvis en kunde ringer og vil ha en pris, og jeg eller noen andre i vår avdeling er kjapp til å melde tilbake, så får vi som regel oppdraget. Jeg tror det er veldig viktig. For kunden haster det jo. De er ikke interessert i å vente. Hvis vi er kjappe, kommer vi jo også andre i forkjøpet. Kunden ønsker ikke å vente i timer eller dager på dette.

Det er som regel ikke mye forhandling heller siden vi har jobbet så lenge med dette og vet derfor hva som er riktig pris for det kunden etterspør. I tillegg er det viktig å gi løpende tilbakemeldinger. En befrakter må hele tiden ligge i forkant.

Jeg gjør egentlig bare jobben min, vil jeg si. Jeg håper og tror at det er den gode servicen som gjør at kundene vil være hos oss. De kan for eksempel ringe fredag kveld og si at det ligger en båt i Danmark som trenger en pumpe, kan du hjelpe meg? Da er det bare å hive seg rundt og finne en god løsning.

Kari Mette Eidsaa

Jeg har alltid mobilen ladet opp, for å si det sånn. Den fleksibiliteten er gull verdt for kundene. Sånn har vi gjort det i mange år. Det vet kundene. Det er bare å ringe Bring, for de stiller alltid opp.

Det er supert at kundene er fornøyde, men det skjer vel av og til at ting ikke går helt som planlagt. For det har vel skjedd? Hva gjør dere da?

Da ligger vi søvnløse. Nei da. Men det er klart – det kan jo skje ting. Men bank i bordet: Det er ikke ofte det skjer noe feil. Vi har veldig gode rutiner og streng kvalitetssikring før bilene går ut av Norge.

Men det kan jo skje at et dokument ikke er riktig. Og det er jo tollbehandling og tollvesen som vi må forholde oss til. Frakten til Tyrkia er et eksempel på det. Tyrkia er et land der du må ha plombering på bilene. Hvis du glemmer det, kan det få store konsekvenser. Da kan bilen i verste fall bli sendt tilbake til Norge. Så det er viktig å holde styr på dette.

Plombe er det stort sett bare Tyrkia som krever på godset. Vi har tollplomber som blir notert på tolldokumentet, og biler blir sikret med den. Hvis den blir brutt før ankomst tollsted, kan tollen gi oss en stor bot, eller i verste fall ber de bilen returnere til Norge.

Kari Mette Eidsaa

A-36805.jpg-PMM-01168- Foto_Søren_Nielsen
Tollbehandling i Rotterdam

Hvordan håndterer du kundeoppfølgingen?

Jeg har tett kundekontakt på e-post og telefon. Dessuten driver vi oppsøkende hele tiden. Etter korona spesielt er det enda flere pågående konkurrenter. Jeg jobber mye med både eksisterende og nye kunder. Kundene må følges opp, og jeg sender stadig vekk e-post for å høre med dem hvordan det går. Jeg synes det er veldig viktig å holde kunden varm. Det er særlig viktig nå som det er så mange konkurrenter som prøver seg. Når det er mulig, reiser jeg også rundt for å hilse på kundene. Jeg var for eksempel en uke i Trondheim for å hilse på kunder, for at de skulle få et ansikt å forholde seg til.

Hva slags bakgrunn har du?

Jeg har videregående skole, men nå har jeg holdt på med dette i 35 år. Så jeg er ganske trygg på jobben min og det jeg gjør. Jeg har lært mye og prøvd det meste. Vet godt hva jeg snakker om, men om jeg er usikker, så er jeg ikke redd for å få innspill og hjelp. Jeg liker jobben min ekstremt godt.

Hva er det med jobben som du liker så godt?

Jeg går på jobb hver dag og tenker at «åh, så deilig jeg har full kontroll på alt som skal skje i dag». Jeg er veldig kontrollfrik. Men så plutselig kan det komme inn en ekspress hit og en ekspress dit, og da blir det fort veldig hektisk. Eller det motsatte – at det blir mye roligere enn du trodde.

Det er det som er så spennende – at du aldri vet hva dagen bringer. Det liker jeg veldig godt. Dessuten får vi jobbe veldig selvstendig. Det er en selvstendig jobb å være befrakter. Det er stor frihet i arbeidshverdagen.

Du sa at du var kontrollfrik. Hvilke forventninger har du til deg selv i jobben?

De er veldig høye, he-he. Jeg liker iallfall å få til ting. Jeg liker å oppnå gode økonomiske resultater, at det skal lønne seg det vi holder på med. Det er viktig.

Selve befrakterjobben er i stadig utvikling. Hva gjør du for å følge med og for å optimalisere arbeidet?

Det er viktig å være åpen og følge med. Å vurdere om kanskje vi skal gjøre sånn eller sånn. Kanskje det er bedre med en direkterute, at vi tjener mer på det. Det er det som egentlig er en befrakters jobb: å finne gode løsninger og skreddersy og optimalisere der det lønner seg.

Bring som merkevare – hvordan opplever du at markedet vurderer oss?

I begynnelsen var det kanskje litt skepsis. Folk er jo vanligvis litt avventende overfor nye ting, men jeg føler at det har gått seg til. Vi oppfattes definitivt positivt nå.

Vi har en bra merkevare. Kundene vet at vi er seriøse. For eksempel på vinterstid er det fokus på hva slags biler som kommer, og hva slags utstyr de har. At vi er nøye med kjetting og slike ting. Det vet kundene. Jeg har iallfall ikke lyst til å komme på nyhetene for at vi har gjort ting som burde vært unngått. Jeg trøster meg med at vi kommer først frem uansett. Vi har ikke behov for eller ønske om å ta noen snarveier.

Miljø og bærekraft er temaer som også berører lastebilfrakt. Er kundene opptatt av dette?

Generelt sett er ikke det aller høyest opp på listen hos kundene. Men jeg oppfatter det som at de «lener seg litt» til oss på det området. De vet at vi jobber seriøst med det. Jeg og min avdeling har også begynt å jobbe tettere med Intermodal. Det tror jeg det blir mer av fremover, at lastebil og tog utfyller hverandre enda bedre. Hvis det er sånn at jeg kan bruke Intermodal, så gjør jeg gjerne det.

Når får du følelsen av å lykkes?

Noen ganger har jeg så mange baller i lufta at jeg lurer litt på hvordan det skal gå. Men så går det bra likevel. Jeg får det til. Det er en veldig tilfredsstillende følelse. Da er jeg veldig fornøyd.

Kari Mette er en dame med masse energi som smitter over på oss andre. Hun har vært i bransjen veldig lenge. Flink befrakter og god til å håndtere kundene, eksisterende og nye. Er i særklasse. En kommersiell befrakter. Hun mister ingen kunder. Tøff nok til å utfordre kundene våre slik at de ikke slutter.

Brian Eriksen, Direktør for Internasjonal Spedisjon NO

Hva vil du si til de som vurderer å bli befrakter?

Det er mange som ikke vet hva en befrakter er eller gjør. Og noen tenker sikkert at det uansett høres kjedelig ut. Men sånn er det slett ikke. Det er så mange utfordringer i denne jobben – det er et veldig spennende yrke. Og du lærer noe hele tiden. På en måte kan det sammenlignes med å være en servitør. Det er servicen du gir, som folk husker, og som gjør at de kommer tilbake. Jeg prøver også å støtte de andre ansatte her og i organisasjonen med min bakgrunn og erfaring. Jeg vil også legge til at vi har gode sjefer – de har stor takhøyde og hører på befrakterne, og de støtter oss i både medgang og motgang. Det er helt avgjørende.

Helt til slutt – koronautbruddet i fjor bød på utfordringer, men 2020 ble ikke så aller verst likevel?

Jeg følte at vi måtte være enda mer på da koronaen kom. Vi fulgte opp kundene enda tettere. 2020 var et rart år, men så ble det så bra likevel. Vi hadde et mål om 5,5 % i margin. Så fikk vi 10 % i margin til slutt. All ære til alle de som har stått på for å få det til.

Les mer om Bring Cargo International her

Vil du bli befrakter i Posten og Bring? Les mer her

Del artikkel