Bring på andreplass i bærekraftsmåling

Bring på andreplass i stor bærekraftsmåling

Det norske folk oppfatter Bring som den nest mest bærekraftige merkevaren i pakke- og logistikkbransjen. Bring kom på andreplass bak Posten. Det viser årets undersøkelse fra Sustainable Brand Index.

Mann i Bring-uniform som står foran en Bring-el-sykkel.

Totalt blant alle merkevarer og bransjer i Norge kom Bring på 57. plass. Det er også gledelig å registrere at pakke- og logistikkbransjen i konkurranse med alle andre bransjer kommer på 4. plass hos norske forbrukere. Det var hele 10 460 respondenter som vurderte merkevarene i den norske målingen.

Posten beste logistikkselskap i Norden

Posten er også det logistikkselskapet som kommer best ut på målingen i Sustainable Brand Index i totalrangeringen når man ser på resultatene i de nordiske landene. I Norge kommer Posten på 6. plass av 254 merkevarer, i Sverige kommer PostNord på 145. plass av 390 merkevarer, mens i Finland kommer Posti på 71. plass av 212 merkevarer.

Posten og Bring er en del av nordmenns hverdag, og det er veldig gledelig at den jobben vi gjør for å skape positive verdier for miljøet og samfunnet, blir lagt merke til. Dette er motiverende for vårt videre bærekraftsarbeid.

Konsernsjef Tone Wille

Europas største merkevarestudie om bærekraft

Sustainable Brand Index (SBI) måler og analyserer hvordan bærekraft påvirker merkevarebygging, kommunikasjon og forretningsutvikling. Ved hjelp av mer enn 60 000 forbrukere i åtte land måler og analyserer studien over 1 400 merker og over 35 næringer i forbindelse med bærekraft. Det gjør den til Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft.

NB! SBI måler hvordan forbrukerne OPPFATTER merkevarene. Det er ikke en måling eller kåring av det faktiske bærekraftsavtrykket eller bærekraftspåvirkningen til Posten eller Bring. Det kan du lese mer om her i vår bærekraftsrapport.

Bærekraftrapport Posten og Bring

I Norge var 10 460 personer, 24 bransjer/kategorier og 254 merkevarer med i studien i år. Sammenlagt var det Tine som vant, foran IKEA og Kiwi.

Positiv utvikling for Bring Sverige

Det er også positive resultater fra målingen for Bring Sverige: Bring klatrer 78 plasser på Sustainable Brand Index i Sverige. Bring er blant de pakke- og logistikkleverandørene som klatrer mest sammenlignet med fjorårets måling. Målingen tar temperaturen på hvor bærekraftige den svenske befolkningen opplever at de ulike selskapene i landet er. På årets måling klatrer Bring til en 208. plass.

Best i logistikkbransjen også i fjor

Logistikk var en egen bransje for første gang i 2020. Da var Posten-konsernet også øverst på listen i kategorien logistikk.

Les om fjorårets måling her:

Sustainable Brand Index 2020

Vil du vite mer om Bring og bærekraft? Les her:

Av Atle Mosling 23.03.2021