En måte å kommunisere på
Det finnes tre måter å kommunisere med våre systemer på: EDI, API og Mybring.
Er du en liten bedrift i oppstart, med 0 til 5 bestillinger om dagen, råder vi deg å bestille våre tjenester gjennom Mybring. Dette innebærer at du manuelt må taste inn leveringsinformasjon om pakkene du skal sende, for å melde dem inn til Posten og Bring.
Har du en etablert bedrift og forventer flere daglige vareutsendelser, bør du integrere din bedrift med våre integrasjonssystemer, kalt API og EDI. Dette bidrar til en smidigere og mer effektiv kommunikasjon mellom våre datasystemer og maskiner, som begge forstår beskjedene som sendes dem imellom når din bedrift mottar en ordre.
Historisk er det EDI som har etablert seg som mest brukt. Det er stabilt og sikkert, og innebærer program for utskrift av etiketter, sjåfør-lasteliste og tolldokumenter for å nevne noe. Tredjepartsleverandørene kan våre integrasjoner og bistår deg som kunde gjennom hele prosessen, slik at du får sendt godset ditt.
API (Application Programming Interface) er kommunikasjon i sanntid, mens EDI (Electronic Data Interchange) oppdateres jevnlig i løpet av en dag. Med API finnes det ulike tjenester du kan implementere i systemet ditt, som også vil gjøres synlig for dine kunder. Disse tjenestene kan håndteres for seg selv eller sammen med EDI-booking eller booking-API.
Hva er API?
En tjeneste kan være "valgfritt hentested", som er knyttet til et eget API, kalt "Pickup point API". Dette kan du implementere i nettbutikken din eller tilby dine kunder på annen måte i din løsning, slik at de kan velge et annet hentested for pakken, for eksempel et nærmere jobben.
Har du hørt om Fraktguiden? Det er et annet API som du implementerer på nettsiden eller i nettbutikken din for å vise frem dine tilgjengelige leveringsalternativer og fraktpriser for dine kunder.
5 gode grunner til å bruke API:
- Du bestemmer selv når du vil hente informasjonen, som for øvrig alltid er oppdatert.
- Det skaper en bedre kundeopplevelse, særlig for deg som har nettbutikk.
- Du får full oversikt over dine bestillinger og kostnader rett inn i ditt system; du trenger ikke å logge inn i noen av våre nettbutikker.
- Det er kostnadsfritt å benytte seg av API-ene våre.
- Veien fra bestilling til status på forsendelse går mye raskere.
Du bestemmer helt selv hvordan du vil benytte deg av systemet, men det er lurt å huske at API også kan brukes sammen med EDI. Systemene utelukker ikke hverandre, men vil heller styrke din bedrift på tvers av dine tjenester. En type tjeneste som du bør kombinere med booking-EDI er Pickup Point API. Da får kunden din opp flere valgfrie hentesteder gjennom din løsning. Når hun velger sitt hentested, legger du denne informasjonen videre i din booking-EDI, som kommer til oss.
Høres dette ut som noe for deg? Vi har flere løsninger på lur. Bli kjent med de ulike API-ene og EDI-leverandørene, og les om hvordan du kommer i gang med dem.
Hva er EDI?
EDI er en felles betegnelse som fungerer på tvers av systemene til alle logistikkselskaper, og forutsetter at du har et enkelt dataprogram tilgjengelig for merking, generering og oversendelse av sendingsinformasjon. Dette kan du kjøpe fra en softwareleverandør.
5 gode grunner til å bruke EDI:
- Du slipper håndskrevne fraktbrev som kan være kilde til feiladressering og stort tidsforbruk
- Du sparer mer på å kjøpe etiketter fremfor fraktbrev
- Du kan gjenbruke opplysninger direkte til og fra ordre- og fakturasystem hos deg.
- Du kan sende automatiske bekreftelser for dine forsendelser med sporingslink til mottaker. Dette innebærer at bedriften din spares for mange inngående telefoner
- Du gjør SMS- og eposttjenester tilgjengelige for kundene dine. Bruk av eVarsling krever EDI. E-varsling er gratis og gir fradrag i prisen på Klimanøytral Servicepakke.
De ulike EDI-leverandørene gir deg også assistanse på telefon hvor du kan få hjelp til installasjon av systemet. Du legger inn all mottakerinformasjon, velger ønsket tjeneste og systemet lager en etikett med strekkode inkludert de nødvendige opplysningene. Samtidig sender systemet informasjon elektronisk til oss.
Høres dette ut som noe for deg? Bli kjent med de ulike EDI-leverandørene vi samarbeider med, og API-løsningene våre.