Mybring

Mybring er vårt digitale selvbetjeningsverktøy for bedrifter - laget for å forenkle din bedrifts logistikkhverdag. På disse sidene finner du artikler som beskriver hvordan du bruker funksjonalitet knyttet til de ulike områdene i Mybring:

Bestilling

I Mybring kan du velge i et stort utvalg av tjenester når du skal bestille transport. Du velger selv om du vil sende til én og én mottaker eller mange mottakere samtidig. Vi tilbyr også bestilling av henting, ulike returløsninger og en rekke nyttige funksjoner som kalkulator, bestillingshistorikk, adressebok, handlekurv og favoritter.

Sporing

Som avsender får du utvidet tilgang til utvidet sporingsinformasjon og flere sporingspunkter. I Mybring velger du om du vil spore én og én sending eller flere sendinger samtidig. Du kan også gjøre endringer på sendinger som er underveis og opprette kundeservicesaker.

Rapporter & Fakturaer

I Mybring kan du velge mellom en rekke rapporter i kategoriene status, kvalitet og avvik, økonomi samt klima og miljø. Du velger selv om du vil ta ut rapporter manuelt eller sette opp faste abonnementer. I tillegg til rapporter finner du også fakturaer og fakturaspesifikasjoner. 

Kundeservice

Du kan kommunisere direkte med vår kundeservice via Mybring. I vår kundeserviceløsning ser du alle saker knyttet til ditt kundenummer, uavhengig av om disse er meldt inn på telefon, e-post eller via web. Du kan både opprette, se og laste ned saker, og abonnere på saksoppdateringer.

Administrasjon

Du kan administrere brukere, kundenummer, rettigheter, profilinformasjon, samtykker og API-tilganger i Mybring. I tillegg kan du definere din bedrifts Mybring-navn, laste opp logo, sette opp abonnementer for driftsmeldinger og definere kundenummergrupper.

 

Bestilling

  • Vi tilbyr en rekke tjenester for deg som ønsker å sende noe. Er du ny i Mybring og usikker på hvordan du skal velge riktig tjeneste, kan denne guiden være nyttig for deg. 

    Slik velger du riktig tjeneste ved bestilling i Mybring

  • Du kan enkelt bestille dine pakker i Mybring. Beregn avtalepris i bestillingsøyeblikket, skreddersy med tilleggstjenestene du ønsker, og bestill raskt opphenting når pakkene er klare.

    Slik bestiller du én pakke i Mybring

  • I Mybring kan du effektivt bestille opp til 100 sendinger på én gang. Løsningen er utviklet med fokus på rask bestilling fremfor prisberegning og skreddersøm. Alle våre norske og nordiske pakketjenester (inkludert bulktjenester), både utgående og retur, støttes.

    Slik bestiller du flere pakker samtidig i Mybring

  • Du kan enkelt bestille dine Pakke i postkassen-sendinger i Mybring. Velg tilleggstjenesten Pose på døren for fleksibel levering dersom sendingen ikke får plass i din kundes postkasse. 

    Slik bestiller du Pakke i postkassen med Pose på døren i Mybring

  • Ved å tilby valgfritt hentested i din nettbutikk via vårt Pickup Point API, gir du mottakerne dine valgfrihet og fleksibilitet. Etter bestillingen er gjennomført i nettbutikken, kan du enkelt bestille sendingen i Mybring.

    Slik bestiller du Pakke til hentested med Valgfritt hentested i Mybring

  • Du kan enkelt bestille dine Stykk- og partigodssendinger i Mybring. Beregn hva sendingen vil koste, og legg til de tilleggstjenestene du ønsker. Du holder enkelt oversikt over bestillingene i bestillingshistorikken.

    Slik bestiller du Stykk- og partigods i Mybring

  • Du kan raskt bestille dine bud- og ekspressendinger i Mybring. Vi tilbyr både lokale bud og langdistansebud. Beregn hva sendingen vil koste, og hold enkelt oversikt over bestillingene i bestillingshistorikken.  

    Slik bestiller du bud- og ekspresstjenester i Mybring

  • Når du har en Cargo International-avtale, kan du enkelt bestille dine sendinger i Mybring. Beregn hva sendingen vil koste, og last opp nødvendig dokumentasjon etter fullført bestilling.

    Slik bestiller du Cargo International (BCI) i Mybring

  • Hvis du sender Business Parcel og PickUp Parcel ut fra Norge, må du fylle ut informasjon om sendingens innhold. Du kan enkelt legge inn denne tollinformasjonen ved bestilling i Mybring. 

    Slik bestiller du pakker med tollinformasjon i Mybring

Retur

  • Med våre løsninger for avsenderbestilt retur kan du selv velge hvordan du ønsker å opprette en retursending. Legg ved returetikett sammen med utgående sending, eller bestill retursendingen separat og send etiketten til avsenderen av returen. 

    Avsenderbestilt retur i Mybring

     

  • Med vår løsning for mottakerbestilt retur kan du styre din returlogistikk effektivt og med stor fleksibilitet. Mottaker bestiller enkelt retursendingen selv via en returkode, og du som avsender betaler. Alle våre norske og nordiske pakkereturtjenester støttes.

    Mottakerbestilt retur i Mybring

Kalkulator

Støttefunksjonalitet

  • Uavhengig av om du bruker Mybring Booking eller andre bestillingsløsninger, kan du raskt opprette bulkdokumenter for grenseoverskridende transporter i Mybring. Du holder enkelt oversikt over genererte dokumenter i historikken. 

    Slik oppretter du bulkdokumenter i Mybring
     

  • Med Mybrings bestillingshistorikk holder du enkelt oversikt over alle bestillinger på din bedrifts kundenummer. Du kan søke opp spesifikke sendinger og se detaljer knyttet til disse, skrive ut etiketter, se siste sporingsstatus og kvitteringssiden.

    Slik bruker du bestillingshistorikken i Mybring
     

  • Hvis du bestiller mange sendinger fortløpende, kan det være tidsbesparende å gjøre en felles masseutskrift av etikettene når du er ferdig med å bestille. I Mybrings bestillingshistorikk kan du enkelt skrive ut etiketter for opptil 100 sendinger samtidig.

    Slik gjør du en masseutskrift av etiketter i Mybring

  • Med Mybrings adressebok effektiviserer du dine bestillingsprosesser ved å raskt slå opp kontakten du skal bruke når du bestiller. Lagre, søk opp, importer/eksporter inn og ut av Mybring og del kontaktene med dine kollegaer. 
     

    Slik bruker du adresseboken i Mybring

  • Hvis du ofte bruker samme avsender er det lurt å sette en standard adresse i adresseboken i Mybring. Ved å bruke en standard adresse sparer du tid hver gang du bestiller en sending ved at avsenderdetaljene allerede er fylt ut.  
     

    Slik sparer du tid med en standard adresse i Mybring

  • Hvis flere Mybring-brukere i din bedrift gjør bestillinger på samme kundenummer, er det lurt å dele kontaktene på tvers av brukere. På den måten kan alle brukerne til enhver tid benytte seg av en oppdatert adressebok.  
     

    Slik deler du kontakter i Mybring

  • Hvis du administrerer kontakter i to systemer, en i Mybring og en lokalt hos deg, kan du enkelt eksportere og importere kontakter mellom disse systemene. 
     

    Slik importerer og eksporterer du kontakter inn og ut av Mybring
     

Handlekurv og favoritter

  • Hvis du regelmessig bestiller en sending med akkurat samme avsender, mottaker, tjenestevalg og sendingsdetaljer, er det lurt å lagre denne som en favoritt for å spare tid.

    Slik sparer du tid med favoritter i Mybring

  • Handlekurven er tilgjengelig for deg som bestiller med kredittkort i Mybring. Hvis du bestiller flere sendinger fortløpende kan du legge bestillingene i handlekurven etter hvert som du fullfører de. Tilslutt betaler du samlet for alle sendingene. 

    Slik bruker du handlekurven i Mybring

Sporing

  • Ved å spore dine sendinger i Mybring får du tilgang til mer sporingsinformasjon. All sporingsinformasjonen om sendingen er samlet på ett sted slik at det skal være enkelt for deg å få overblikk og finne det du er ute etter. 

    Utvidet avsendersporing i Mybring

  • I Mybring kan du enkelt spore flere sendinger samtidig ved hjelp av et enkelt tasketrykk. På den måten sparer du tid, og får raskt oversikt. 

    Slik sporer du flere sendinger i Mybring

  • I Mybring kan du selv gjøre endringer på en sending som allerede er underveis i vårt transportsystem. Funksjonaliteten støttes for alle våre utgående norske pakketjenester, med unntak av Pakke i postkassen. 

    Slik endrer du en sending underveis direkte fra Mybring

  • I Mybring kan du se og opprette kundeservicesaker direkte fra sporingsbildet. Se om det allerede er opprettet kundeservicesaker på sendingen, unngå å lage dubletter og finn raskt informasjonen du trenger for å gi god kundeservice til dine kunder.  

    Slik ser og oppretter du kundeservicesaker direkte fra sporing i Mybring

  • Hvis en pakke ikke har blitt utlevert som planlagt, kan du enkelt etterlyse denne fra sporingsbildet i Mybring. På den måten sparer du tid og henvendelsen sendes direkte til vår kundeservice.

    Slik etterlyser du en pakke fra sporing i Mybring

Rapporter

  • I Mybring kan du ta ut en rekke rapporter for dine pakke- og godssendinger og få full kontroll over din logistikk. Vi tilbyr ulike rapporter innenfor kategoriene "Status", "Kvalitet og avvik", "Økonomi" og "Klima og miljø".

    Slik tar du ut rapporter i Mybring

  • Ønsker du å spare tid i forbindelse med uttak av rapporter i Mybring, anbefaler vi at du setter opp et eller flere rapportabonnementer. Rapportene sendes da automatisk til din e-post så ofte du ønsker.

    Slik abonnerer du på rapporter fra Mybring

  • Med Mybrings statusrapporter får du status på dine sendinger: fra forhåndsmeldt til levert til mottaker. Hvilke rapporter som er tilgjengelige for deg avhenger av hvilke kundenummer som er knyttet til din bruker.

    Statusrapporter i Mybring

  • Med Mybrings økonomirapporter får du oversikt over kostnader knyttet til dine sendinger: beregninger på akkumulert og på sendings-/ordrenivå. Hvilke rapporter som er tilgjengelige for deg avhenger av hvilke kundenummer som er knyttet til din bruker. 

    Økonomirapporter i Mybring

  • Med Mybrings kvalitet- og avviksrapporter får du en oversikt over leveringskvalitet og avvik: faktisk utlevert mot forventet leveringstid, og avvik i produksjon - fra manglende forhåndsmelding til returnert til avsender. Hvilke rapporter som er tilgjengelige for deg avhenger av hvilke kundenummer som er knyttet til din bruker.

    Kvalitet- og avviksrapporter i Mybring

  • Med Mybrings klima- og miljørapporter får du oversikt over dine sendingers klimaavtrykk. På den måten kan du enkelt hente ut data til dine kunder hvis ber om dette, til intern ISO-rapportering eller andre formål.

    Klima- og miljørapporter i Mybring

  • Med rapporten "Ikke hentet på utleveringssted" holder du enkelt oversikt over hvilke sendinger som har ligget lenge på utleveringssted slik at du kan følge opp mottakerne selv og dermed unngå returkostnader og tapte inntekter. Rapporten er tilgjengelig for norske og nordiske pakketjenester. 

    Slik unngår du returer med "Ikke hentet på utleveringssted"-rapporten i Mybring

  • Dashboardet synliggjør dagens planlagte utleveringer og eventuelle avvik i real time. På denne måten får du raskt oversikt over dine sendinger og kan gjøre proaktive tiltak mot dine kunder ved avvik. Dashboardet er tilgjengelig for norske og nordiske pakketjenester samt gods i Norge.

    Slik bruker du dashboardet i Mybring

  • Med oversiktssiden i Mybring får du raskt overblikk over antall sendinger og kostnader i et enkelt visuelt grensesnitt. Oversikten er tilgjengelig for norske og nordiske pakketjenester samt gods i Norge.

    Slik får du oversikt over dine volumer og kostnader i Mybring

Faktura

  • I Mybrings fakturaarkiv holder du enkelt oversikt over din bedrifts fakturaer. Du kan selv hente ut PDF-fakturaene og se eventuelle vedlegg knyttet til disse.

    Faktura i Mybring

  • Med Mybrings spesifiserte fakturarapport får du en detaljert oversikt over din faktura slik at du enkelt kan kontrollere denne.

    Slik bruker du "Spesifisert faktura"-rapporten i Mybring

Dokumentsøk

  • Med Mybrings dokumentsøk kan du raskt finne dokumentene du trenger for å kontrollere faktura, hente ut tolldokumenter for rapporteringer eller andre formål. Dokumentsøk er tilgjengelig for Oljeekspressen- og BCI-kunder i Norge.

    Slik gjør du dokumentsøk i Mybring

Kundeservice

Kundeadministrasjon

  • Mybring er vårt digitale selvbetjeningsverktøy for bedrifter, og alle Brings avtalekunder kan opprette en eller flere Mybring-brukere. Er du ikke avtalekunde kan du fortsatt opprette en bruker og betale for dine bestillinger med kort.

    Slik registrerer du din bedrift i Mybring

  • Hvis din bedrift allerede benytter Mybring kan du enkelt opprette en ny bruker og knytte denne til bedriftens kundenummer. Når du har opprettet en Mybring-bruker kan du enkelt utføre transaksjoner og gjennomføre andre oppgaver i Mybring. 

    Slik oppretter du selv en ny bruker i Mybring

  • Har du behov for andre tjenester kan du selv legge til nye kundenummer i Mybring. Hvis du har en kontaktperson i Bring anbefaler vi å kontakte denne før du setter opp flere kundenummer.

    Slik legger du til flere kundenummer i Mybring

  • Som administrator for et kundenummer kan du enkelt gi tilgang til brukere - enten direkte eller etter forespørsel fra brukeren.

    Slik gir og endrer du brukertilganger i Mybring

  • Vi anbefaler alle som skal benytte Mybring å ha en personlig bruker. En bruker kan ha forskjellige tilganger til ulike kundenummere. Som administrator i Mybring kan du enkelt opprette og legge til nye brukere på dine kundenummer.

    Slik legger du til nye brukere på ditt kundenummer i Mybring

  • I Mybring kan du laste opp din bedrifts logo. På den måten vil logoen eksponeres til dine kunder når de sporer sine pakker - en enkel måte å brande din bedrift på via Posten og Brings brukerflater.

    Slik laster du opp logo til ditt kundenummer i Mybring

  • Driftsmeldinger for Stykk- og partigods sendes ut separat fra meldingene om pakketjenester. Tilgang til driftsmeldingene administreres av du som er administrator og sendes kun ut på din bedrifts spesifikke sendinger.

    Slik abonnerer du på driftsmeldinger for Stykk- og partigods via Mybring

Brukeradministrasjon

  • Din bruker inneholder nyttig informasjon du trenger for å bruke Mybring på en effektiv måte. Ved å holde profilinformasjonen din oppdatert er du sikker på at Mybring alltid fungerer korrekt. 

    Slik administrerer du din brukerprofil i Mybring

  • I Mybring er funksjonaliteten delt opp i ulike funksjonsområder. Hvis du som bruker trenger tilgang til flere funksjonsområder enn du har i dag, kan du enkelt be din administrator om dette.

    Slik ber du om andre tilganger i Mybring

  • I Mybring tilbyr vi rapporter via FTP. Med FTP kan du hente ferdige rapporter fra Mybring uten at du må logge inn og laste de ned. Rapportene lastes enkelt rett inn i dine systemer.

    Slik henter du rapporter via FTP i Mybring

  • Driftsmeldinger fra Bring inneholder informasjon om problemer i eller rundt driften som kan påvirke fremsendingstiden på dine pakker. I Mybring kan du sette opp et abonnement på e-post for disse meldingene.

    Slik abonnerer du på driftsmeldinger via Mybring

  • De fleste av våre tjenester kan benyttes både direkte i vår webportal og via API. Med API kan du koble dine systemer direkte til Mybring for å bestille eller hente ut data uten å måtte logge inn i vår webportal på mybring.com.

    Slik kommer du i gang med API mot Mybring

  • Hvis din bedrift har flere kundenummer hos Bring, kan du spare tid med kundenummergrupper. Ved å slå sammen kundenummer i en eller flere kundenummergrupper, får du enkelt et samlet bilde av alle sendingene.

    Slik lager du kundenummergrupper i Mybring