Hva Pitsch Sport gjorde for å få fart på salget

For å motivere kundene til sportsbutikken Pitsch Sport i lille Gossau til en hyggelig handel, utviklet de spennende kampanjekonsepter hvor DM hadde en fremtredende rolle.

Pitsch Sport "wax paper"

I forbindelse med en litt treg start på sesongen ønsket Pitsch Sport å "kick-starte" vinterhandelen. De utviklet derfor et brev som kunne brukes til å vokse skiene med.

Intensjonen var å trekke kundene til butikken, så om "vokspapiret" - i motsetning til forventningene - skulle bremse skiene, garanterte Pitsch Sport en gratis service på skiene.

Pitsch sport Wax_1 - artikkelbilde
Pitsch sport Wax_3 - artikkelbilde
Pitsch sport Wax_2 - artikkelbilde

 

"Walk in" customers

Som regel var det å drive sportsfagforhandler i den lille byen Gossau ganske tregt i løpet av sommerferien. For å motvirke det lave sommersalget, startet Pitsch Sport en kampanje med sikte på å bringe flere kunder inn i butikken.

De sendte derfor en personlig skopose til eksisterende kunder og ba dem om å pakke sine utslitte joggesko, kjøre over til Pitsch Sport og motta en turn-in bonus på 5 Sveitsisk franc. Selvfølgelig ble kundene fortalt at de kunne beholde sine personlige skoposer med navnet sitt på.

Disse “walk-in”-kundene ble raskt med på tilbudet. Som et resultat samlet Pitsch ikke bare mange gamle joggesko, men solgte 250 prosent flere joggesko enn de hadde solgt i samme periode året før.

Pitsch sport - running shoes 2
Pitsch sport - running shoes
Pitsch sport - running shoes 6

 

Ta gjerne en titt på flere arbeider

DM og postkassen gir mulighet til å spille på flere sanser i kommunikasjonen, med nye og eksisterende kunder.

Gode kreative løsninger skaper ofte begeistring. Se hva andre har gjort.

Av Børre Jensen 30.09.2020