Kjenn kunden din
Black Friday har tatt av også her i Norge og konkurransen om å få nettkjøpere til nettopp din butikk er stor. For at du skal vinne denne konkurransen er det viktig at butikken din tilrettelegges for det som nettkjøperne ønsker å møte i de ulike stegene i kjøpsprosessen. Vet du hva kundene dine forventer? 

Jevnlige forbrukerundersøkelser 
Vi gjennomfører jevnlige forbrukerundersøkelser, Bring Research, for å holde deg oppdatert på behovene og ønskene til de som handler på nett. Vi har samlet noen innsikter om hva kunder ønsker å møte i nettbutikken i forhold til Black Friday og julehandelen.

Last ned rapportHold deg oppdatert med Bring Research- få rapporten om de siste forbrukertrendene blant nettkunder

Black Friday er starten på julehandelen 
Nærmere 50% av oss handler julegaver på nett (2017). Flere velger netthandel fordi det er enklere og mer fleksibelt enn å handle i fysisk butikk. Dessuten slipper man å stå i kø, varene er lett tilgjengelig og det er et godt vareutvalg. Muligheten for å få tak i et godt tilbud er også viktig årsak for mange. 

For netthandelen så starter julen tidlig 
Så mange som 35% starter julehandelen på nett allerede før november, mens 44% starter i november og 21% venter til desember. Ikke overraskende, så er det en overvekt av menn som venter til desember. Tidlig start på julehandelen betyr at du bør være ute i god tid med å planlegge for årets handlefest, både når det gjelder varebeholdningen din og å tilrettelegge for en god kjøpsopplevelse i selve nettbutikken. 

Vil ha utvidet returfrist og hjemlevering  
Hva vektlegger kunder når de handler julegaver på nettet? Så mange som 8 av 10  mener at utvidet returfrist er viktig. Det er ikke så rart siden mange starter tidlig med handelen. Dersom julegaver kjøpes i november og gaven gis bort i desember så sier det seg selv at man ønsker lengre frister ved returer.  Dette gjelder uansett alder og kjønn. Utvidet returfrist må vises tidlig i kjøpsprosess. Dette trygger kundene dine og øker sannsynlighet for at kjøpet gjennomføres.  

 

Se Guro Forseth Smith fra Floyd fortelle om hva du bør tenke på for å forberede nettbutikken din til høytidsrushet

 

Halvparten av de spurte mener det er viktig at nettbutikken tilbyr hjemlevering av varer. Aller viktigst er dette for aldersgruppen 30-39, hvor vi finner travle småbarnsforeldre. Dette betyr at dersom du ikke har hjemlevering som et alternativ i nettbutikken din, bør du skaffe det. Slik vil du kunne tilfredsstille flere av kundene dine. 

Last ned nyeste Bring Research

Ønsker du også å lese disse sakene? 
- Nå kan du tilby hjemlevering til hele landet
- Her kan du lese om våre returløsninger for bedrifter
- Sjekk ut vårt magasin for flere artikler og innsikt