Kjenn kunden din
Black Friday har tatt av også her i Norge og konkurransen om å få nettkjøpere til nettopp din butikk er stor. For at du skal vinne denne konkurransen er det viktig at butikken din tilrettelegges for det som nettkjøperne ønsker å møte i de ulike stegene i kjøpsprosessen. Vet du hva kundene dine forventer? 

Jevnlige forbrukerundersøkelser 
Vi gjennomfører jevnlige forbrukerundersøkelser, Bring Research, for å holde deg oppdatert på behovene og ønskene til de som handler på nett. Vi har samlet noen innsikter om hva kunder ønsker å møte i nettbutikken i forhold til Black Friday og julehandelen.

Last ned rapportHold deg oppdatert med Bring Research- få rapporten om de siste forbrukertrendene blant nettkunder

Black Friday er starten på julehandelen 
Nærmere 50% av oss handler julegaver på nett (2017). Flere velger netthandel fordi det er enklere og mer fleksibelt enn å handle i fysisk butikk. Dessuten slipper man å stå i kø, varene er lett tilgjengelig og det er et godt vareutvalg. Muligheten for å få tak i et godt tilbud er også viktig årsak for mange. 

For netthandelen så starter julen tidlig 
Så mange som 35% starter julehandelen på nett allerede før november, mens 44% starter i november og 21% venter til desember. Ikke overraskende, så er det en overvekt av menn som venter til desember. Tidlig start på julehandelen betyr at du bør være ute i god tid med å planlegge for årets handlefest, både når det gjelder varebeholdningen din og å tilrettelegge for en god kjøpsopplevelse i selve nettbutikken. 

Vil ha utvidet returfrist og hjemlevering  
Hva vektlegger kunder når de handler julegaver på nettet? Så mange som 8 av 10  mener at utvidet returfrist er viktig. Det er ikke så rart siden mange starter tidlig med handelen. Dersom julegaver kjøpes i november og gaven gis bort i desember så sier det seg selv at man ønsker lengre frister ved returer.  Dette gjelder uansett alder og kjønn. Utvidet returfrist må vises tidlig i kjøpsprosess. Dette trygger kundene dine og øker sannsynlighet for at kjøpet gjennomføres.  

Halvparten av de spurte mener det er viktig at nettbutikken tilbyr hjemlevering av varer. Aller viktigst er dette for aldersgruppen 30-39, hvor vi finner travle småbarnsforeldre. Dette betyr at dersom du ikke har hjemlevering som et alternativ i nettbutikken din, bør du skaffe det. Slik vil du kunne tilfredsstille flere av kundene dine. 

Last ned nyeste Bring Research

Ønsker du også å lese disse sakene? 
- Nå kan du tilby hjemlevering til hele landet
- Her kan du lese om våre returløsninger for bedrifter
- Sjekk ut vårt magasin for flere artikler og innsikt