5 tips: Slik forbereder du nettbutikken til julehandelen

5 tips: Slik forbereder du nettbutikken til julehandelen

Julehandelen på nettet fortsetter å vokse, men for å få flere til å handle julegaver på nett, må du vite hva som påvirker kundenes kjøpsatferd på nett. De som valgte å kjøpe julegaver på nettet i fjor gjorde det for å spare tid og penger. Hvordan forbereder du nettbutikken best mulig til årets julehandel?

julegave pakket inn i brunt kraftpapir med rød hyssing rundt.
Publisert 18.11.2020 Sist oppdatert 09.09.2022

Nordmenns julehandel på nett øker kraftig, men det er stort potensial for økt julegavehandel på nettet. Vår siste Bring Research undersøkelse etter julehandelen i 2021 viser at 62% kjøpte julegaver på nettet. Men det er fortsatt mange som velger å kjøpe julegavene sine i fysiske butikker. For å øke julegavehandelen må nettbutikker forstå og ivareta kundenes behov, både de som allerede handler på nett og de som kun handler i fysiske butikker. 


De som velger å handle i nettbutikker gjør det for å spare tid og penger, og for å unngå stress, køer og trengsel. At det er fleksibelt og enkelt er også argument som klatrer på oppover på listen. 60% av norske nettkunder handlet i en nettbutikk de ikke hadde handlet i tidligere. Det er over dobbelt så mange som ved vanlige nettkjøp. Synlighet og tillit er viktig for å få nye kunder i nettbutikken din til å handle. 

Julegave, inpakket med rødt bånd og etikett
Når det skal julehandles på nett, er trygghet ekstra viktig for kundene.

Trygg og praktisk shopping er avgjørende

For dine nye kunder er det også viktig å gi relevant informasjon gjennom hele kjøpsprosessen og dermed skape trygghet. Ved julehandelen er informasjon om at pakken ankommer i tide, og retur- og byttemuligheter mye viktigere enn resten av året.

Disse 5 tipsene styrker din konkurransekraft i julehandelen:

  1. Utvid tidsvinduet for julehandelen

    Vær tydelig på hvilke datoer som gjelder så tidlig som mulig. En effektiv måte å utvide handelen på i ukene før jul er å midlertidig tilby raske leveringsvalg. Det største hinderet for å handle på nettet til nær julaften er bekymring for å ikke å få pakken i tide.
     
  2. La kunden bestemme hvor, når og hvordan leveringen skal skje. Hjemlevering og rask levering (0 -2 dager) er viktigere enn ellers. 50% av norske kunder vil ha mulighet til å få julegavene raskt levert og 58% vil gjerne få tilbud om hjemlevering. Gi kundene tydelig informasjon i kassen om hvordan leveringen gjennomføres og når den vil bli levert,

    Hvis kunden er usikker på om pakken kommer frem i tide, kan det føre til avbrutte kjøp, så vær tydelig med alle tidsfrister. 
     
  3. Når tiden ikke alltid strekker til i desember, kan praktiske og fleksible leveringsalternativer være avgjørende. Halvparten av norske nettkunder vil ha muligheten til å få julegavene raskt levert.
     
  4. Konkurrer med gode retur og bytte løsninger 

    Utvidede frister for bytte og retur er viktig. Så mange som 75% av kundene mener at dette er viktig når de velger en nettbutikk. Pass derfor på at du har tydelig og godt synlig informasjon tidlig og gjennom hele kjøpsprosessen. Gjennom å sende med ferdigfylt returetikett og emballasje for retur gjør du det enkelt for kunden, og det har positiv innvirkning på hele kjøpsopplevelsen.
  5. Frist kundene til flere kjøp

    De fleste kjøp skjer planlagt, men langt ifra alle. Ved å vise relevant tilbehør eller kompletterende varer kan du enklere trigge til mersalg når kundene allerede er i butikken. Gi dem en grunn til å komme tilbake til akkurat din butikk for å handle mer. 
     
  6. Benytt anledningen til å bygge lojalitet

    Skap lojalitet ved å gi en god opplevelse gjennom hele kjøpet. Du kan dra nytte av dette gjennom hele året! Gode tilbud, enkel levering og raske leveranser er de viktigste faktorene for å få kunder til å komme tilbake. 

Ønsker du flere råd om hvordan du kan forberede deg på årets julehandel?

Vi håper vår gaveguide kan inspirer deg til å vinne de digitale kundene denne julen. 

Del artikkel