Gjør nettbutikken klar til Black Friday

Julehandelen nærmer seg, med Black Friday 29. november som startskudd på årets viktigste handelsperiode, men allerede på mandag i samme uke starter salgsfesten i mange butikker. Denne uken utgjør en stor del av årets samlede omsetning, spesielt for nettbutikkene.

Black Friday har tatt av også i Norge, og konkurransen om nettkundene er stor. For at du skal komme ut som en vinner i denne konkurransen, er det viktig at butikken din tilpasses slik at den møter de forventningene som kundene dine har, gjennom hele kjøpsprosessen. Vet du hva kundene dine forventer?

Viktig å skape trygghet

De kunder som velger å handle på nett, forventer seg andre ting enn de som kun handler i fysiske butikker. Nettkundene er ute etter å spare tid, unngå stress og køer, samtidig som de ønsker å gjøre en god deal. De ønsker valgmuligheter og fleksibilitet. 

Vi gjennomfører jevnlig forbrukerundersøkelser gjennom Bring Research, for å holde deg oppdatert på behovene og preferansene til nettkundene. I vår siste kundeinnsikt fremkommer det at det er enda viktigere at nettbutikkene imøtekommer kundenes behov i høysesongen nå frem mot jul, og gjør de trygge. Det handler bl.a. om å gi relevant informasjon til kunden gjennom hele kjøpsprosessen. Visste du for eksempel at rask levering og hjemlevering er mye viktigere for kundene i julen enn resten av året?

Slik vinner du julen!


I vår siste undersøkelse har vi spurt 3.000 skandinaviske kunder om hva som er viktig når de handler julegaver

Økt julegavehandel på nett

Halvparten av nordmenn handlet julegaver på nett i 2018, men kun 2 av 10 av oss handlet mer enn 75% av alle julegavene på nett. Det viser at det er et stort potensiale for økt julegavehandel på nett. 

Mer enn 50% av alle nordmenn starter julehandelen på nett i november eller tidligere. Når det gjelder kvinner er tallet så høyt som 71%. Ikke overraskende, så er det en overvekt av menn som venter til desember. Tidlig start på julehandelen betyr at du bør være ute i god tid med å planlegge for årets handlefest, både når det gjelder varebeholdningen din og, ikke minst, å tilrettelegge for en god kjøpsopplevelse i nettbutikken. 


Vil ha utvidet returfrist og hjemlevering

 
Hva vektlegger kunder når de handler julegaver på nett? Hele 75% mener at utvidet returfrist er viktig. Det er ikke så rart siden mange starter tidlig med handelen. Dersom julegaver kjøpes i november og gaven gis bort i desember så sier det seg selv at man ønsker lengre frister ved returer. Dette gjelder uansett alder og kjønn. Utvidet returfrist må vises tidlig i kjøpsprosessen. Dette trygger kundene dine, og øker sannsynligheten for at kjøpet gjennomføres. 

Leveringsalternativer som rask levering og hjemlevering er mye viktigere for kundene i julen enn resten av året. Av de spurte mener 54% at det er viktig å få varene levert raskt, og 42% ønsker at nettbutikken tilbyr hjemlevering. Dette betyr at dersom du ikke har hjemlevering som et alternativ i nettbutikken din, så kan det være smart å tilby dette i julesesongen. Med tjenester og alternativer som kan spare tid og forenkle hverdagen for dine kunder, og særlig under Black Friday og jul, gir du merverdi for dine kunder. Slik blir du en vinner i julen!

Ønsker du å vite mer?


Med gratis innsikt fra Bring Research holder du deg oppdatert på de nyeste forbrukertrendene blant nettkunder i Skandinavia.


Del artikkel