Gjør nettbutikken klar til Black Friday

Julehandelen nærmer seg, med Black Friday 29. november som startskudd på årets viktigste handelsperiode. Allerede på mandag i samme uke starter salgsfesten i mange butikker. Denne uken utgjør en stor del av årets samlede omsetning, spesielt for nettbutikkene.

Black Friday har tatt av også i Norge, og konkurransen om nettkundene er stor. Ønsker du å komme ut som en vinner i denne konkurransen, er det viktig at butikken din tilpasses slik at den møter forventningene til dine kundene, gjennom hele kjøpsprosessen. Vet du hva kundene dine forventer?

Viktig å skape trygghet

De kunder som velger å handle på nett, forventer seg andre ting enn de som kun handler i fysiske butikker. Nettkundene er ute etter å spare tid, unngå stress og køer, samtidig som de ønsker å gjøre en god deal. De ønsker valgmuligheter og fleksibilitet. 

Vi gjennomfører jevnlig forbrukerundersøkelser gjennom Bring Research, for å holde deg oppdatert på behovene og preferansene til nettkundene. Vår siste kundeinnsikt viser at det er enda viktigere at nettbutikkene imøtekommer kundenes behov i høysesongen nå frem mot jul, og gjør de trygge. Det handler bl.a. om å gi relevant informasjon til kunden gjennom hele kjøpsprosessen. Visste du for eksempel at rask levering og hjemlevering er mye viktigere for kundene i julen enn resten av året?

Slik vinner du julen!


I vår siste undersøkelse har vi spurt 3.000 skandinaviske kunder om hva som er viktig når de handler julegaver

Økt julegavehandel på nett

Halvparten av nordmenn handlet julegaver på nett i 2018, men kun 2 av 10 av oss handlet mer enn 75% av alle julegavene på nett. Det viser at det er et stort potensiale for økt julegavehandel på nett. 

Mer enn 50% av alle nordmenn starter julehandelen på nett i november eller tidligere. Når det gjelder kvinner er tallet så høyt som 71%. Ikke overraskende, så er det en overvekt av menn som venter til desember. Tidlig start på julehandelen betyr at du bør være ute i god tid med å planlegge for årets handlefest. Det gjelder både varebeholdningen din og, ikke minst, å tilrettelegge for en god kjøpsopplevelse i nettbutikken. 


Vil ha utvidet returfrist og hjemlevering

 
Hva vektlegger kunder når de handler julegaver på nett? Hele 75% mener at utvidet returfrist er viktig. Det er ikke så rart siden mange starter tidlig med handelen. Dersom julegaver kjøpes i november for å gis bort i desember så sier det seg selv at man ønsker lengre frister ved returer. Dette gjelder uansett alder og kjønn. Utvidet returfrist må vises tidlig i kjøpsprosessen. Dette trygger kundene dine, og øker sannsynligheten for at kjøpet gjennomføres. 

Leveringsalternativer som rask levering og hjemlevering er mye viktigere for kundene i julen enn resten av året. Av de spurte mener 54% at det er viktig å få varene levert raskt, og 42% ønsker at nettbutikken tilbyr hjemlevering. Dette betyr at dersom du ikke har hjemlevering som et alternativ i nettbutikken, kan det være smart å tilby dette i julesesongen. Med tjenester og alternativer som er tidsbesparende og forenkler hverdagen for dine kunder, særlig under Black Friday og jul, gir du merverdi for dine kunder. Slik blir du en vinner i julen!

Ønsker du å vite mer?


Med gratis innsikt fra Bring Research holder du deg oppdatert på de nyeste forbrukertrendene blant nettkunder i Skandinavia.


Del artikkel