Vil du være i forkant av årets viktigste salgsperiode? Nå er tiden inne for å rigge nettbutikken for suksess på Black Friday. Her får du innsikten og verktøyene du trenger for å gjøre nettbutikken klar – og maksimere salget.
Publisert2021.10.10Sist oppdatert2025.06.30
Kundene er klare – men det er også konkurrentene
Black Friday har blitt et etablert fenomen i Norge, og stadig flere velger å handle på nett. Det handler om fleksibilitet, tilgjengelighet og muligheten til å gjøre en god deal – uten kø og stress.
I en undersøkelse gjennomført av Bring Research i 2024 svarte 49 prosent at de benyttet seg av Black Friday-tilbud på nett. Én av fire valgte å handle utelukkende i fysiske butikker. Det betyr at nettbutikkene allerede har et godt grep om denne perioden – men det fortsatt finnes stort potensial for vekst.
Trygghet og tydelighet gir flere salg
Selv om mange handler, er det også skepsis knyttet til Black Friday. Flere mener det fremmer overforbruk, og mange stoler ikke på tilbudene. Derfor er det viktig å være transparent – og bygge tillit.
Kundene ønsker å spare tid og penger, men de forventer også trygghet. Det betyr tydelig informasjon om levering, retur og priser – og en kjøpsopplevelse som er enkel og friksjonsfri.
Black Friday og Black Week utgjør en stor del av den totale omsetningen for mange nettbutikker.
Kommunikasjon er nøkkelen
God kommunikasjon bygger tillit. Det gjelder både før og under kampanjen. Kundene trenger å vite hva de kan forvente – og når. Vær tydelig på frister, levering og retur. Det reduserer usikkerhet og øker sannsynligheten for at kjøpet fullføres.
Undersøkelsen viser at 71 prosent av kundene hadde planlagt kjøpene sine på forhånd, og kun 8 prosent handlet på impuls. Det betyr at du må være tidlig ute med kommunikasjonen – og tydelig på hva du tilbyr.
71 prosent hadde planlagt sine Black Friday-innkjøp
Innsikt fra Bring Research om handlevaner på Black Friday
I tillegg handler flere nå julegaver under Black Friday. Det gir mulighet for å rette kommunikasjonen til ulike målgrupper: Ett budskap til de som handler til seg selv, og et annet til de som kjøper gaver.
Kanalvalg og synlighet påvirker salget
Kundene bruker mange kanaler for å finne de beste tilbudene. Ifølge Bring Research fant:
33 prosent tilbudene ved å gå direkte til nettbutikken
33 prosent via sosiale medier
26 prosent via søkemotorer
Nyhetsbrev og medlemstilbud var også viktige triggere til kjøp. Det betyr at du bør være synlig i flere kanaler – og starte kommunikasjonen i god tid før kampanjen.
Black Friday markerer starten på julehandelen for mange. Hele 60 prosent starter julegavekjøpene allerede i denne perioden – og da er trygghet ekstra viktig. Trygghet i forbindelse med julegavekjøp betyr blant annet rask og fleksibel levering og utvidet returfrist.
Tre av fire svarte at utvidet returfrist er viktig
Over halvparten av respondentene var svært fornøyd med leveringstiden
En av fem ønsket å benytte pakkeautomat
Rask levering og hjemlevering er mye viktigere for kundene i denne perioden enn ellers i året. Så ved å tilby fleksible leveringsvalg og en god returløsning øker du sjansen for at kundene velger nettopp deg.
Hjemlevering er mye viktigere for kundene i forbindelse med black friday og jul.
8 tips: Slik gjør du nettbutikken klar for Black Friday
Sett fokus på smart og trygg handel.
Unngå å oppfordre til overforbruk – det kan gi en bismak hos mange kunder.
Kommuniser i god tid.
Sørg for at nettbutikken er teknisk klar, og at kampanjesider er oppdatert. Vær tidlig ute med informasjon om tilbudene som kommer.
Vær transparent med priser.
Tydelige før- og etterpriser skaper tillit.
Velg riktige kanaler for din målgruppe.
Kjenn kundene dine – bruk kanalene som treffer: E-post, sosiale medier eller andre relevante flater.
Tilpass budskapet.
Snakk forskjellig til de som handler til seg selv og de som kjøper gaver.
Hold kundene informert hele veien – fra kjøp til levering.
God informasjon gir trygghet.