House of Hygge: Full oversikt og god vekst

House of Hygge: Mer tid til å stå på ski og bygge merkevare

House of Hygge har hatt en solid vekst innen netthandel. De er en av mange små og større bedrifter som har oppnådd både vekst og jobb-fritidsbalanse ved å overlate lagerhånteringen til oss.

Tiril og Christian Schou sitter i en åpen veteranbil.
Publisert 02.01.2023

I 2004 hadde Christian Schou en egenkapital på 6000 kr og et ønske om mer fritid.

– Jeg var den første i verden til å lage slak line-sett. Målet var å ha noe å tjene penger på mens jeg sto på ski. Det gikk akkurat rundt i fire år før mamma startet å hekle luer med sterke farger, som hun fikk noen flasker rødvin for, forteller gründer og daglig leder av House of Hygge, Christian Schou.

Et fargerikt gjennombrudd

Morens luehekling ble til luekolleksjonen «Made by Mamma», som ble starten på House of Hygge. Og etter hvert var de fargesterke luene med morsom tekst til salgs i flere sportsbutikker i Hemsedal og andre skisteder.

Siden første luekolleksjon, har det bare gått veien for Christian og Tiril Schou – som enda er gift, samtidig som merkevaren deres vokser … og vokser … og vokser!

Bilde fra den nye sommerkolleksjonen til House of hygge

– Vi møttes gjennom vår felles lidenskap for fjellet for mange år siden. Ski og jakt har alltid vært viktig for oss, sier ektefellen Tiril Schou, som ble en del av bedriften i 2021.

Derfor outsourcet de lageret

Tar du turen til Hemsedal, bør du svinge innom House of Hygge sin unike konseptbutikk – men ifølge Christian og Tiril, er det nettbutikken som virkelig holder fart i salget.

I oppstartsfasen stod de for alt av varebeholdning, pakking og utsendelse selv. Derimot skjønte de raskt at dette ikke var lønnsomt. Og løsningen? Det ble å outsource lageret til oss, gjennom vår tjeneste, Shelfless.

Hva er Shelfless?

Shelfless er en helhetsløsning for nettbutikker. Tjenesten dekker alt av logistikk, det vil si mottak og kontroll av varer, varebeholdning, vareplukking, pakking, utsendelse og retur.

– Det var et viktig strategisk valg for oss da vi outsourcet lagerhåndteringen. Vår forretning er veldig sesongbasert, og kan det kan være vanskelig å bemanne for når vi er en liten bedrift. Nå derimot er ikke det noe vi trenger å tenke på, fortsetter Christian.

Bilde fra den nye sommerkolleksjonen til House of Hygge

Med et utvidet varesortiment, har det i 2025 blitt enda flere varelinjer å holde styr på for House of Hygge. Heldigvis tar Shelfless en stor del av den biten, uten at Schou mister oversikten.

Nå sitter jeg bare og ser i Mybring med en kaffekopp i hånda og vet at alt er under kontroll.

Christian Schou

I kundeprotalen Mybring, har de oversikt over varebeholdning og alle artikler. Her vises hvilke varer som selger bra og hvilke som ikke gjør det, hvilke varer som er plukket og hvor de er i prosessen.  

Beholder et gøyalt liv

– Det føles bra å ha overlatt logistikken til noen som kan det. Shelfless har mye bedre kontroll enn hva vi ville hatt, så da kan vi heller stå på ski og bygge merkevare, sier Christian.

Siden de flyttet over lageret til oss, har House of Hygge fått mer tid til å utvikle nye kolleksjoner og ekspandere bedriften. Men i tillegg til vekst og mer tid i bakken, har den nye logistikkløsningen også bidratt til flere fornøyde kunder.

– Vi har fått mange tilbakemeldinger på at kundene våre synes vi har en veldig god prosess, og at de får varene veldig raskt, påpeker Tiril.

Bærekraft er konkurransekraft

Klær går ut og klær kommer inn – før de går ut igjen, brukt. Dette er en del av House of Hygges sirkulære drift, der de tar inn brukte klær som de selger videre i butikken i Hemsedal.

– Slik vi ser det, er bærekraft konkurransekraft. Derfor forsøker vi å gjøre alt vi klarer av tiltak som er med på å redusere påvirkningen på miljøet.

Når det kommer til miljøpåvirkning, har også Shelfless bidratt. Tidligere måtte nemlig varer sendes opp til lageret i Hemsedal, og videre til kundene. I dag går varene direkte ut fra Oslo, og videre til kundene.

Angrer ikke på valget de har tatt

Christian og Tiril Schou i House of Hygge finregnet ikke på hva avtalen med Shelfless ville koste, men i et grovt overslag så de at dette var et rasjonelt økonomisk valg å ta.

– Vi så at for å nå målene våre var dette det eneste strategisk riktige å gjøre. Kundene våre får nå varene raskere, og vi sparer kostnader på lager. Det er en mer bærekraftig løsning enn vi hadde og vi har tid til å ekspandere med helt nye varer, konkluderer Tiril.

Skal du outsource eller ikke?

For Christian og Tiril har det aldri vært noen tvil – å outsource lageret var helt riktig.

– Vi er strålende fornøyde med å ha flyttet lageret til Shelfless, det mener vi virkelig.

Likevel påpeker Christian at det er mange hensyn som skal tas. Hans beste tips til deg som sitter på gjerdet er følgende: Legg en plan for det. Vær tidlig ute med å utrede for hva det vil innebære, og se på totaliteten av det hele.

Shelfless kort oppsummert:

  • En tredjepartslogistikkaktør som hjelper deg med lager, plukk, pakk, levering og retur.
  • Kostnadskontroll - betal for plassen du trenger og ikke mer.
  • Tilgang på automatiserte lagre og returhuber i hele Norden
  • Fleksible og raske leveranser – kan levere samme dag
  • Sanntidssporing, full oversikt i egen kundeportal
  • Direkte integrasjon med din nettbutikk

Lyst til å ta en prat med en av våre rådgivere? Vi er kun et tastetrykk unna!