Outsource lageret var riktig beslutning

Å outsource lageret vårt var en helt riktig beslutning

Det var ikke en lett beslutning for Kondomeriet å outsource lageret i 2014, men ettertiden har vist at det var riktig. Nå er de en av de første kundene på Shelfless, den nye fulfilmentløsningen fra Bring.

Ulike sexleketøy er vist frem på en seng.
Publisert 07.10.2021 Sist oppdatert 06.11.2023

Kondomeriet har hovedkontor på Trollåsen i Kolbotn, og her hadde de inntil 2014 også lager med seks ansatte. Etter å ha vurdert neste steg, endte de med å outsource lagerfunksjonen til Bring Warehousing på Berger.

Den viktigste årsaken for å outsource var at vi ønsket å ha fokus på kjernevirksomheten vår.

Bente Helstad, daglig leder i Kondomeriet.

– Skulle vi fortsette å ha funksjonen in-house, måtte vi ha flyttet til et større lager og utvikle systemene våre. For å kunne ha fokus på kjernevirksomheten vår, valgte vi derfor å outsource, forklarer Helstad.

De betrakter lager som en ekstremt viktig del av virksomheten sin. Det hjelper ikke å ha fokus på salg hvis ikke lageret fungerer.

Vekst og sesongsvingninger

Kondomeriet har eksistert i 32 år og i fjor hadde de et driftsresultat på sterke 36 millioner. Da kjeden besluttet å outsource lageret, var de ikke klar over hvilken vekst de skulle komme til å få. I fjor opplevde Kondomeriet en 80% omsetningsøkning i nettbutikken. I tillegg svinger omsetningen gjennom året. Høysesong har de på sommeren og før jul.

Slike svingninger gjør det utfordrende å ha egen bemanning på lager, og Helstad er glad de slipper den utfordringen. Å ha høysesong i juli samtidig som det er ferieavvikling, er en lei nøtt å knekke. En 3PL- og fulfilmentaktør som Bring har den fordelen at deres kunder har topper til forskjellige tider på året. Bemanningen kan enkelt flyttes mellom kunder.

Lager er ikke det vi ønsker å drive med. Vi vil jobbe med salg av sexleketøy og gi nordmenn et bedre sexliv.

Bente Helstad, daglig leder i Kondomeriet

Variabel kostnad

Bente Helstad peker på at lagerkostnaden blir mer variabel med outsourcing. Kostnaden følger omsetningen i større grad enn om man har lager selv.

– Vi setter pris på at kostnadene svinger når vi har en omsetning som svinger, sier hun. Hun erkjenner at de ikke vet hva det ville ha kostet å ha eget lager i dag.

– Men lager er ikke det vi ønsker å drive med. Vi vil jobbe med salg av sexleketøy og gi nordmenn et bedre sexliv. Det er kjernevirksomhen vår.

daglig leder i Kondomeriet, bente helstad iført sort topp og blå jakke.
Bente Helstad, daglig leder i Kondomeriet

Tett samarbeid

– Man kan ikke sette ut lageret og tro at man kan glemme det. Samarbeid er alfa og omega, understreker Helstad.

Kondomeriet har en lager- og logistikkansvarlig samt to kundeservicemedarbeidere som kommuniserer tett mot Bring Warehousing.

Av og til gjøres endringer i bestillinger med kort responstid for å unngå at pakker går ut feil. Og det hender at varer går i stykker. Helstad sier at slikt håndteres fint i samarbeidet. Kondomeriet har Visma som ERP-system, og Bring bruker Made4Net som WM-system. API’er sørger for at informasjonen flyter i realtid mellom systemene.

Lav returandel

Kundene har 30 dagers angrefrist, og Kondomeriet gir også orgasmegaranti, deres form for 100% fornøyd-garanti. I netthandel er returer som kjent en utfordring, men ikke hos Kondomeriet som har en andel på bare én prosent.

– Uavhentede pakker går tilbake til Bring Warehousing, mens øvrige returer håndterer vi selv. Slike varer blir destruert siden det er intim- produkter, forklarer Bente Helstad.

grønne bring autostore roboter kjører i rutenettet
AutoStore-roboter plukker heretter Kondomeriets bestillinger

Først ute med Shelfless

Etter å ha vært lagerkunde hos Bring siden 2014, er Kondomeriet nå i gang med Shelfless, den nye fulfilmentløsningen hos Bring. Det betyr enda mer effektiv håndtering av varene, med overgang fra manuell lagerløsning til AutoStore. Flere ordrer håndteres på kortere tid og dette kommer sluttkundene til gode i form av raskere leveranser.

I tillegg til den voksende netthandelen, har Kondomeriet ni fysiske butikker, hvorav fire er basert på franchisekonseptet.

– Fysiske butikker er kjempegøy, og det var jo der vi naturlig nok begynte, sier Helstad.

Lageret på Berger er sentrallager også for de fysiske butikkene. Kondomeriet forsøker å holde lagrene i butikkene lave med faste ukentlige leveringer. Det er Bring som foretar også denne transporten.

Dette er Shelfless

En helhetsløsning for nettbutikker, der Bring tar hånd om din logistikk fra A til Å. Du vil oppnå:

  • Kortere ledetider
  • Raskere og grønnere leveranser
  • Enkle returer
  • Full kontroll
  • Tilgang til Nordens største markedsplasser
Del artikkel