Netthandelsprisene 2019

Disse ble Årets nettbutikk i hver sin klasse!

Kolonial og Lindakrem er årets nettbutikker!

Gode kjøpsopplevelser var avgjørende da Kolonial.no og Lindakrem.no sikret seg tittelen i hver sin klasse i Brings kåring av Årets nettbutikk.

For 12. året på rad har en uavhengig jury kåret landets beste nettbutikker. I år ble det delt ut to priser; Årets Nettbutikk med omsetning henholdsvis på over og under 50 millioner kroner. Kolonial.no var best i klassen for store nettbutikker og Lindakrem.no i klassen for mindre nettbutikker.

- De to som vant skilte seg spesielt ut i kjøpsopplevelsen. Mange nettbutikker har mye å lære her. Flere hundre nettbutikker er blitt vurdert.  Det har vært hard kamp og mange diskusjoner i juryen, sier juryleder Kristin Dahl Hoffmann. 

På pallen for store nettbutikker kom Milrab og Apotek 1 og for mindre nettbutikker var Dyrekassen tett på Lindakrem.no.

vinnerne_netthandelsprisen_2019
Kolonial.no og Lindakrem.no ble vinnerne av Årets Nettbutikk 2019

Best på kundeopplevelse og fremdeles sultne

Kolonial.no vil endre folks vaner og jobber kontinuerlig med å gjøre kjøpsopplevelsen enklere, bedre og tilpasset hver enkelt kunde. Alt de gjennomfører skal være relevant for kundene, og her syntes juryen at de er i særklasse, sier juryen i sin begrunnelse. 

Personlige og med full kontroll


Lindakrem.no imponerte juryen med en meget god kjøpsopplevelse og god kontroll på hvilken miks som fungerer best sammen når de kommuniserer med kundene sine. De viser at de tar kundene på alvor og har lønnsom vekst, heter det i jurybegrunnelsen.

___

Finalistbutikkene

Etter en periode med intensivt jury-arbeid ble seks finalister plukket ut, tre i hver klasse. 

Under 50 millioner i omsetning:
Ridestore.no
Dyrekassen.no
Lindakrem.no

Over 50 millioner i omsetning:
Kolonial.no
Apotek1.no
Milrab.no

Juryen har vurdert nettbutikkene etter fire hovedkriterier; kjøpsopplevelse, forretningsmodell, innovasjon og markedsføring. 

Finalistene ble deretter invitert til en finalerunde, der de skulle overbevise juryen om hvorfor akkurat de var dem verdige vinneren. Vinneren av Årets Nettbutikk (i respektive klasse) ble kåret på NXT Nordic, The Future of Retail 4. juni. Bring var en av hovedsponsorene på denne e-handelskonferansen.

Hvem er juryen som utser vinneren?

Juryen som skal kåre Årets nettbutikk består av erfarne fagpersoner innen netthandel og digital rådgivning:

Netthandelsjuryen fra venstre: Ingvild Moen, Ole Petter Nyhaug, Alexander Haneng, Marte Klouman, Bente Sollid Storehaug, Kristin Dahl Hoffmann og Jens Koldenhof Rygg

 

Kristin Dahl Hoffmann (juryleder)
Head of Marketing, Bring E-handel og Logistikk

Alexander Haneng 
Innovasjonsdirektør i Posten og Bring

Marte Klouman 
Founder and Chief Enthusiastic Nerd; Netthandelsskolen

Bente Sollid Storehaug
Foredragsholder, digital rådgiver og styreproff

Ole Petter Nyhaug
Partner and Creative Director Opinion Norge AS

Jens Koldenhof Rygg
Partner Manager Klarna

Ingvild Moen
Digital advisor in social media at Resonate AS

Hvem kan delta, og hvordan?

For å delta i konkurransen er det noen kriterier som må oppfylles:

  • Nettbutikken er registrert som et AS eller NUF i Brønnøysundregisteret
  • Nettbutikken ligger på .no domene
  • Nettbutikken selger til privatpersoner


Mobiltilpasning og sikkert:
For å kvalifisere i konkurransen er det viktig at nettbutikken er mobiltilpasset og har en del sikkerhetstiltak på plass: 

  • Check-out må være sikret med HTTPS (SSL), og vise "grønn hengelås" i Chrome . 
  • Sider med skjema som spør om innlogging (e-postadresse/kundenummer/e.l. og passord) til "min side"/"min konto"/e.l. må være sikret med HTTPS (SSL) som standard, og vise "grønn hengelås" i Chrome. 

Bli Årets Nettbutikk 2019

Vil du vinne årets mest ettertraktede bransjepris? Meld deg på konkurransen for Årets Nettbutikk 2019 nå!

Dette er prisen som setter gode nettbutikker i fokus, og vinneren får velfortjent oppmerksomhet; publikums jubel og bransjens kvalitetsstempel.

Bring har kåret de beste nettbutikkene siden 2007, og vinneren Årets Nettbutikk velges av en uavhengig fagjury, bestående av eksperter innen e-handel. Juryen ser etter nettbutikker som jobber aktivt for å ligge et steg foran, som har en lidenskap for netthandel og som er ledende i å ta i bruk teknologi og løsninger som forenkler og forbedrer kjøpsopplevelsen.

Prisen Årets Nettbutikk er vår fineste utmerkelse, og går til den nettbutikken fagjuryen mener gir kundene den beste kjøpsopplevelsen - i alle kanaler.

Vinneren av Årets Nettbutikk, i kategori under, respektive over 50 millioner i omsetning på nett, kåres på NXT Nordic, The Future of Retail 4. juni. Bring er en av hovedsponsorene på denne e-handelskonferansen.

 

Påmeldingen er nå stengt!
20.3: Nå har påmeldingen stengt og nå starter juryens arbeid med å finne finalistene til Årets Nettbutikk. 

Hva kan det bety å vinne?

"Det ga en boost til hele teamet vårt!"

Hør hva Urbans eCommerce Manager; Nora Sjögren Johre, sier om hva det innebar for Urban å vinne Årets Stjerneskudd 2018:

eCommerce Manager for Urban; Nora Sjögren Johre om det å vinne prisen for Årets Stjerneskudd på Load.18

 

Her kan du lese hele intervjuet med Nora om hva det ga Urban å vinne prisen, og hvordan de har jobbet videre med de kriteriene som juryen valgte de på.