Elektronisk adresseoppdatering

Elektronisk adresseoppdatering

Oppdater kunderegisteret og få håndtert returpost samtidig

  • Velg mellom 4 forskjellige servicegrader
  • Motta ny adresse eller returårsak på fil

Elektronisk adresseoppdatering (EA) behandler post som ikke kan utleveres og sender samtidig melding til deg for oppdatering av ditt kunderegister. EA håndterer retursendinger slik du ønsker det. Mest vanlig er at vi søker etter ny adresse og videresender brevet ved treff i Postens adresseregister.
Ser du etter teknisk spesifikasjon finner du det her. (pdf)

Mann sitter ved kontorpult

Hva koster det?

Årsabonnement kr 2.700,-
I tillegg kommer:

  • Per registrering av ny adresse (Servicegrad 0,1,2): kr 17,50
  • Per registrering av returårsak (Servicegrad 0,1,2): kr 11,70
  • Per makulering uten søk etter ny adresse (Servicegrad 3): kr 1,10

Priser eks. mva.

Levering av filer på SFTP koster kr 4.150,-  pr år. 

Last ned prisliste fra 01.01.2024 (pdf)

 

    Slik går du frem

  1. 1

    Registrer deg som EA kunde

    For å komme i gang med EA må du ha et avtalenummer, det får du ved å registrere deg her. Du mottar ditt avtalenummer på epost innen 1-2 dager. 

    Deretter lager du strekkode for ønsket servicegrad, og avtaler rutiner med din printleverandør. Send en testsending med EA-merking til oss for godkjenning.

    Opprett rutiner for behandling eller import av returfilen fra EA. Deretter oppdaterer du adresseregisteret med EA-filene før neste utsendelse.

  2. 2

    Feiladresserte sendinger

    Behandling av feiladresserte sendinger avhenger av servicegraden på sendingen.

    Sendinger som er merket med feil adresse blir enten sendt fram til mottaker eller sendt i retur/makulert. Dette avhenger av servicegraden du har valgt.

    De nye adressene eller returårsak sendes på fil til deg for oppdatering av ditt kunderegister.