Forutsetninger for å benytte produktet
Benyttes fra bedrift til privatpersoner. (Kan benyttes til bedrifter)
Dekningsområde
Hele landet
Henting hos kunde (ingen henting julaften og nyttårsaften)
Ikke inkludert i pakkeprisen, men kan avtales. Faktureres separat.
For øvrig innlevering Post i Butikk / Postkontor mot et pristillegg per kolli.
Fremsendingstid
I hovedsak 1–3 virkedager avhengig av strekning. 4–5 dager til enkelte destinasjoner. Se fremsendingstabell her. Omfatter ikke tidsløfte eller noen form for leveringsgaranti.
I høysesongen fra Black week til nyttår vil forsinkelser på 1–2 dager kunne forekomme, dette pga. meget store pakkevolumer.
Utleveringsmåte
Pakken hentes på Post i Butikk, Postkontor eller i automat. Mottaker kvitterer (unntak for automat).
Dersom utleveringsmåte/-sted ikke passer, kan mottaker bestille 1) levering til valgfritt hentested, 2) hjemlevering eller 3) pakken gjensatt på avtalt sted. Endring av utleveringsmåte/-sted skjer for mottakers regning og risiko. For alternativ 1 og 2 gjelder uansett Brings erstatningsansvar.
Varsling av ankommet pakke
e-varsling (sms/e-post) kan bestilles uten tilleggspris. Hentemelding/-lapp i postkassen koster ekstra på Servicepakke. Sjåførkort legges om mulig igjen for produkter som leveres på dør som standard. Det varsles også via Postens app dersom mottaker bruker denne.
Hentefrist
Hentefristen for alle pakker innenlands er 14 dager. Ved bruk av sms-/epostvarsel og app sendes påminnelse dag 3 og dag 11. Fysisk påminnelse blir sendt ut til mottaker etter 5 dager. Pakker som ikke hentes innen fristen sendes i retur. NB! Pakker innenlands som ankommer i tidsrommet 1-17 juli blir ikke sendt i retur før 1. august og kan hentes i hele juli. Pakker vil heller ikke bli returnert i tidsrommet 23.12-6.1 (kan variere fra år til år).
Maks vekt og maks mål
Maks vekt: 35 kg per kolli
Maks lengde: 240 cm
Lengde + "omkrets" (2 x bredde + høyde): maks 360 cm
Minimumsmål
23 x 13 x 1 cm
Emballering
Det er avsenders ansvar å sørge for at innholdet i en pakke er forsvarlig innpakket. Ofte er det flere omlastninger og omsorteringer underveis, slik at emballasjen må være solid og tilpasses det gods som skal fraktes. Skjøre ting må være omgitt av støtdempende materiale, slik at det kan fange opp trykk og støt og beskytte innholdet. Gods plassert på pall skal være plastret, stroppet eller emballert på en slik måte at det er best mulig sikret mot skade, og at det holder seg samlet på pallen under hele transporten
Farlig gods
Posten har ikke egen behandlings-og transportlinje for farlig gods/innhold og kan derfor ikke frakte det som i henhold til de internasjonale bestemmelsene ”ADR- vegtransport av farlig gods” er klassifisert som farlig gods. Mer informasjon om dette på posten.no/bring.no eller Postens kundeservice telefon 04045.
Merking
Det må benyttes godkjente og riktig utfylte transportetiketter/ adressekort. Ved bruk av ikke godkjent adressebærer kan sendingen bli avvist.
EDI
Kan benyttes. EDI forutsetter et enkelt dataprogram for merking samt generering og oversendelse av sendingsinformasjon.
Pris
Prisen er ihht gjeldende prisliste, dersom ikke annet er avtalt. Se priser her.
Håndteringstillegg (Spesialgods)
For kolli der én av sidene er over 120cm eller to av sidene er over 60 cm beregnes et pristillegg for manuell håndtering. Det samme gjelder for pakker under minstemål, pakker i rulleform og for uemballerte varer. Se gjeldende prisliste.
Svalbardtillegg
For pakker til Svalbard tilkommer et fast pristillegg pr kolli. Se prisliste.
Betalingsform / faktura
Kredittbehov og betalingsbetingelser avklares med Kredittavdelingen. Kredittavdelingen informerer kunden direkte pr mail om kredittbetingelsene. Alle innleverte oppdrag kan faktureres. Ved forsinket betaling beregnes forsinkelsesrente i Lov om renter ved forsinket betaling. Posten krever standard purregebyr for purring/inkassovarsel. Ved betalingsmisslighold regnes også ikke forfalte fakturaer som forfalt, og kan inndrives sammen med forfalte krav. Posten har rett til å motregne sitt tilgodehavende med krav som kunden har mot Posten. Posten kan stoppe fakturering av tjenester med øyeblikkelig virkning dersom avtalt kredittgrense er overskredet på grunn av betalingsmisslighold eller nedjustert kredittverdighet fra kredittopplysningsbyrå. I de tilfeller kredittverdigheten er nedjustert kan kunden tilbys ny avtale om kreditt mot sikkerhet. Posten fastsetter sikkerhetsbeløpet. Reklamasjoner må gjøres innen forfall. Kun den reklamerte del av en faktura kan holdes tilbake under reklamasjonsbehandlingen. Ved fusjon opphører avtalen dersom avtalepart er det overdragende selskap. Avtalen opphører med øyeblikkelig virkning når firma blir meldt oppløst til Foretaksregisteret eller tatt under konkursbehandling.
Betalingsform / pakker via frankeringsmaskin
Pakker og tilleggstjenester forskuddsbetales ved å lade opp frankeringsmaskinen med ønsket beløp.
Avvik mellom kundens taksering på frankerings-maskin og prisberegning utført av Bring, avregnes etterskuddsvis.
Avvik akkumuleres og faktureres kunden minimum én gang hver tredje måned, etter gjeldende rutiner, jfr. pkt. ”Faktura” – tekst i kursiv.
Har kunden betalt for mye, vil overskytende beløp bli kreditert, minimum én gang hver tredje måned. Beløp under kr. 100 over en tre måneders periode krediteres ikke kunden.”
Kontant
Nei
Tidsgaranti
Nei
Ansvar
Pakker og gods fremsendt med Posten Norge AS under merkevaren Bring er regulert av lov om vegfraktavtaler.
Reklamasjoner
Reklamasjoner må fremsettes uten ugrunnet opphold og senest innen 1 år etter sendingsdato. Dette må som hovedregel gjøres av avsenderen. Etterspørselsblankett fås på postkontoret. Det må dokumenteres at pakken er sendt.
Endringer
Betingelsene kan endres av Posten med 1 måneds varsel.
Returservice
Ja, tilbys. Ved bruk av EDI må forhåndsmelding sendes samtidig som transportetikett skrives ut.