Kampen om nettkundene spisser seg til og mange sliter med å overleve. Det er absolutt mulig å lykkes, men det krever detaljerte planer, kontinuerlig forbedringsarbeid og gode løsninger som tiltrekker seg kunder igjen og igjen.

Vår e-handelsrapport «Bring Research» er akkurat nå ute i rykende fersk utgave og kan lastes ned her. I denne utgaven gis det unik innsikt i hva de mest aktive kundene sier er viktig for dem når de handler på nett. De spurte i undersøkelsen er kunder som handler fysiske varer på nett mer enn én gang per måned, og dette er en gruppe som stadig vokser.

Temaet i rapporten er "Stay Competitive"; hvordan din nettbutikk kan styrke sin konkurransekraft. En av de viktigste forutsetningene er at du må kjenne dine kunder og bygge gode relasjoner.

Flere handler oftere på nett

– En god relasjon skapes ved å vinne kundenes tillit. Den aktive nettkunden har bred erfaring med netthandel og vet hva som skiller en god nettbutikk fra en som ikke er like bra, sier Kjersti Pedersen, ansvarlig for Bring Research.

De siste fem årene er antallet som handler varer på nett flere ganger per måned nesten fordoblet. I Norge handler 34 prosent av befolkningen fysiske varer på nett flere ganger per måned. Tilsvarende tall i våre naboland er 39 prosent i Sverige og 32 prosent i Danmark.

Disse kundene vet hva de forventer av en god kjøpsopplevelse, fra de starter et søk til varen er mottatt eller returnert. Kjenner du deres forventninger kan du enklere tilfredsstille deres krav.

– Leverer du dårligere enn det den aktive kunden forventer risikerer du at veksten stagnerer eller går ned, påpeker Kjersti Pedersen.

Lever ikke opp til forventningene

Hva er det de aktive nettkundene forventer når det gjelder levering?

– De forventer økt service, tidsbesparende løsninger og fleksibilitet. Dette kan man best yte ved å tilby gode leveringsalternativer som pakke i postkassen, endring av utleveringssted eller hjemlevering til en overkommelig pris, sier Kjersti Pedersen.

Her finner du mer om leveringsalternativer

Raskere levering er en annen viktig faktor. Kundene forventer å få varer levert 3,5 dager etter at bestillingen er gjort, men mange nettbutikker lever ikke opp til kundenes forventninger. Her er det et stort potensial for butikker med effektive prosesser og som klarer å kommunisere tydelig leveringsdato til kundene.

Det er heller ikke til å komme bort fra at kundene forventer at nettbutikker skal tilby dem enkel retur. En enkel returløsning gir kundene trygghet til å gjennomføre kjøpet.

Les mer: Våre returløsninger

– Skal du være konkurransedyktig må du tilby enkel retur og ha effektive prosesser for tilbakebetaling. Kundene vil velge bort nettbutikker som ikke tilbyr dette, påpeker Kjersti Pedersen.

Vil du vite mer om hvordan du kan styrke din konkurransekraft? Last ned nyeste Bring Research og få all nødvendig innsikt!

Last ned rapporten

Har du lest disse gode sakene?

10 tips for deg som vil starte nettbutikk

Slik økte nettbutikken bestillingene med 286 prosent

Besøk vårt magasin for flere artikler og spennende innsikt