Fornyer logistikken med digital innovasjon

En logistikkløsning som gir både avsender og mottager full oversikt og lar dem gjøre endringer i sanntid, samtidig som sjåføren kjører den mest optimale ruten. Det er ikke en utopi, men et digitalt grensesnitt som allerede er i bruk når Bring kjører transport for sine kunder.

Denne høsten rulles plattformen med kallenavnet «Glow» for fullt ut til Brings norske bedriftskunder. Løsningen er allerede fullt implementert i Finland og snart også i Sverige og Danmark.

Motek er en av kundene i Norge som er i gang med å teste. Distribusjonssjef Geir-Ove Briksdal ser allerede et stort potensial i det en slik løsning kan bety for Motek, som er leverandør av kvalitetsverktøy til byggeindustrien.

Presisjon på leveringer

– Ja, dette vil løse mange av våre største utfordringer. Det å levere varer på en stor og uoversiktlig byggeplass er krevende, og kan føre til levering både på feil plass og til feil person. Med et digitalt grensesnitt som gir alle involverte korrekt informasjon, kan vi være helt trygge på at alt går som det skal, sier Briksdal.

Distribusjonssjef Geir-Ove Briksdal i Motek på lageret med maskiner og esker.
Distribusjonssjef Geir-Ove Briksdal i Motek, en av kundene som tester det digitale grensesnittet "Glow" fra Bring. Foto: Motek

Presisjon er nøkkelordet for det digitale grensesnittet. Full oversikt og varslet leveringstid betyr at man sparer tid og penger på at man slipper å vente på et uvisst leveringsvindu. Sjåføren får opp en optimal rute før start, og hele veien kan både avsender og mottager følge sjåføren på kartet.

Mindre miljøpåvirkning

– En slik optimalisering av ruter betyr jo også at miljøpåvirkningen blir mindre, sier Jerker Dammbro, leder for digital utvikling og IT i Bring.

Han har vært med siden prosjektet startet opp, med hovedfokus på å skape en helhetlig digital løsning for fremtidens logistikk.

– Alle kan tilby transport, men dette legger noe helt ekstra til verdiforslaget. Digitalisering handler ikke om å bygge helt nye løsninger, men det er når en del av verdiforslaget i kjernevirksomheten blir digitale løsninger, slik som «Glow», sier Dammbro.

Skjermbilde av den digitale løsningen med kart og instruksjoner for levering.
Det digitale grensesnittet gir full oversikt for alle parter, fra start til mål.

Grensesnittet gir ikke bare økt transparens og kontroll over leveransen.

–  Vi skaper også en plattform som gir oss muligheter til raskere å legge til funksjoner etter kundenes og mottagernes nye og endrede behov, påpeker Dammbro.

Færre henvendelser til kundeservice

–  Dessuten gir denne løsningen meget god oversikt, rapportering og kontroll, noe som i sin tur reduserer for eksempel behov for omfattende kundeservice hos avsender for å svare på spørsmål om sporing fra mottager, forklarer han.

Hos Motek er dagens situasjon at omtrent halvparten av alle henvendelser til kundeservice handler om sporing. Dette tallet kan altså bli kraftig redusert straks løsningen er fullt implementert i alle ledd.

– Vi har mange henvendelser i løpet av en dag, så det er helt klart svært verdifullt for oss å kunne gi mottagerne våre full oversikt selv over hvor pakken deres befinner seg, sier Geir-Ove Briksdal i Motek.

Full kontroll og bedre mottageropplevelse


Fordeler for avsender:

  • Full transparens og kontroll over leveransen – fra start til slutt
  • Mulighet for å følge leveransen i sanntid
  • Optimaliserte kjøreruter reduserer miljøpåvirkningen
  • Du kan tilby mottagerne bedre service og oversikt
  • Det digitale leveransebeviset gir bedre oppfølging

Fordeler for kundene:

  • Estimert leveringstidspunkt og mulighet til å følge med i sanntid
  • Tillate at sjåføren leverer forsendelsen på en angitt plass dersom kunden ikke er til stede
  • Mulighet til å gi sjåføren ekstra opplysninger, for eksempel adgangskode eller endret møteinformasjon
  • Mulighet til å oppgradere leveransen gjennom tilleggstjenester

Nina Farstad Engebretsen 25.10.19