Tester varelevering med el-sykkel

Som et ledd i målsettingen om at alle Posten Norges kjøretøy og bygninger skal være utslippsfrie innen 2025, startet Bring før jul et prøveprosjekt med varelevering med el-sykler i Oslo og Trondheim. Kristian Lien var snar med å melde seg frivillig som forsøkskanin i Trondheim. 


Kristian er allerede blitt vant til å få mange lange blikk kastet etter seg når han ruller gatelangs i den relativt flate og kompakte bykjernen i Trondheim. Den knallgrønne doningen på tre meter tiltrekker seg oppmerksomhet og er ekstra godt synlig i et snøkledd sentrum. 

– Det er en del som reagerer på den. Mange lurer på hvordan i all verden jeg kan sykle når det er så kaldt. Men det gjelder bare å kle seg tilstrekkelig, så blir jeg verken for kald eller for varm, sier Kristian.  

Noen er også skeptiske til om dette er en effektiv måte å levere på i forhold til å bruke bil. 

El-sykkelen er veldig fleksibel. Det gjør det enkelt å komme seg frem både på fortauet, i sykkelfeltet og i gågatene – og jeg kommer tett på lokalene jeg skal levere i.

Kristian Lien

Base i byen 


Opprinnelig kjører han varebil, noe han har gjort siden 2006. Da han fikk høre at avdelingen hans skulle prøve el-varesyklene meldte han seg raskt. 

– Mange av kollegene satt bare og flirte da de hørte om det, men jeg tenkte at jeg gjerne ville prøve sykkelen før jeg gjorde meg opp en mening om den. Jeg er vant til å sykle til og fra jobb og er mye ute på ski på vinteren. Sånn sett hadde jeg et godt utgangspunkt for sykling på vinterføre. 

Hver morgen møter Kristian opp på Posten og Brings logistikksenter i Trondheim (LST) på Torgård. Her laster han opp dagens leveranser på kollegaens varebil, og sitter på med bilen ned til sentrum. Sykkelen står stasjonert på «basen» i et lite hjørne i parkeringshuset til kjøpesenteret Trondheim Torg, hvor Kristian laster pakker og brev over i lastecontaineren på sykkelen. 

– Ledelsen på kjøpesenteret har vært veldig behjelpelige, og har tilrettelagt for ladestasjon. Det er også renholdsmuligheter, med både olje, trykkluft og spyling, sier han.  

Brings el-varesykkel i Barcode
I Oslo har Ole Johansen vært test-sjåfør av el-sykkelen gjennom vinteren. Foto: Kimm Såtvedt

Spennende vintertest

– Leverandøren har ikke levert sykler så langt nord som dette før, så det blir spennende å se hvordan den takler resten av vinteren. Det er flere sykkelverksteder på ruta. Noen hadde kanskje håpet å kunne gjøre service på sykkelen, men vi gjør servicen selv på bilverkstedet på terminalen, sier Kristian.  

Etter planen skal prøveprosjektet vare frem til sommeren, og Kristian har løpende møtevirksomhet med både leder, vernetjenesten og produsenten hvor han rapporterer om sine erfaringer. Nå som våren nærmer seg, ser han frem til å snart sykle på tørr asfalt.   

– Så lenge det ikke blir regn og mye nedbør så skal våren gå fint. Alt fungerer bra når det er 20 grader og vindstille. 

 

Slik er Brings elsykkel


Sykkelen er produsert av svenske Velove, og er allerede tatt i bruk av flere store post- og logistikkselskaper i Europa.

Den er utstyrt med 14 gir, og har i tillegg en el-motor med fem ulike trinn for elektrisk assistanse. Makshastigheten er på 25 kilometer i timen. 

Containeren på sykkelen har en kapasitet på 150 kilo, og lasten er på mellom 50 til 60 små pakker og brev. Mesteparten skal ut til bedriftskunder.