– Avgjørende at Bring jobber med innovative logistikkløsninger

Tid og temperatur er svært viktig når varene til Lofotprodukt AS skal distribueres rundt i landet. Leknes-fabrikken mener det er avgjørende at Bring jobber med å være innovative på logistikk.


Lofotprodukt AS er en sjømatprodusent med over 100 varelinjer og kunder i alle landets kommuner. Når varene fraktes fra fabrikken på Leknes i Lofoten er det avgjørende at Bring transporterer med riktig temperatur helt ut til kundens fiskedisk. 

Lofotprodukt AS startet opp i 1994 som en lokal aktør og kjørte selv ut til kundene sine med varebil i distriktet. Nå sender de varer over hele landet og bruker Bring til mye av transporten.

Rask transport til markedet

– Produktene har ofte kort holdbarhet, og vi er avhengig av å få dem raskt ut på markedet, slik at butikkene rundt om i landet kan få flest mulig salgsdager, sier John Reidar Grunnhov, Key Account Manager i Bring. 

Øystein Rist, daglig leder i Lofotprodukt AS, forteller at varene må fraktes i en ubrutt kjølekjede for at holdbarhetsdatoen ikke skal påvirkes. De skal holde mellom to og fire grader hele veien fra fabrikken deres og ut til kundenes disk. Derfor er det kritisk at de kommer raskt frem.

Daglig leder Øyvind Rist i Lofotprodukt AS er godt fornøyd med samarbeidet med Bring. Video: Tore Hole Oksnes

– Vi har varer nede i fem holdbarhetsdager. At varene kommer fort frem og at man finner raskeste rute fra fabrikken og ut til butikken er avgjørende når vi velger transportør, sier han. 

Høy kvalitet 

Bedriftens grunnidé siden starten har vært å utnytte fisken i havområdene utenfor Lofoten til å lage både sjømatprodukter og lokale arbeidsplasser. I dag produserer de alt fra fiskeburgere og fiskekaker til grateng og pudding. Hovedingrediensene er torsk, sei og hyse.

John Reidar Grunnhov i Bring mener det er en spennende kunde å jobbe med: – Det er en fornøyelse. De er krevende og vet hva de vil ha, men samtidig er de ikke urimelige i forhold til krav og forventninger. Vi håper på et godt og langvarig samarbeid. 

Han mener de har klart å skape et innarbeidet og meget sterkt merkenavn i markedet og at produktene deres er kjent for meget høy kvalitet.

– Når de velger å samarbeide med oss i Bring på deler av volumet, sier det noe om at de er fornøyd med våre logistikkløsninger, sier Grunnhov. 

Samarbeider om prosjekter

Øystein Rist hos Lofotprodukt sier at de har hatt et godt forhold til Bring gjennom alle år. 

– At Bring jobber med innovative løsninger på logistikkområdet er avgjørende for vårt valg fremover, sier han, og påpeker at de også bruker Posten som distributør av en del tørrvarer. 

– Vi har kommet til Bring med flere prosjekter, særlig de siste årene. Da har vi blitt tatt godt i mot, og Bring har satt ned et team for å finne løsninger. Særlig på varene med kort holdbarhet hvor vi har behov for sporing helt ut til kunde.