Hva er Pakkeboks og hvorfor bør du tilby det i kassen?

Forbrukerundersøkelser viser at når det gjelder leveringstidspunkt og sted, er fleksibilitet svært viktig for at kunden skal gjennomføre et kjøp. Med Pakkeboks i kassen får kundene den valgfriheten de trenger i en travel hverdag.

Kvinne foran åpen pakkeboks-luke har hentet ut sin pakke.
Publisert 16.03.2021 Sist oppdatert 23.04.2024

Pakkeboks er en selvbetjent henteløsning for pakker. Pakkeboksen består av luker i tre ulike størrelser, og den kan stå både innendørs og utendørs. 

Til Pakkeboks trengs det verken strøm, Wifi eller annen nettilgang. Den drives av batteri med veldig lang levetid, og kommuniserer med våre sjåfører og dine kunder ved hjelp av app og bluetooth. 

Hvordan fungerer Pakkeboks? 

Pakkeboks lar kundene dine hente sine pakker litt nærmere der de bor eller ferdes, til alle døgnets tider.

En sjåfør fordeler pakkene ut i de små, mellomstore og store lukene. En pakke kan ikke være større enn 50 x 44 x 59 cm for å få plass i den største luken. Dersom pakken er for stor, eller om alle lukene er opptatt når sjåfør skal fylle opp skapet, vil pakken bli omdirigert til nærmeste Post i butikk. Pakken kan selvsagt spores hele veien.

For å kunne hente pakker i Pakkeboks, må kundene laste ned Posten-appen lastes ned og deretter registrerer seg med telefonnummer. Etter dette vil de få beskjed når pakken er på vei og når den er klar til henting. Når det er tid for å hente pakken, benytter de Posten-appen til å åpne luken. Her må Bluetooth være aktivert.

Kvinne foran åpen pakkeboks-luke har hentet ut sin pakke.
Tilby Pakkeboks til kundene dine

Høy utrullingstakt også i 2024

Vi plasserer alltid våre pakkebokser på gode lokasjoner som er synlige og tilstrekkelig opplyste, og som har god adkomst både for sjåfør og kunder som skal hente sine pakker. Typiske steder inkluderer borettslag, dagligvarebutikker, ved kjøpesenter eller andre steder som er i nærheten av der folk forflytter seg i hverdagen.  

Nå har vi plassert ut over 6000 pakkebokser fordelt på hele 2000 steder rundt omkring i Norge. Utrullingen fortsetter i høy takt, og nye Pakkebokser blir stadig tilgjengelig på flere lokasjoner.

Kvinne åpner en luke i Pakkeboks.
Pakkeboks åpnes enkelt ved hjelp av Posten-appen

Et populært leveringsvalg

Tilbakemeldingene fra mottakere som har benyttet seg av Pakkeboks er svært gode. Kundetilfredsheten får høy score. Vi ser også at liggetiden på pakker som leveres til Pakkeboks er veldig lav. Rundt halvparten av pakkene blir hentet innen 12 timer. Dette er gode nyheter for deg som avsender, da oppgjøret for handelen blir avklart mye raskere.

Et bedre leveringsvalg

Både trendforskere og netthandelseksperter peker på at den siste delen av transportkjeden, «last mile» vil få mye mer fokus fremover. Det betyr at leveranser som blir gjennomført med mindre miljøavtrykk vil bli et viktig konkurransefortrinn.

Pakkeboks er et resultat av at Posten og Bring ønsker å levere pakker med et mye lavere Co2-utslipp. Med Pakkeboks, blir trafikkbelastningen i byene redusert da det leveres mer til ett og samme punkt.

I tillegg er det mange som går eller tar sykkelen når de henter sine pakker i en pakkeboks. Dette også påvirker bymiljøet på en positiv måte.

Illustrasjon av en grønn pakkeboks og en mann som åpner en luke.
Pakkeboks bidrar positivt til grønnere bymiljø

Gi dine kunder en litt enklere hverdag – gi dem muligheten til å velge fritt hvor og når på døgnet de kan hente sin pakke. Tilbyr du Pakkeboks som leveringsalternativ (og til retur), slipper kundene å stå i kø for å hente sine pakker, og kan velge en lokasjon som passer inn i hverdagslogistikken.

Med Pakkeboks blir som regel også avstanden til hentestedet mye kortere, da de ofte står plassert i borettslag, ved t-banestasjoner og andre knutepunkter. For de fleste som bor i Oslo er det faktisk mindre enn 500 m til nærmeste pakkeboks.

Vil du også gi kundene mulighet til å velge Pakkeboks som leveringsalternativ i kassen? Det eneste du trenger er vårt Pickup Point API for å kunne tilby enda flere hentesteder.

Se filmen her under, så får du utførlig informasjon om hvordan du integrerer API-et i din checkout.

Nærbilde av en åpen Pakkeboks-luke
Slik integrerer du Pickup Point API-et i din nettbutikk

Retur fra Pakkeboks

En annen fleksibel løsning som tilbys via Pakkeboks er at kundene dine kan returnere i en Pakkeboks. Dette gjør de enkelt via Posten appèn og de kan bestille retur fra den Pakkeboksen som passer de best. Returene vil bli hentet av våre sjåfører hver dag og kundene mottar en bekreftelse på returen via appèn.

Dette er Pakkeboks

  • Selvbetjent løsning som lar kunder hente sine pakker døgnet rundt.
  • Kundene henter sine pakker ved hjelp av Posten-appen, som fungerer som nøkkel.
  • Pakkeboks har luker i tre størrelser.
  • Løsningen passer særdeles godt for nettbutikker som selger f.eks. klær, sko, kosmetikk, småelektronikk m.fl., da de fleste ordre vil kunne passe i en boks.
  • Vi har nå plassert ut ca. 6000 pakkebokser, fordelt over hele Norge – og vi utøker i rask takt.
Del artikkel