Døgnåpen pakkelevering med Pakkeboks

Med Pakkeboks kan kundene dine hente pakkene sine akkurat når de vil, døgnet rundt. En enkel løsning som gir kundene dine ekstra fleksibilitet i hverdagen.

Publisert 2019.12.04 Sist oppdatert 2025.05.19

Siden de ble lansert, har Postens døgnåpne pakkebokser vært en stor suksess. Kundene har gitt veldig gode tilbakemeldinger, og kundetilfredsheten ligger på hele 4,8 av 5. Tallene viser at over halvparten av kundene henter pakkene sine i løpet av de første tolv timene.

10 grunner til å tilby Pakkeboks

I tillegg til fornøyde kunder og rask henting, er det mange grunner til at Pakkeboks burde være et leveringsalternativ i checkout. Her gir vi deg ti grunner til:

  1. Over 40 prosent velger Pakkeboks når de handler i nettbutikk.
  2. Pakkeboksene er lett tilgjengelig, med over 2100 lokasjoner og 6100 skap.
  3. Pakkeboksene er åpne for ut- og innlevering og returer.
  4. 78 prosent av befolkningen bor i nærheten av en pakkeboks (innen 2 km).
  5. Mange er allerede godt kjent med pakkeboksene og hvordan de fungerer.
  6. Pakkeboks gjør hverdagslogistikken til dine kunder enklere = flere fornøyde kunder.
  7. De aller fleste pakkeboksene er døgnåpne.
  8. Åpning og lukking av lukene i pakkeboksene skjer med Posten-appen, som er både enkel og trygg i bruk – og har over 3,5 millioner brukere.
  9. Mange velger å ta beina fatt eller sykle når de skal innom en pakkeboks, noe klima nyter godt av.
  10. Nå kan du også tilby Pakkeboks til dine bedriftskunder.

Snakk med oss om Pakkeboks

Stadig i utvikling

I dag finner du pakkebokser på over 2100 steder i Norge, helt fra Mandal i sør, til Svalbard i nord. I 2025 skal vi utvide nettverket ytterligere, og gjøre det enda enklere for dine kunder å hente i en pakkeboks nær seg – blant annet ved å optimalisere for enda flere «nabolokasjoner» dersom den valgte pakkeboksen er full.

Visste du forresten at kundene dine også kan sende pakker i retur fra alle våre pakkebokser? Dette gjøres enkelt via Posten-appen. Returene blir hentet hver dag, før boksene fylles med nye pakker.

Hvordan kan du tilby Pakkeboks til dine kunder?

Alt du trenger for å kunne ta i bruk Pakkeboks som leveringsalternativ til kundene dine, er vårt Pickup Point API. Med API-et kan kundene dine selv velge hentested der dette er aktuelt (PickUp Parcel). Det koster heller ingenting ekstra å ta i bruk API-et.

Dersom du allerede har Pickup Point API, men har filtrert ut spesifikke typer hentesteder i din check-out, må du aktivt tillate at Pakkeboks skal vises som hentested.

Slik integrerer du enkelt Pickup Point API

  1. Les dokumentasjonen på vår developer site. Her finner en teknisk ressurs i din bedrift all informasjon som trengs for å selv gjennomføre integreringen med vårt Pickup Point API.

  2. Her finner du også forslag til ulike måter å implementere API:et på.

Vår integrasjonsavdeling hjelper deg gjerne

  • Om du trenger bistand i forbindelse med implementering og testing av Pickup Point API
  • Om du trenger support ved bruk av Pickup Point API

Du kan også legge igjen en kommentar eller stille tekniske spørsmål i kommentarfeltet nederst på vår developer site. Våre utviklere svarer deg så raskt de kan.

I nettbutikken kan hentestedene vises i en liste eller i et kart. Du finner mer informasjon om antall hentesteder du kan presentere, og hvilken tilleggsinformasjon du kan vise på vår Developer site.