Frakter pakker med færre fossiler

Frakter pakker med færre fossiler 

Netthandelspakkene blir stadig fraktet med lavere drivstoffutslipp på last mile.

En mann i Bring-uniform som holder en sekketralle med fire pakker
Publisert 23.11.2020 Sist oppdatert 14.11.2025

Samtidig som nordisk netthandel vokser i et rasende tempo, stiller kundene stadig krav til lavere utslipp knyttet til handelen. Vår e-handelsrapport Bring Research viser en økning i antall nettkunder som bevisst velger å handle i nettbutikker som har en sterk miljøprofil- og bærekraftprofil. 

Mange nettbutikker gjør tiltak for å møte disse kundekravene, i form av alt fra resirkulerbar emballasje til mer miljøfokus på selve produksjonen. Men – også de som frakter pakkene fra nettbutikk til kunde har en del av ansvaret.

- Som en stor transport- og logistikkaktør som er til stede i hele Norden, er vi en del av utslippsproblemet. Men vi er også en viktig del av løsningen, og har et ansvar for å ta vare på behovene til de som lever i dag uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter. Alle må bidra der vi kan gjøre en forskjell, sier Hege Sagplass, seniorrådgiver Miljø i Posten Bring. 

Stadig større kundekrav 

I tråd med at kunder stiller større miljøkrav til nettbutikkene, stiller igjen nettbutikkene nye krav til transportørene de benytter. Gunnar Henriksen, salgs- og markedsdirektør i E-handel og Logistikk i Bring, forteller at miljø og bærekraft er et stadig viktigere tema i kundemøter.

- Vi opplever at kundene, både nettbutikker som sender pakker til privatpersoner og andre virksomheter som sender pakker til bedrifter, har et stort og genuint søkelys på hva deres samarbeidspartnere faktisk har gjort og gjør på miljøsiden. Tiden med vyer og gode intensjoner er forbi. Nå er det dokumentasjon og konkrete tiltak på kort og lang sikt de etterspør, forteller Henriksen. 

Han legger til at kundene også ønsker at det gjenspeiles i tjenesteutviklingen, og Bring har jobbet spesielt med hjemleveringstjenestene – som nå leveres med fossilfritt drivstoff på last mile i Stockholm, Gøteborg og Malmø og i Oslo sentrum. Ambisjonen er klar: Å bli kundens førstevalg og å bli best i de store byene. 

- Da hjelper det også at Posten og Bring som konsern fremheves av PWC i deres årlige Klimaindeks, hvor vi har redusert vår karbonintensitet siste tre årene. Indeksen er basert på offentlig tilgjengelig informasjon om hvordan Norges 100 største selskaper jobber med bærekraft. Informasjonen er hentet fra selskapenes egen rapportering og analysert og vurdert av PwCs team. Vi er, etter min kunnskap, det eneste logistikkselskapet i Norge som rapporterer dette og hvor det blir etterprøvd av eksterne, sier Henriksen. 

Elektrisk lastebil av merket Volta
Bring skal teste ut verdens første spesialbygde helelektriske 16 tonns lastebil allerede i første kvartal 2021

Utslippsfrie byer

Rundt halve jordens befolkning bor i byer, og byene fortsetter bare å vokse – både når det gjelder infrastruktur og innbyggertall. Fra disse byene kommer 75 prosent av verdens karbonutslipp. Et av Brings mest sentrale tiltak de siste årene har derfor vært å minske utslipp i nettopp byene, og i dag er postdistribusjonen CO2-fri i omtrent 50 norske byer. Nå jobbes det intensivt med å gjøre det samme for pakkeleveransene.

Vi har allerede fossilfri distribusjon av pakker med varebil i Oslo sentrum, og vi var de første i Norge til å ta i bruk slike biler. I tillegg har vi to elektriske lastebiler. Nå har vi gått til det som antagelig er Norges største innkjøp av store elektriske varebiler, 70 biler som skal benyttes i byer rundt om i landet. I tillegg er det bestilt over 60 nye små elektriske varebiler og vi har også bestilt større elektriske trekkvogner fra Nicola og Tesla, sier Hege Sagplass.

Flere kjøretøy med fornybare energikilder

Å fase ut fossile kjøretøy har Bring jobbet med i flere år, og de har i dag Norges største elektriske kjøretøypark. I fjor kjørte 1569 kjøretøy på fornybare energikilder som elektrisitet, biogass, HVO og RME. Siden 2012 er utslippet redusert med 35 prosent, noe som tilsvarer ett års utslipp fra 83 875 biler. 

- Gjennom flere år har vi vært pådriver for å teste ut og pilotere nye løsninger og for å skape et marked for nullutslippsløsninger.