Din komplette guide til returhåndtering

Din komplette guide for å forbedre din returhåndtering

Nesten 2 av 10 har avbrutt et kjøp på grunn av nettbutikkens returhåndtering. Det er et tydelig bevis på at det er viktig å ha en god returprosess på plass. Hvordan kan du gjøre det enklest mulig for kundene dine å returnere og hva koster en retur? Det og mye mer skal vi svare på her.

Med en stadig økende andel av handel på nett har returer blitt uunngåelig og det er ofte kostbart for deg som driver nettbutikk. Returer fører til negative konsekvenser for både på økonomien og miljøet, noe som krever handling fra både nettbutikker og forbrukere.

Å ha en effektiv returhåndtering på plass er derfor viktig for din nettbutikk. Og å finne velfungerende løsninger for å håndtere både leveranser og returer kan bidra til at returhåndteringen blir mer kostnadseffektiv samtidig som den reduserer miljøpåvirkningen.

Vi har hentet fram en Returguide som kan hjelpe deg med å optimalisere denne delen av kjøpsopplevelsen. Den tar deg gjennom de stegene som må tas for å få en smidig og problemfri returhåndtering på plass, som ikke bare tilfredsstiller dine kunder, men som også forsterker relasjonen med kundene dine. 

Vil du sikre deg en bedre returhåndtering?

Retur - dyrt for deg og miljøet

Retur - en dyr affære for nettbutikkene

Vi returnerer mer enn noen gang tidligere. Forbrukernes netthandelsvaner har endret seg, og dette kan fort by på store kostnader for din nettbutikk. Men hva koster egentlig en retur? Og finnes det noen måter du kan redusere returkostnadene dine på?

Retur – en miljøbelastning for kloden vår

Det er miljøet som må betale den dyreste prisen for returer. Hver dag sendes millioner av pakker verden over. Din innsats er med på å avgjøre om en del av disse pakkene må sendes en eller to ganger – eller enda verre – ender som avfall.

Returer som salgsargument

Å drive en nettbutikk innebærer mer enn bare å tiltrekke seg kunder og få bestillinger. For å virkelig sikre vekst for din nettbutikk, er det avgjørende å beholde kunder ved å prioritere kundetilfredshet. Uten fornøyde kunder risikerer du å miste dem til dine konkurrenter – og det er alltid nye konkurrenter å konkurrere mot. Netthandelsbransjen vokser med en utrolig hastighet hvert år.

Det som virkelig former kundeopplevelsen når man kjøper på nett er ikke bare prosessen frem til kjøpet eller leveringen av produktene. En like viktig del av opplevelsen ligger i hva som skjer etter at kunden har mottatt varene – spesielt dersom de ønsker å returnere eller gjøre et bytte.

I dette steget av kundereisen har du mulighet til å skape deg et konkurransefortrinn. En smidig og problemfri returprosess er noe som forbedrer hele kundeopplevelsen og gir flere fornøyde kunder.

Slik bruker du bytte og retur som konkurransefortrinn

Er bytte og returer bare et nødvendig onde for din nettbutikk? Eller er det mulig å bruke det som et konkurransefortrinn? Vi gir deg tipsene du trenger!

5 tips: Slik vinner du kunder på god retur

Med en enkel returprosess unngår du at kundene avbryter kjøpet – og får fornøyde kunder som kommer tilbake.

Har din nettbutikk en bra returhåndtering?

Vi har laget en sjekkliste som du kan benytte som et verktøy for å forenkle og forbedre returhåndteringen i din nettbutikk. 

Last ned sjekklisten her

Gjør du det vanskelig for dine kunder å returnere?

Vi i Bring gjennomfører jevnlige forbrukerundersøkelser der vi spør hvordan kundene opplever returhåndteringen i nettbutikkene de handler i. I denne guiden har vi samlet noen av de viktigste funnene. Vi håper du får de tipsene og rådene du trenger for å forenkle din returhåndtering, men også at du får inspirasjon og kan se din nettbutikk med nye øyne.

Et Bring-bud med pakker i hendene utenfor en Bring-bil.

Derfor bør du velge Bring som partner på levering og retur

Driver du nettbutikk er det viktig at du husker at gode løsninger for returhåndtering påvirker den totale kjøpsopplevelsen til kundene dine. Til det trenger du en trygg samarbeidspartner som hjelper deg med en sømløs kundeopplevelse, slik at du får flere fornøyde kunder.

Key takeaways

Dyrt for din nettbutikk og miljøet


Effektiv håndtering av returer er avgjørende både for din nettbutikk og miljøet. Ved å redusere unødvendige returer og forbedre returhåndteringen, kan nettbutikker minimere miljøbelastningen og redusere kostnader knyttet til returhåndtering. Dette oppnås best gjennom klare produktbeskrivelser, gode størrelsesguider, og ansvarlig behandling av returnerte varer.

Gjør returhåndtering til ditt konkurransefortrinn


En smidig og kundevennlig returprosess er ikke bare en tjeneste, men et konkurransefortrinn som kan øke kundetilfredsheten og styrke forholdet til kundene. Ved å tilby klare og enkle returvilkår, samt gjøre selve returprosessen friksjonsfri med forhåndsutfylte returetiketter og egnet emballasje, kan nettbutikker tiltrekke og beholde kunder i et stadig voksende netthandelsmarked.

Valg av logistikkpartner


Returhåndtering er en viktig del av kundeopplevelsen. Mange nettbutikker fokuserer på prosessen frem til kjøp, men undervurderer hvor viktig returprosessen er for kundetilfredsheten og lojaliteten. Det kan derfor være lurt å velge en trygg og erfaren samarbeidspartner som hjelper deg med en sømløs kundeopplevelse – fra A til Å.

Hos Bring har vi stor kompetanse og et bredt spekter av løsninger for å bidra til at nettbutikkene lykkes med returhåndtering. Vi hjelper deg med logistikk, lagerstyring, leveranser, returer, og tilbyr verdifull innsikt og tjenester som kan utgjøre en betydelig forskjell når det gjelder å drifte og forbedre nettbutikkens ytelse.

Snakk med oss om returhåndtering!

Ønsker du hjelp til å få til den beste returhåndteringen for dine kunder? Våre rådgivere hjelper deg!

Kontakt oss