Slik vinner du kundene til Black Friday og jul

Snart er den store netthandelshøytiden over oss og pakker daler ned i skjul – innenfor døren, i postkassen eller på Posten. Fredag 29. november er det Black Friday, og samtidig går startskuddet for julehandelen.

Nordmenn starter gjerne innkjøp av julegaver tidlig, og benytter seg gjerne av tilbudene i Black Week. Ifølge vår store netthandelsrapport Bring Research var det så mange som 71 prosent av norske kvinner som startet julehandelen allerede i november.

Rundt halvparten av nordmenn handlet julegaver på nett i fjor, men potensialet for nettbutikkene er langt større. Ifølge Bring Research var det kun 20 prosent av disse som handlet så godt som alle gavene på nett.

Gjør nettkundene trygge

– Dette handler i første omgang om utrygghet. Kundene skal handle noe til andre og er redde for å gjøre feil, sier Kjersti Pedersen, netthandelsekspert og ansvarlig for Bring Research-rapporten.

kvinne-netthandel-sko
Mange kunder er utrygge på å handle julegaver på nett, men det er ikke mye som skal til for å gjøre opplevelsen tryggere.

Det er flere årsaker til at folk er usikre på om de skal handle gaver på nett, men dette er de mest vanlige:
*Når kommer pakken min?
*Rekker jeg å få pakkene før jul?
*Hvordan kan jeg få byttet en gave som jeg skal gi bort til jul?
*Finnes det kundeservice som kan hjelpe meg?
*Hvordan gjør jeg det med retur?

Ekspertenes beste tips

Fortvil ikke, du som driver nettbutikk og ønsker å gå seirende ut av handelen i Black Week og til jul. Alle disse spørsmålene finnes det enkle muligheter for å løse. Her får du Bring-ekspertenes tips til hvordan din butikk blir en vinner på nett i førjulstiden:

  • Riktige leveringsvalg øker konverteringen

Alle kunder lurer på hvor lang tid det vil ta fra de bestiller til pakken er framme, og de vil ha klart svar. For å få flere kunder til å gjennomføre handel, er det viktig å gi tydelig informasjon om leveringsmulighetene du tilbyr.
– Fortell kundene at du forstår deres problemer ved å tilby relevante leveringsvalg før jul, sier Kjersti Pedersen.

  • Mange vil ha hjemlevering 

I følge Bring Research er det å få varene levert hjem svært viktig for mange. Hele 42 prosent av de spurte ønsker denne muligheten, for å slippe å bære tungt, kjøre til hentested og stå i kø for å hente pakkene sine. 

– Bruk våre API-er for å oppgi riktig tidsvindu for levering, slik at kundene får tydelig informasjon allerede i kassen basert på sitt postnummer. Det er nå også mulig å opplyse om estimert leveringsdag, og dette er viktig informasjon for kundene, forteller Marianne Jacobsen Laugen, tjenesteansvarlig for hjemlevering. 

Hun har også en viktig beskjed med hensyn til pris: – Ikke mist salget i kassen fordi ønsket leveringsmåte blir for dyr. Vi har undersøkelser som viser at kundene gjerne betaler 20-50 kroner ekstra for å få pakken levert hjem, påpeker Laugen.

Det betyr at det kan være verdt å vurdere en subsidiering av hjemlevering tilsvarende som hvis man tilbyr fraktfri levering.

Bring-efrokost-foredragsholdere
Kjersti Pedersen (t.v.) og Marianne J. Laugen delte sine eksperttips på Brings efrokost i september sammen med Milrab-gründerne Marius Anthonisen (midten tv) og Vegard Sunde. Foto: Tore Oksnes
  • Gi mulighet for å sette igjen pakken

Mange som bestiller hjemlevering benytter seg av muligheten til at pakken settes igjen dersom de ikke er hjemme. Dette kan de velge når pakken er underveis via Postens sporingsapp eller på SMS, og de kan også gi beskjed om det er et bestemt sted den skal settes igjen.

– Så mange som 30 prosent har aktivt foretatt dette valget ved hjemlevering. Med vår tjeneste «forenklet levering» kan nettbutikken gi kundene dette valget allerede ved utsjekk, og så får vi informasjonen fra dere og setter pakken igjen der kunden ønsker. Når pakken er levert, får kunden SMS. Enklere blir det ikke, sier Marianne Laugen.

  • Tydelig informasjon om bytte og retur

Utvidet retur og mulighet for bytte er der skoen virkelig trykker for mange kunder i julehandelen. Tre av fire nordmenn lister dette som det viktigste for dem når de handler julegaver på nett.

– Svært få nettbutikker har gode bytteløsninger, så det er et stort konkurransefortrinn om man har dette. Uansett er det svært viktig at man veldig tydelig kommuniserer vilkårene man har for retur og bytte gjennomgående i nettbutikken, ikke bare med små bokstaver helt nederst, presiserer Kjersti Pedersen.
 

Dette er Black Friday


  • Black Friday er en årlig handledag som har sin opprinnelse fra USA og kan dateres tilbake til 1800-tallet. Dagen indikerer starten på julehandelen.
  • Black Friday finner sted dagen etter "Thanksgiving" i USA, som alltid faller på den fjerde torsdagen i november.
  • Det er blitt hevdet at Black Friday beskriver at handelen denne dagen bidrar til at mange butikker igjen går med overskudd – og dermed går fra røde til svarte tall i regnskapet.
  • Dagen er også en viktig indikator på hvordan julehandelen kommer til å bli da den fungerer som et barometer på folks vilje til å bruke penger.
  • I Norge ble Black Friday første gang arrangert på Norwegian Outlet i Vestby og i nettbutikken Komplett.no i 2010.
  • Mange butikker har nå tilbud hele uken og har utvidet fenomenet til en såkalt Black Week. Denne avsluttes med Cyber Monday påfølgende mandag, som startet som en ren e-handelsdag.

 


Nina Farstad Engebretsen 20.09.19