Slik forbereder nettbutikken KO:KO Norway seg for Black Friday & jul

Tips for Black Friday & jul – slik forbereder nettbutikken KO:KO Norway seg

Black Friday og jul nærmer seg med stormskritt. Noe overraskende er det ikke så mange som man skulle tro som benytter seg av tilbudene. Faktisk er det under halvparten av nettkundene som lar seg friste.

Stine Elisabeth Goksøyr, CEO, KO&KO AS
Publisert 17.10.2023

Det er viktig å forstå både hva som motiverer nettkunder til å handle, men også hvilke hindringer de møter som gjør at de ikke vil handle i denne perioden. Black Friday har blitt større og større de siste årene, men det er fortsatt mange som ikke benytter seg av tilbudene. Hvordan skal nettbutikkene gå frem for å nå enda flere kunder i år? Vi har spurt en nettbutikk; Ko:Ko Norway, om hvordan de forbereder seg til denne perioden.

Ko:ko Norway holder til i Fosnavåg utenfor Ålesund. De selger egendesignede kjoler og mener at kjoler er noe av det som gjør hverdagen til en fest! Produktene er av høy kvalitet, de er bærekraftige, funksjonelle og ikke minst skal de være så gode å ha på seg at man foretrekker kjole fremfor annet. Kjolene selges via nettbutikken til hele verden. 

Slik inspirerer du kundene

Planlegging og forberedelser til Black Friday starter tidlig for Ko:Ko Norway. Uavhengig av Black Friday er denne perioden høysesong for kjoler generelt. Så varebeholdningen bør være på lager allerede 2 måneder før Black Friday. 

- Noe av det aller viktigste vi forbereder er å få på plass gode og nye bilder av produktene med fokus på tema som er relevant denne sesongen - for oss er det julekjoler og selskapskjoler. Det handler like mye om å inspirere kjøperen i denne perioden. Det er også viktig å ha tydelig og god informasjon til kunden. Vi har også mange førstegangs kjøpere rundt Black Friday og jul, og da er det lurt å skape trygghet for å bygge et langvarige kundeforhold, sier Stine Elisabeth Goksøyr, CEO i KO&KO AS.

Stine Elisabeth Goksøyr, CEO, KO&KO AS
Stine Elisabeth Goksøyr, CEO, KO&KO AS

Unngå at salget stopper opp

Å forberede de ansatte med god informasjon og planer for denne perioden er også noe av det aller viktigste de gjør. Å sikre at det til enhver tid er nok folk på jobb slik at ordrene betjenes raskt, er en annen viktig del av forberedelsene.   

Det er også smart å ha gode kampanjer før denne perioden slik at man opprettholder et jevnt salg. Det er lite lønnsomt å satse alt bare på Black Friday, da stopper salget opp i tiden både før og etter. Ko:Ko Norway har heldigvis lykkes med et jevnt salg i hele perioden tidligere. 

- Når det gjelder årets Black Friday & Jul så er man jo alltid like usikker hvert år, men vi tror det blir suksess i år også, vi har ekstra mange flotte varer på lager i år, sier Goksøyr. 

Susanna og Lotta fra Ko:Ko Norway
Susanna og Lotta fra Ko:Ko Norway i egen design

5 tips for Black Friday og jul fra Ko:Ko Norway

  1. Planlegg godt og bygg gjerne opp uken før med ny kampanje hver dag under Black Week og avslutt med Grand Finale på Black Friday.  
  2. Ta nye inspirerende bilder til kampanjene du skal kjøre - eller til de varene du vil ha fokus på. 
  3. Det er en fin tid å introdusere noe nytt på da det er mange besøkende på nettbutikken.  
  4. Svar kundene raskt på henvendelser, vær tilgjengelig og aktiv.  
  5. Ha klart nyheter som du legger ut i uken etter Black Friday slik at det er spennende og nytt å komme inn på nettbutikken igjen. Mange som handler under Black Friday er innom nettbutikken igjen mens de venter på at varene skal komme frem  

Lykke til!

Ønsker du flere tips til hvordan du kan forberede nettbutikken din på best mulig måte?

Sjekk ut vår guide for Black Friday og jul her.

Del artikkel